- O nás»
-
- Učebnica mzdovej kalkulačky
- O mzdovej kalkulačke
- Zmeny v roku 2025
- Zmeny v roku 2024
- O koľko stúpne čistý príjem, ak stúpne hrubá mzda o 1 €?
- Nevýhody práce na čierno
- Exekučná kalkulačka
- Študovať sa oplatí
- Často kladené otázky
- Minimálna mzda
-
- 30 grafov o starnutí pacientov, lekárov a sestier
- Zubári
- Sestry
- Farmácia
- Reforma dôchodkového systému
- Dôchodková kalkulačka
- Lekári
- Strieborná ekonomika
-
-
- Nová metodika miery nezamestnanosti
- Regionálne rozdiely vo V4
- Regionálne rozdiely v DHN
- Regionálne rozdiely v nezamestnanosti
- Vývoj NRO12
- Štatistiky najmenej rozvinutých okresov
- Podrobné štatistiky NRO
- Regionálne rozdiely v štruktúre nezamestnaných
-
- Priemerná mzda
- Dávky v hmotnej núdzi
- Výška stravného
- Číselník okresov Slovenska
- Inflácia
- Životné minimum
- Nezamestnanosť Česka a Slovenska
- Číselník NACE
-
- Porovnanie dôb dožitia
- Rodové rozdiely
- Nezamestnanosť mladých a NEET
- Minimálna mzda v EÚ
- Porovnanie nezamestnanosti vekových skupín
- Podiel miezd na HDP
- Dlhodobá nezamestnanosť
- Miera zamestnanosti
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nevzdelávajú
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v noci
- Miera nezamestnanosti
-
- Bratislava a jej spádové okresy
- Kopanice
- Podunajsko
- dolné Považie
- stredné Považie
- horná Nitra
- Dolná Nitra
- Banské mestá
- Kysuce a Orava
- Horné Považie - Liptov
- Spišské mestá
- Horehronie
- Juhoslovenská kotlina
- Košická kotlina - Torysa
- Horný Zemplín
- Dolný Zemplín
- Regióny EÚ
- Kraje Slovenska
- Nezamestnanosť v regiónoch
- Dataset okresných údajov
-
-
- Projekty a aktivity
- Zvýšenie mzdy
-
- Požiadavky na inkluzívne zamestnávanie
- Integračná suma
- Konferencia: Ako dostať na trh práce dlhodobo nezamestnaných
- Zdroje financovania
- Publikácia inkluzívne zamestnávanie
- Kontrolné mechanizmy
- Správy
- Inkluzívni zamestnanci
- Inkluzívne verejné obstarávanie
- Úspory
- Otázky a odpovede
- Komunitné služby
-
- Minimálne mzdové nároky
- Pracovná cesta
- Sporenie na dôchodok
- Príplatky za sobotu, nedeľu alebo noc
- Sociálne benefity
- Odmeňovanie
- Výplata mzdy
- Nároky plynúce zo skončenia pracovného pomeru
- Zodpovednosť za škodu
- Pracovný čas a prestávky v práci
- Dovolenka
- Zákon o službách zamestnanosti
- Projekt SKRS
-
- Sabatikal
- Štatistiky poberateľov dávok
- Úloha sociálneho pracovníka
- Administratívna nenáročnosť
- Riešenie špecifických prípadov
- Zrušenie priestupkovej imunity
- Krátka reakčná doba
- Úvery iba cez účet
- Maximálna ročná percentná miera nákladov
- Osobný bankrot
- Poradenstvo s oddlžovaním
- Obmedzenie dlhodobých a väčších záväzkov
- Zodpovedné narábanie s majetkom
- Jednoduchšie verejné povinnosti
- Bankový účet pre každého
- Osobitný príjemca ako štandard
- Oplatí sa študovať
- Rovnosť príjmov pred zákonom
- Motivačné poistenie v nezamestnanosti
- Pracovať sa oplatí
- Služba namiesto peňazí
- Poberatelia dávok k zamestnaným
- Inkaso
- Zdravotne postihnutí
-
- Vzdelávanie nezamestnaných
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nezvdelávajú
- Návrh financovania školstva
- Riešenia nezamestnanosti absolventov
- Knižnica
-
- Všetky správy
- Aká vysoká by mala byť vaša mzda, aby dobehla infláciu?
- Mzdová kalkulačka je doplnená o daň z finančných transakcií
- Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku
- Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania
- Mzdová kalkulačka je doplnená o zohľadňovanie exekúcií
- Podpora mobility zo strany zamestnávateľov
- Tlačová konferencia k problematike inkasa
- Aktivačné práce
- Kontakt
Štatistiky aktivačných prác
Opíšeme si historický vývoj počtu ľudí na aktivačných prácach. Pod týmto pojmom rozumieme poberanie aktivačného príspevku podľa odseku 4 alebo 5 (resp. obdobné odseky v minulých verziách zákona o pomoci v hmotnej núdzi). Ide o odmenu nezamestnanému poberateľovi dávok v hmotnej núdzi za to, že sa zúčastňuje štátom organizovaných prác v rozsahu do 20 hodín, resp. medzi 64 a 80 hodín. V minulosti sa rozsah hodín menil.
V iných častiach sa venujeme opisu aktivačného príspevku za vzdelávanie či za súbeh s pracovným pomerom.
Aktivačný príspevok je súčasťou dávok v hmotnej núdzi. Teda aktivačný príspevok nie je suma, čo dostane človek/domácnosť, ale iba zvyšuje nárok na DHN, ktoré sú potom vyrátané v zmysle legislatívy.
Existujú dva zdroje štatistík o využívaní aktivačných prác. Jednou je vykazovanie UoZ na aktivačných prácach ako dôvod nedisponibility tohto UoZ, teda zo štatistík o počte nezamestnaných. Druhým je vykazovanie zo štatistík o počtoch poberateľov aktivačného príspevku ako súčasti dávok v hmotnej núdzi. Ako vidno z nasledujúcich dvoch tabuliek, počty podľa druhého prístupu sú niekoľkonásobne vyššie. Vzhľadom na spôsob zberu údajov sa prikláňame k druhému zdroju.
Aktivačné práce ako dôvod nedisponibility
región | BA | TT | TN | NR | ZA | BB | PO | KE | NRO12 | NRO20 | SR |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 0,22 | 0,3 | 0,44 | 0,65 | 0,47 | 2,06 | 1,94 | 2,36 | 5,21 | 4,63 | 2,36 |
2014 | 0,72 | 1,41 | 2,08 | 2,74 | 2,22 | 5,18 | 4,13 | 5,95 | 6,53 | 5,82 | 3,7 |
2015 | 0,81 | 1,81 | 2,1 | 2,55 | 2,58 | 6,6 | 4,4 | 6,34 | 7,61 | 6,63 | 4,16 |
2016 | 1,02 | 1,81 | 2,35 | 2,55 | 3,04 | 6,73 | 5,61 | 7,17 | 8,72 | 7,52 | 4,76 |
2017 | 0,76 | 1,21 | 2,2 | 1,91 | 2,12 | 4,55 | 3,88 | 4,98 | 5,7 | 5,11 | 3,42 |
2018 | 1,1 | 1,36 | 2,21 | 1,77 | 1,84 | 4,36 | 3,6 | 4,07 | 5,01 | 4,59 | 3,15 |
2019 | 1,1 | 0,88 | 2,03 | 1,81 | 1,52 | 4,74 | 3,67 | 4,32 | 5,43 | 4,86 | 3,2 |
2020 | 0,69 | 0,4 | 0,86 | 0,88 | 0,7 | 2,69 | 2,02 | 3,44 | 3,37 | 3,17 | 1,88 |
2021 | 0,3 | 0,25 | 0,63 | 0,61 | 0,56 | 2,25 | 1,37 | 2,65 | 2,64 | 2,45 | 1,4 |
2022 | 0,12 | 0,28 | 0,57 | 0,44 | 0,43 | 2,49 | 1,12 | 2,32 | 2,49 | 2,29 | 1,29 |
2023 | 0,03 | 0,2 | 1,16 | 1,34 | 1,09 | 10,38 | 8,02 | 8,6 | 12,47 | 11,1 | 5,72 |
2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Poberanie aktivačného príspevku za aktivačné práce
región | BA | TT | TN | NR | ZA | BB | PO | KE | NRO12 | NRO20 | SR |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2005 | 7,18 | 18,6 | 16,86 | 28,87 | 19,83 | 37,95 | 33,54 | 32,35 | 44,93 | 40,58 | 29,1 |
2006 | 7,14 | 19,93 | 17,64 | 29,62 | 20,95 | 41,79 | 37,85 | 35,49 | 49,07 | 44,93 | 31,89 |
2007 | 7,03 | 21,06 | 18,95 | 31,78 | 23,38 | 45,81 | 39,8 | 38,47 | 52,45 | 48,27 | 34,78 |
2008 | 4,81 | 13,13 | 14,45 | 24,12 | 18,02 | 36,23 | 29,83 | 30,06 | 41,32 | 38,24 | 26,77 |
2009 | 0,72 | 3,45 | 3,96 | 7,18 | 5,84 | 20,75 | 16,95 | 16,84 | 27,18 | 23,7 | 12,63 |
2010 | 0,61 | 3,25 | 3,77 | 7,54 | 5,51 | 23,69 | 19,66 | 19,6 | 32,03 | 27,86 | 13,98 |
2011 | 0,52 | 2,68 | 3,43 | 7,15 | 4,96 | 24,59 | 20,43 | 19,39 | 33,13 | 28,95 | 14,03 |
2012 | 0,47 | 2,66 | 3,52 | 7,3 | 5,01 | 24,64 | 20,13 | 20,3 | 33,37 | 29,23 | 14,1 |
2013 | 0,36 | 2,42 | 3,32 | 6,95 | 4,79 | 23,37 | 19,09 | 19,36 | 31,3 | 27,59 | 13,21 |
2014 | 0,43 | 2,67 | 4,34 | 8,61 | 5,52 | 25,09 | 20,7 | 21,77 | 32,46 | 29,11 | 14,71 |
2015 | 0,37 | 2,55 | 4,31 | 8,15 | 5,24 | 24,68 | 18,18 | 21,96 | 31,01 | 27,79 | 14,24 |
2016 | 0,27 | 2,24 | 3,57 | 7,56 | 4,2 | 23,87 | 17,39 | 21,46 | 29,05 | 26,22 | 13,93 |
2017 | 0,22 | 2,02 | 3,91 | 7,12 | 4,74 | 24,3 | 17,34 | 22,11 | 28,12 | 25,87 | 14,6 |
2018 | 0,19 | 1,39 | 3,01 | 5,37 | 3,55 | 21,21 | 16,32 | 21,05 | 25,61 | 23,91 | 13,4 |
2019 | 0,11 | 1,09 | 2,32 | 3,44 | 2,83 | 21,37 | 15,84 | 20,56 | 25,31 | 23,54 | 12,76 |
2020 | 0,04 | 0,77 | 1,57 | 2,16 | 2,14 | 18,35 | 13,07 | 17,78 | 22,46 | 20,77 | 10,07 |
2021 | 0,03 | 0,61 | 1,46 | 2,02 | 1,87 | 16,51 | 11,63 | 13,29 | 18,82 | 17,13 | 8,4 |
2022 | 0,02 | 0,66 | 1,71 | 2,55 | 2,26 | 19,73 | 14,04 | 17,72 | 23,23 | 21,31 | 10,76 |
2023 | 0,01 | 0,25 | 0,62 | 0,89 | 0,78 | 7,61 | 5,25 | 7,24 | 9,23 | 8,43 | 4,24 |
Podiel účastníkov aktivačných prác na celkovom počte uchádzačov o zamestnanie bol najvyšší po ich zavedení, teda v rokoch 2005 – 2007. Toto je dôsledok hlavného dôvodu zavedenia aktivačných prác – predídenie občianskej vojny. Po roku 2008 podiel aktivačných prác klesal. Minimum dosiahol počas koronakrízy a v súčasnosti sa pohybuje na úrovni 8 % v SR, resp. 18 % v NRO.


Aktivačná činnosť
Aktivačné práce sa na Slovensku úplne minuli účinku a nedosahujú ciele, na ktoré boli určené. . . .
Podobné správy
Aktivačná činnost - čo píšu iní, SWOT analýza aktivačnej činnosti, Tlačová správa: Predlžovanie aktivačných prác je krokom späť, Aktivačná činnosť, Sociálne podniky sú dobrou náhradou za aktivačné práce, §52 Príspevok na aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb pre obec alebo formou menších služieb pre samosprávny kraj , Zákon 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov, IFP o aktivačnej činnosti, Aktivačný príspevok - legislatíva, Zákon 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov