- O nás»
-
- Učebnica mzdovej kalkulačky
- O mzdovej kalkulačke
- Zmeny v roku 2025
- Zmeny v roku 2024
- O koľko stúpne čistý príjem, ak stúpne hrubá mzda o 1 €?
- Nevýhody práce na čierno
- Exekučná kalkulačka
- Študovať sa oplatí
- Často kladené otázky
- Minimálna mzda
-
- 30 grafov o starnutí pacientov, lekárov a sestier
- Zubári
- Sestry
- Farmácia
- Reforma dôchodkového systému
- Dôchodková kalkulačka
- Lekári
- Strieborná ekonomika
-
-
- Nová metodika miery nezamestnanosti
- Regionálne rozdiely vo V4
- Regionálne rozdiely v DHN
- Regionálne rozdiely v nezamestnanosti
- Vývoj NRO12
- Podrobné štatistiky NRO
- Štatistiky najmenej rozvinutých okresov
- Regionálne rozdiely v štruktúre nezamestnaných
-
- Priemerná mzda
- Dávky v hmotnej núdzi
- Výška stravného
- Číselník okresov Slovenska
- Inflácia
- Životné minimum
- Nezamestnanosť Česka a Slovenska
- Číselník NACE
-
- Porovnanie dôb dožitia
- Rodové rozdiely
- Nezamestnanosť mladých a NEET
- Minimálna mzda v EÚ
- Porovnanie nezamestnanosti vekových skupín
- Podiel miezd na HDP
- Dlhodobá nezamestnanosť
- Miera nezamestnanosti
- Miera zamestnanosti
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nevzdelávajú
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v noci
-
- Bratislava a jej spádové okresy
- Kopanice
- Podunajsko
- dolné Považie
- stredné Považie
- horná Nitra
- Dolná Nitra
- Banské mestá
- Kysuce a Orava
- Horné Považie - Liptov
- Spišské mestá
- Horehronie
- Juhoslovenská kotlina
- Košická kotlina - Torysa
- Horný Zemplín
- Dolný Zemplín
- Regióny EÚ
- Kraje Slovenska
- Nezamestnanosť v regiónoch
- Dataset okresných údajov
-
-
- Projekty a aktivity
-
- Požiadavky na inkluzívne zamestnávanie
- Integračná suma
- Konferencia: Ako dostať na trh práce dlhodobo nezamestnaných
- Zdroje financovania
- Publikácia inkluzívne zamestnávanie
- Kontrolné mechanizmy
- Správy
- Inkluzívni zamestnanci
- Inkluzívne verejné obstarávanie
- Úspory
- Otázky a odpovede
- Komunitné služby
-
- Minimálne mzdové nároky
- Pracovná cesta
- Sporenie na dôchodok
- Príplatky za sobotu, nedeľu alebo noc
- Sociálne benefity
- Odmeňovanie
- Výplata mzdy
-
- Potvrdenie o zamestnaní
- Pracovný posudok
- Preplatenie nevyčerpanej dovolenky
- Výplata náhrady mzdy
- Odchodné
- Odstupné
- Zodpovednosť za škodu
- Pracovný čas a prestávky v práci
- Dovolenka
- Zákon o službách zamestnanosti
- Projekt SKRS
-
- Sabatikal
- Štatistiky poberateľov dávok
- Úloha sociálneho pracovníka
- Administratívna nenáročnosť
- Riešenie špecifických prípadov
- Zrušenie priestupkovej imunity
- Krátka reakčná doba
- Úvery iba cez účet
- Maximálna ročná percentná miera nákladov
- Osobný bankrot
- Poradenstvo s oddlžovaním
- Obmedzenie dlhodobých a väčších záväzkov
- Zodpovedné narábanie s majetkom
- Jednoduchšie verejné povinnosti
- Bankový účet pre každého
- Osobitný príjemca ako štandard
- Oplatí sa študovať
- Rovnosť príjmov pred zákonom
- Motivačné poistenie v nezamestnanosti
- Pracovať sa oplatí
- Služba namiesto peňazí
- Poberatelia dávok k zamestnaným
- Inkaso
- Zdravotne postihnutí
- Knižnica
-
- Miesto pre každé dieťa
- Vzdelávanie nezamestnaných
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nezvdelávajú
- Návrh financovania školstva
- Riešenia nezamestnanosti absolventov
-
- Všetky správy
- Mzdová kalkulačka je doplnená o daň z finančných transakcií
- Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku
- Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania
- Mzdová kalkulačka je doplnená o zohľadňovanie exekúcií
- Podpora mobility zo strany zamestnávateľov
- Tlačová konferencia k problematike inkasa
- Aktivačné práce
- Kontakt
Vzdelávanie nezamestnaných
Úrady práce, sociálnych vecí a rodiny de iure realizujú vzdelávanie uchádzačov o zamestnanie. Nanešťastie množstvo vzdelávaných nezamestnaných je veľmi nízke a dosahuje niekoľko promile.
Časť vzdelávania nezamestnaných ide v projekte REPAS, časť cez príspevok v zákone. Využívanie § 46 je skôr symbolické.
rok | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
počet poberateľov § 46 | 1783 | 1419 | 6032 | 1473 | 5 | 14 | 14 | 20 | 351 | 0 | 0 | 0 |
celková suma príspevkov | 685 190 | 393 812 | 1 592 956 | 662 661 | 0 | 1200 | 4240 | 7959 | 210 219 | 0 | 0 | 0 |
Vývoj podielu vzdelávaných nezamestnaných
Ako vidno, podiel tých nezamestnaných, ktorí sa vzdelávajú, výrazne klesol. Medzi rokmi 2004 a 2009 boli výrazné sezónne výkyvy. Najviac ľudí chodilo na školenia v októbri, novembri a decembri. Rozdiel v podiele sa pohyboval medzi 0,01 % až 1,5 %. Posledný nádych bol v marci 2009, kedy sa vzdelávania zúčastnilo temer 1,5 % UoZ. Po tomto období kampanovitosti prišiel úplný útlm vzdelávania. Od mája 2009 do marca 2014 iba 14 mesiacov bolo takých, kde bol podiel väčší ako 1 promile, teda 0,1 %. Od marca 2015 prichádza mierne oživenie vzdelávania, kde sa vo väčšine mesiacov vzdelávalo viac ako 0,5 % nezamestnaných. Toto oživenie bolo temer výhradne vďaka projektu RE-PAS/REPAS+.
región | BA | TT | TN | NR | ZA | BB | PO | KE | NRO12 | NRO20 | SR |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2004 | 13,17 | 8,6 | 9,66 | 5,19 | 4,5 | 7,27 | 4,85 | 5,32 | 5,35 | 4,84 | 6,28 |
2005 | 30,46 | 16,21 | 15,41 | 7,77 | 10,03 | 7,75 | 7,38 | 6,87 | 6,87 | 6,5 | 9,53 |
2006 | 17,01 | 6,63 | 6,7 | 2,2 | 3,38 | 3,35 | 2,39 | 3,63 | 3,47 | 3,09 | 3,94 |
2007 | 20,58 | 5,3 | 3,29 | 3,06 | 3,61 | 2,45 | 2,27 | 4,09 | 3,72 | 3,01 | 3,73 |
2008 | 25,38 | 7,97 | 6 | 4,77 | 5,77 | 3,3 | 2,65 | 5,85 | 3,86 | 4,05 | 5,25 |
2009 | 6,77 | 4,5 | 3,79 | 2,11 | 3,14 | 2,55 | 1,7 | 1,38 | 1,68 | 1,63 | 2,53 |
2010 | 6,13 | 2,22 | 2,72 | 0,89 | 1,93 | 1,71 | 0,49 | 0,45 | 1,17 | 0,86 | 1,47 |
2011 | 1,24 | 0,57 | 0,68 | 0,08 | 0,18 | 0,34 | 0,02 | 0,09 | 0,27 | 0,18 | 0,27 |
2012 | 0,06 | 0,29 | 0,48 | 0,91 | 0,14 | 0,49 | 0,04 | 0,04 | 0,14 | 0,1 | 0,29 |
2013 | 0,18 | 0,36 | 0,42 | 0,33 | 0,57 | 0,17 | 0,2 | 0,18 | 0,12 | 0,13 | 0,27 |
2014 | 2,18 | 2,49 | 1,36 | 1,37 | 2,09 | 1,33 | 1 | 1,2 | 0,86 | 0,85 | 1,46 |
2015 | 5,88 | 5,71 | 5,75 | 5,97 | 6,72 | 5,26 | 4,69 | 4,05 | 4,45 | 4,14 | 5,25 |
2016 | 6,06 | 5,52 | 7,3 | 5,59 | 7,78 | 4,74 | 4,41 | 5,15 | 3,9 | 4,01 | 5,47 |
2017 | 3,87 | 10,97 | 9,04 | 9,84 | 11,76 | 8,64 | 7,76 | 8,32 | 7,62 | 7,27 | 8,64 |
2018 | 6,41 | 20,69 | 20,69 | 26,56 | 23,38 | 30,02 | 19,36 | 19,08 | 22,27 | 21,13 | 21,55 |
2019 | 7,4 | 17,05 | 21,14 | 23,81 | 22,87 | 33,4 | 20,86 | 25,32 | 27,89 | 26,85 | 23,3 |
2020 | 3,86 | 5,57 | 6,33 | 7,2 | 6,49 | 10,89 | 8,97 | 9,01 | 10,02 | 9,73 | 8,11 |
2021 | 1,36 | 2,46 | 1,62 | 1,53 | 2,69 | 2,92 | 2,78 | 1,59 | 2,03 | 1,99 | 2,21 |
2022 | 4,56 | 4,19 | 4,67 | 3,18 | 5,63 | 4,15 | 5,16 | 3,3 | 3,36 | 3,58 | 4,35 |
2023 | 4,14 | 4,13 | 4,55 | 3,48 | 5,33 | 3,72 | 4,03 | 3,08 | 3,04 | 3,13 | 3,92 |
2024 | 3,86 | 3,53 | 4,63 | 3,25 | 4,52 | 3,03 | 3,66 | 2,33 | 2,4 | 2,66 | 3,42 |
Regionálna štruktúra podielu vzdelávaných nezamestnaných
Podiel nezamestnaných na školeniach, priemer roku 2015.
Zdrojom dát sú štatistiky Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny, ktoré publikuje počty evidovaných uchádzačov o zamestnanie, ktorí sa vzdelávajú.
Aktivačný príspevok za vzdelávanie
Nezamestnaní môžu získať aktivačný príspevok, ak sa zúčastňujú vzdelávania.
región | BA | TT | TN | NR | ZA | BB | PO | KE | NRO12 | NRO20 | SR |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2005 | 8,37 | 11,37 | 10,87 | 10,34 | 10,11 | 10,19 | 9,57 | 13,09 | 9,4 | 10,12 | 10,77 |
2006 | 7,99 | 7,67 | 8,56 | 8,1 | 8,22 | 8,05 | 8,32 | 13,86 | 8,05 | 9,02 | 9,37 |
2007 | 6,95 | 6,52 | 7,41 | 7,1 | 9,69 | 7,21 | 7,92 | 13,4 | 8,1 | 8,89 | 8,87 |
2008 | 7,73 | 10,02 | 6,23 | 7,49 | 8,54 | 7,54 | 7,68 | 13,95 | 9,83 | 10,26 | 9,13 |
2009 | 2,63 | 2,97 | 3,03 | 3,91 | 4,03 | 3,77 | 4,85 | 7,71 | 4,87 | 5,44 | 4,64 |
2010 | 2,21 | 3,44 | 4,12 | 3,88 | 5,24 | 4,01 | 5,47 | 8,48 | 5,45 | 6,15 | 5,14 |
2011 | 2,1 | 3,19 | 3,7 | 3,52 | 3,88 | 3,95 | 6,21 | 8,7 | 5,6 | 6,75 | 5,09 |
2012 | 2,14 | 2,85 | 3,35 | 3,23 | 3,71 | 3,62 | 6,23 | 8,71 | 5,37 | 6,72 | 4,92 |
2013 | 1,44 | 2,01 | 3,05 | 2,62 | 3,36 | 3,41 | 6,1 | 7,37 | 4,88 | 6,15 | 4,34 |
2014 | 1,08 | 2,28 | 2,92 | 2,89 | 3,02 | 3,34 | 4,96 | 7,05 | 4,42 | 5,59 | 4,02 |
2015 | 0,47 | 1,48 | 2,62 | 2,96 | 2,53 | 4,4 | 4,25 | 5,91 | 4,82 | 5,44 | 3,71 |
2016 | 0,85 | 1,82 | 2,12 | 4,96 | 3,73 | 7,71 | 5,16 | 9,12 | 8,38 | 8,12 | 5,53 |
2017 | 0,58 | 1,84 | 1,64 | 7,01 | 3,49 | 7,64 | 5,66 | 12,08 | 10,04 | 9,04 | 6,51 |
2018 | 0,66 | 1,08 | 1,49 | 3,98 | 1,94 | 7,96 | 6,14 | 7,77 | 8,18 | 7,64 | 5,33 |
2019 | 0,46 | 0,41 | 0,81 | 1,59 | 0,97 | 3,57 | 4,29 | 4,24 | 4,4 | 4,46 | 2,92 |
2020 | 0,08 | 0,33 | 0,24 | 0,48 | 0,28 | 1,12 | 2,83 | 2,9 | 3,22 | 3,16 | 1,53 |
2021 | 0,07 | 0,2 | 0,26 | 0,32 | 0,17 | 0,79 | 2,5 | 2,52 | 2,94 | 2,76 | 1,27 |
2022 | 0,17 | 0,13 | 0,42 | 0,18 | 0,21 | 0,73 | 2,62 | 1,89 | 2,35 | 2,44 | 1,21 |
2023 | 0,06 | 0,1 | 0,14 | 0,07 | 0,1 | 0,21 | 1,07 | 0,75 | 0,88 | 0,96 | 0,48 |
Ako vidno, oba pohľady na počty vzdelávaných nezamestnaných – cez nedisponibilitu nezamestnaných aj cez poberanie aktivačného príspevku za vzdelávanie, dáva podobné výsledky. Rozdiel je najmä v regionálnom pohľade. V Bratislave je menej poberateľov dávok v hmotnej núdzi z nezamestnaných, teda aj podiel ľudí s aktivačným príspevkom za vzdelávanie je nižší.
REPAS
rok | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
počet UoZ na projekte REPAS | 84 | 16 944 | 15 351 | 15 012 | 13 555 | 6647 | 4841 | 3357 | 5385 | 4454 |
celková suma príspevkov | 29 275 | 6 777 313 | 6 769 209 | 8 216 762 | 11 404 225 | 3 800 244 | 4 158 319 | 2 457 013 | 3 643 318 | 4 850 879 |
- v rokoch 2017 a 2018 sú vykazované dva druhy REPASu, v tabuľke je ich súčet.
Školstvo a trh práce
Slovensko dlhodobo trpí slabým prepojením trhu práce a školstva, čo má za dôsledok vysokú nezamestnanosť absolventov a mladých ľudí. Až dve tretiny absolventov končia humanitne zamerané odbory (ekonómia, právo či sociálna práca), pričom na trhu práce sa v súčasnosti uplatnia najmä absolventi technického zamerania (programátori, elektrotechnici), ktorých je nedostatok. Ide o zlú komunikáciu medzi školstvom a trhom práce.. . .
Podobné správy
Konferencia: Požiadavky trhu práce - výzva pre celoživotné vzdelávanie, účasť na celoživotnom vzdelávaní NUTS 2 – rok 2023, Ukazovatele o celoživotnom vzdelávaní a nezamestnanosti osôb so základným vzdelaním, Ďalšie vzdelávanie, §46 Vzdelávanie a príprava pre trh práce uchádzača o zamestnanie, Nezamestnanosť mladých a NEET, Vysoká škola, Národná cena kariérového poradenstva 2022 , účasť na celoživotnom vzdelávaní NUTS 1 – rok 2023, účasť na celoživotnom vzdelávaní – rok 2023