- O nás»
-
- Učebnica mzdovej kalkulačky
- O mzdovej kalkulačke
- Zmeny v roku 2025
- Zmeny v roku 2024
- O koľko stúpne čistý príjem, ak stúpne hrubá mzda o 1 €?
- Nevýhody práce na čierno
- Exekučná kalkulačka
- Študovať sa oplatí
- Často kladené otázky
- Minimálna mzda
-
- 30 grafov o starnutí pacientov, lekárov a sestier
- Zubári
- Sestry
- Farmácia
- Reforma dôchodkového systému
- Dôchodková kalkulačka
- Lekári
- Strieborná ekonomika
-
-
- Nová metodika miery nezamestnanosti
- Regionálne rozdiely vo V4
- Regionálne rozdiely v DHN
- Regionálne rozdiely v nezamestnanosti
- Vývoj NRO12
- Podrobné štatistiky NRO
- Štatistiky najmenej rozvinutých okresov
- Regionálne rozdiely v štruktúre nezamestnaných
-
- Priemerná mzda
- Dávky v hmotnej núdzi
- Výška stravného
- Číselník okresov Slovenska
- Inflácia
- Životné minimum
- Nezamestnanosť Česka a Slovenska
- Číselník NACE
-
- Porovnanie dôb dožitia
- Rodové rozdiely
- Nezamestnanosť mladých a NEET
- Minimálna mzda v EÚ
- Porovnanie nezamestnanosti vekových skupín
- Podiel miezd na HDP
- Dlhodobá nezamestnanosť
- Miera nezamestnanosti
- Miera zamestnanosti
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v noci
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nevzdelávajú
-
- Bratislava a jej spádové okresy
- Kopanice
- Podunajsko
- dolné Považie
- stredné Považie
- horná Nitra
- Dolná Nitra
- Banské mestá
- Kysuce a Orava
- Horné Považie - Liptov
- Spišské mestá
- Horehronie
- Juhoslovenská kotlina
- Košická kotlina - Torysa
- Horný Zemplín
- Dolný Zemplín
- Regióny EÚ
- Kraje Slovenska
- Nezamestnanosť v regiónoch
- Dataset okresných údajov
-
-
- Projekty a aktivity
- Zvýšenie mzdy
-
- Požiadavky na inkluzívne zamestnávanie
- Integračná suma
- Konferencia: Ako dostať na trh práce dlhodobo nezamestnaných
- Zdroje financovania
- Publikácia inkluzívne zamestnávanie
- Kontrolné mechanizmy
- Správy
- Inkluzívni zamestnanci
- Inkluzívne verejné obstarávanie
- Úspory
- Otázky a odpovede
- Komunitné služby
-
- Minimálne mzdové nároky
- Pracovná cesta
- Sporenie na dôchodok
- Príplatky za sobotu, nedeľu alebo noc
- Sociálne benefity
- Odmeňovanie
- Výplata mzdy
- Nároky plynúce zo skončenia pracovného pomeru
- Zodpovednosť za škodu
- Pracovný čas a prestávky v práci
- Dovolenka
- Zákon o službách zamestnanosti
- Projekt SKRS
-
- Sabatikal
- Štatistiky poberateľov dávok
- Úloha sociálneho pracovníka
- Administratívna nenáročnosť
- Riešenie špecifických prípadov
- Zrušenie priestupkovej imunity
- Krátka reakčná doba
- Úvery iba cez účet
- Maximálna ročná percentná miera nákladov
- Osobný bankrot
- Poradenstvo s oddlžovaním
- Obmedzenie dlhodobých a väčších záväzkov
- Zodpovedné narábanie s majetkom
- Jednoduchšie verejné povinnosti
- Bankový účet pre každého
- Osobitný príjemca ako štandard
- Oplatí sa študovať
- Rovnosť príjmov pred zákonom
- Motivačné poistenie v nezamestnanosti
- Pracovať sa oplatí
- Služba namiesto peňazí
- Poberatelia dávok k zamestnaným
- Inkaso
-
- Vzdelávanie nezamestnaných
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nezvdelávajú
- Návrh financovania školstva
- Riešenia nezamestnanosti absolventov
- Zdravotne postihnutí
- Knižnica
-
- Všetky správy
- Mzdová kalkulačka je doplnená o daň z finančných transakcií
- Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku
- Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania
- Mzdová kalkulačka je doplnená o zohľadňovanie exekúcií
- Podpora mobility zo strany zamestnávateľov
- Tlačová konferencia k problematike inkasa
- Aktivačné práce
- Kontakt
Úspory z inkluzívneho trhu
Dôsledkom zavedenia inkluzívneho trhu budú veľké úspory verejných financií. Hneď v prvom roku sa 63 % integračnej sumy vráti do verejného rozpočtu vo forme úspory dávok a vyššieho výberu daní a odvodov. V piatom roku už 116 %. Takto vypočítaná návratnosť investície nezohľadňuje ťažšie merateľné efekty vo forme zlepšenia kohézie, zníženia kriminality, zlepšenia životnej úrovne a životného prostredia.
V prvom roku
Ak sa z dlhodobo nezamestnaného človeka stane zamestnaný, štát a verejný sektor na tomto presune výrazne finančne získa.
Najväčším ziskom, až 134 mil. € (teda 25 % integračnej sumy) sú príjmy Sociálnej poisťovne z vyššieho výberu poistného vďaka väčšiemu počtu zamestnancov. 54 mil. €, alebo 10 % integračnej sumy, sú vyššie príjmy zdravotných poisťovní.
Dodatočný výnos z priamych daní je relatívne nízky, iba 18 mil. €, teda 3,4 % integračnej sumy. Toto je dané progresívnou sadzbou daní z príjmov, kde ľudia s minimálnou mzdou platia iba symbolické dane.
Úspory z nižšieho počtu ľudí závislých na dávkach v hmotnej núdzi odhadujeme na 39 mil. € ročne, teda 7,2 % integračnej sumy. V modeli predpokladáme, že prvý rok zamestnania budú vyplatené dávky v hmotnej núdzi rovnaké ako pred získaním zamestnania (vďaka súbehu dávok v hmotnej núdzi s príjmom zo zamestnania a vďaka osobitnému príspevku). Druhý a ďalší rok očakávame dávky nižšie o 130 €.
Ďalšou skupinou úspor sú úspory dosiahnuté vďaka nižšiemu počtu nezamestnaných. Za nezamestnaných platí štát zdravotné poistenie (okolo 33 € mesačne), implicitné starobné poistenie (cca 55 €, keďže vďaka solidarite v dôchodkovom systéme, minimálnemu dôchodku a súbehu dôchodku s dávkami v hmotnej núdzi de facto dáva dôchodok ľuďom aj za obdobie, ktoré boli nezamestnaní). Všetky tieto výdavky štát ušetrí vďaka tomu, že sa z nezamestnaných stanú zamestnaní. Ide približne o 51 miliónov €, teda 9,5 % z celkovej hodnoty všetkých faktúr.
Ďalšou skupinou príjmov sú príjmy štátu dosiahnuté vďaka bohatším obyvateľom. Ľudia poberajúci mzdu majú zväčša vyšší príjem ako nezamestnaní, na základe čoho zaplatia DPH a generujú priame sekundárne efekty (napr. vyššiu mzdu pracovníkov služieb alebo vyššie zisky). Konzervatívne sme predpokladali, že polovica z dodatočných čistých príjmov bude vynaložená na tovary či služby zaťažené DPH. Spolu ide o 24 miliónov €, teda 4,4 % z integračnej sumy.
Nezanedbateľný zdroj finančných prostriedkov možno získať presunom tej aktívnej politiky trhu práce, ktorá plní rovnaké ciele ako inkluzívny trh. Ide najmä o aktivačné práce či príspevok na podporu miestnej zamestnanosti (§ 52, § 52a, § 50, § 50j a pravdepodobne aj časť § 54). V roku 2012 išlo o čiastku 57 miliónov €, v roku 2019 28 mil. €. Napriek tomu, že sa zníži počet nezamestnaných evidovaných na úradoch práce, navrhujeme ponechať aktívne politiky trhu práce v nezmenenej finančnej výške a presmerovať ich na komunitné služby. Vďaka tomu, že ich suma na jedného nezamestnaného sa zvýši, môže výrazne stúpnuť ich úloha a možnosti a najmä sa zvýši úspešnosť prechodu na otvorený trh práce.
Súčet uvedených priamych efektov dosahuje už v prvom roku fungovania inkluzívneho trhu 63 % z celkových nákladov.
Výnosy plynúce z inkluzívneho zamestnávania v prvom roku
suma v mil. € ročne | % integračnej sumy | |
---|---|---|
platby do zdravotného poistenia | 68 | 11,02 % |
platby do Sociálnej poisťovne | 156 | 25,42 % |
zaplatené priame dane | 20 | 3,33 % |
úspora na dávkach v hmotnej núdzi | 39 | 6,37 % |
platby štátu do zdravotného a starobného poistenia | 35 | 5,75 % |
zvýšenie platieb DPH ľuďmi | 32 | 5,29 % |
priame sekundárne efekty | 20 | 3,23 % |
spolu | 370 | 60,4 % |
Zdroj: vlastné prepočty.
Úspory z inkluzívneho trhu v ďalších rokoch
Finančné úspory verejného sektora sú hneď v prvom roku vo výške 62 %, v nasledujúcich rokoch sa ešte zvyšujú, čo je dané najmä rastúcim počtom ľudí zamestnaných na otvorenom trhu práce, keďže platia dane a odvody. Pri pohľade na úspory rátané v stálych cenách vidíme, že k vyrovnaniu nákladov a výnosov dôjde už medzi tretím a štvrtým rokom. Po piatich rokoch už výnosy prevyšujú náklady o takmer 16 %.
Výnosy plynúce z inkluzívneho zamestnávania v horizonte 5 rokov
nultý rok | prvý rok | druhý rok | tretí rok | štvrtý rok | piaty rok | |
---|---|---|---|---|---|---|
platby do zdravotného poistenia | 11 % | 11 % | 11 % | 11 % | 11 % | 11 % |
platby do Sociálnej poisťovne | 25 % | 25 % | 25 % | 25 % | 25 % | 25 % |
zaplatené priame dane | 3 % | 3 % | 3 % | 3 % | 3 % | 3 % |
úspora na dávkach v hmotnej núdzi | 0 % | 6 % | 6 % | 6 % | 6 % | 6 % |
platby štátu do zdravotného a starobného poistenia | 6 % | 6 % | 6 % | 6 % | 6 % | 6 % |
zvýšenie platieb DPH ľuďmi | 5 % | 5 % | 5 % | 5 % | 5 % | 5 % |
priame sekundárne efekty | 0 % | 3 % | 22 % | 37 % | 49 % | 59 % |
spolu priame efekty | 51 % | 60 % | 79 % | 94 % | 106 % | 116 % |
Zdroj: vlastné prepočty.
Prognózu sme realizovali v stálych cenách (teda predpokladáme nárast všetkých súm o infláciu) a pri súčasnom nastavení legislatívy (rovnaké sadzby DPH, rovnaké odvody a dane, rovnaký súbeh dávok a mzdy). Predpokladali sme postupný nábeh inkluzívneho trhu tak, že v nultom roku bude objem trhu polovičný.
Nepriame efekty
Popri finančných efektoch na verejný rozpočet sa ešte uskutoční samotná zákazka, teda niečo po tejto práci zostane. Či už ide o uprataný chodník alebo vynovený hrad.
Nepriame či ťažšie kvantifikovateľné finančné efekty sú ešte vyššie:
- samotná zamestnanosť vygeneruje 45 miliónov € na stravovanie zamestnancov,
- zníži sa kriminalita v dôsledku chudoby (rozpočet na väzeňstvo predstavuje 187 miliónov €, pri 3-percentnom podiele väzňov kvôli chudobe ide o 5,6 miliónov € ročne; rozpočet na súdnictvo 350 miliónov €, ak by vďaka vyššej životnej úrovni mali súdy iba o 3 % menej prípadov, jedná sa o úsporu 10,5 miliónov €; verejný poriadok a policajné služby majú štátny rozpočet vo výške 1 561 mil. € (plus obecné polície), 45 mil. € integračnej sumy predstavuje 2,9 % z tejto sumy),
- pohľadávky verejného sektora voči bývalým nezamestnaným sa stanú vymožiteľné,
- pracujúci začnú platiť alimenty a výživné (v roku 2021 približne 6500 detí dostávalo náhradné výživné vo výške 5,7 mil. €; v roku 2012 to bolo 8400 detí a 7,3 mil. €),
- zníži sa dopyt po službách detských domovov (celkový rozpočet na detské domovy a náhradnú starostlivosť je vyše 50 miliónov €, pričom významná časť detí sa v nich ocitne ako priamy či nepriamy dôsledok zlej ekonomickej situácie rodičov),
- povodne by vďaka lepšej protipovodňovej ochrane spôsobovali menšie škody (škody spôsobené každou povodňou sa rátajú v desiatkach miliónov €, napríklad jeden strhnutý most sa ráta v miliónoch),
- skrášlením turistických či cyklistických chodníkov priláka región viac turistov, čo bude mať pozitívny vplyv na služby aj na obecné rozpočty (daň za ubytovanie sa pohybuje okolo 1 € na noc na návštevníka).
Popri finančných efektoch budú výrazne generované aj nefinančné efekty. Ľudia získajú prácu a pocit užitočnosti a sebaúcty, deti získajú vo svojich pracujúcich rodičoch lepší vzor, krajina sa vďaka prácam skrášli, zamestnávatelia získajú zamestnancov s pracovnými skúsenosťami, zlepší sa využívanie miestnej hromadnej dopravy, znížia sa regionálne rozdiely, atď. Ohodnotenie týchto efektov je veľmi ťažké, avšak ani jeden z nich nie je negatívny.
Pri takto výrazných pozitívnych efektoch sa musí zmeniť zásadná otázka z „prečo by sme do tohto mali dať 612 miliónov €?“ na „stoja nám všetky tieto pozitívne efekty za 242 miliónov €?“
Úsporám a ziskom plynúcim zo zavedenia inkluzívneho trhu sa viac venuje príloha číslo 5: „Dosah zavedenia inkluzívneho trhu na verejné financie" publikácie Inkluzívny trh.
Inkluzívne zamestnávanie - implementácia sociálnej ekonomiky
Inkluzívne zamestnávanie je implementácia sociálnej ekonomiky, ktorá zabezpečuje dlhodobé financovanie integrácie ľudí dlhodobo bez práce cez integračnú sumu ako sociálnych aspektov verejného obstarávania. Inkluzívne podniky sú druh integračných sociálnych podnikov, zameraný na pracovnú integráciu dlhodobo nezamestnaných.. . .
Podobné správy
Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania, Konferencia Spiš a jeho trh práce, Reforma dlhodobej starostlivosti, Záverečná konferencia projektu SKRS, Sociálne podniky, Konferencia Novohrad a jeho trh práce, Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku - príklady dobrej praxe, Integračná suma, Požiadavky na inkluzívny trh, Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku .pdf .epub