- O nás»
-
- Učebnica mzdovej kalkulačky
- O mzdovej kalkulačke
- Zmeny v roku 2025
- Zmeny v roku 2024
- O koľko stúpne čistý príjem, ak stúpne hrubá mzda o 1 €?
- Nevýhody práce na čierno
- Exekučná kalkulačka
- Študovať sa oplatí
- Často kladené otázky
- Minimálna mzda
-
- 30 grafov o starnutí pacientov, lekárov a sestier
- Zubári
- Sestry
- Farmácia
- Reforma dôchodkového systému
- Dôchodková kalkulačka
- Lekári
- Strieborná ekonomika
-
-
- Nová metodika miery nezamestnanosti
- Regionálne rozdiely vo V4
- Regionálne rozdiely v DHN
- Regionálne rozdiely v nezamestnanosti
- Vývoj NRO12
- Podrobné štatistiky NRO
- Štatistiky najmenej rozvinutých okresov
- Regionálne rozdiely v štruktúre nezamestnaných
-
- Priemerná mzda
- Dávky v hmotnej núdzi
- Výška stravného
- Číselník okresov Slovenska
- Inflácia
- Životné minimum
- Nezamestnanosť Česka a Slovenska
- Číselník NACE
-
- Porovnanie dôb dožitia
- Rodové rozdiely
- Nezamestnanosť mladých a NEET
- Minimálna mzda v EÚ
- Porovnanie nezamestnanosti vekových skupín
- Podiel miezd na HDP
- Dlhodobá nezamestnanosť
- Miera nezamestnanosti
- Miera zamestnanosti
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nevzdelávajú
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v noci
-
- Bratislava a jej spádové okresy
- Kopanice
- Podunajsko
- dolné Považie
- stredné Považie
- horná Nitra
- Dolná Nitra
- Banské mestá
- Kysuce a Orava
- Horné Považie - Liptov
- Spišské mestá
- Horehronie
- Juhoslovenská kotlina
- Košická kotlina - Torysa
- Horný Zemplín
- Dolný Zemplín
- Regióny EÚ
- Kraje Slovenska
- Nezamestnanosť v regiónoch
- Dataset okresných údajov
-
-
- Projekty a aktivity
-
- Požiadavky na inkluzívne zamestnávanie
- Integračná suma
- Konferencia: Ako dostať na trh práce dlhodobo nezamestnaných
- Zdroje financovania
- Publikácia inkluzívne zamestnávanie
- Kontrolné mechanizmy
- Správy
- Inkluzívni zamestnanci
- Inkluzívne verejné obstarávanie
- Úspory
- Otázky a odpovede
- Komunitné služby
-
- Minimálne mzdové nároky
- Pracovná cesta
- Sporenie na dôchodok
- Príplatky za sobotu, nedeľu alebo noc
- Sociálne benefity
- Odmeňovanie
- Výplata mzdy
-
- Potvrdenie o zamestnaní
- Pracovný posudok
- Preplatenie nevyčerpanej dovolenky
- Výplata náhrady mzdy
- Odchodné
- Odstupné
- Zodpovednosť za škodu
- Pracovný čas a prestávky v práci
- Dovolenka
- Zákon o službách zamestnanosti
- Projekt SKRS
-
- Sabatikal
- Štatistiky poberateľov dávok
- Úloha sociálneho pracovníka
- Administratívna nenáročnosť
- Riešenie špecifických prípadov
- Zrušenie priestupkovej imunity
- Krátka reakčná doba
- Úvery iba cez účet
- Maximálna ročná percentná miera nákladov
- Osobný bankrot
- Poradenstvo s oddlžovaním
- Obmedzenie dlhodobých a väčších záväzkov
- Zodpovedné narábanie s majetkom
- Jednoduchšie verejné povinnosti
- Bankový účet pre každého
- Osobitný príjemca ako štandard
- Oplatí sa študovať
- Rovnosť príjmov pred zákonom
- Motivačné poistenie v nezamestnanosti
- Pracovať sa oplatí
- Služba namiesto peňazí
- Poberatelia dávok k zamestnaným
- Inkaso
- Zdravotne postihnutí
- Knižnica
-
- Miesto pre každé dieťa
- Vzdelávanie nezamestnaných
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nezvdelávajú
- Návrh financovania školstva
- Riešenia nezamestnanosti absolventov
-
- Všetky správy
- Mzdová kalkulačka je doplnená o daň z finančných transakcií
- Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku
- Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania
- Mzdová kalkulačka je doplnená o zohľadňovanie exekúcií
- Podpora mobility zo strany zamestnávateľov
- Tlačová konferencia k problematike inkasa
- Aktivačné práce
- Kontakt
Inkaso
Sociálny systém má v súčasnosti niekoľko nedostatkov – hlavným je, že jeho motivácia voči poberateľom dávok, aby sa zamestnali, je relatívne nízka. Jednou z viditeľných prekážok sú dlžoby, ktoré znemožňujú jednotlivcovi zvýšiť svoj životný štandard svojou aktivitou. Dlžoby je potrebné znižovať, avšak hlavný dôraz by mal byť kladený na prevenciu, aby dlžoby nevznikali. V rámci publikácie Sociálny systém – skutočnosť a vízia sa venujeme viacerým aspektom predchádzania vzniku dlžôb. Jedným z nich je používanie inkasa.
Inkaso je platobná služba, ktorej cieľom je zjednodušiť platobný styk užívateľom služieb na jednej strane a poskytovateľom týchto služieb na strane druhej. Vďaka inkasu nemusia užívatelia sledovať jednotlivé faktúry a manuálne ich platiť a poskytovatelia vykazujú nižšiu chybovosť pri platení pohľadávok. Funkčné inkaso predstavuje pre užívateľa komfort a nechanie zodpovednosti z prípadných chýb vo vyrovnávaní pohľadávok na zadávateľa platby. Bohužiaľ, inkasá často nenapĺňajú svoj potenciál:
- niektoré kľúčové inštitúcie možnosť využívať inkaso ešte stále neponúkajú (Sociálna poisťovňa pre odvody živnostníkov, správcovia budov, RTVS, ...);
- niektoré inštitúcie možnosť využívať inkaso ponúkajú, ale nepoužívajú na všetky platby (Slovakia energy);
- niektoré inštitúcie nesťahujú všetky pohľadávky inkasom, staršie pohľadávky (ktoré z nejakých dôvodov v minulosti neprešli inkasom) sa nepokúsia druhýkrát stiahnuť, napriek tomu, že novšie pohľadávky stiahli bez problémov;
Inštitút zamestnanosti preto vytvoril návrh používania inkasa, v rámci ktorého by mali všetky kľúčové inštitúcie povinnosť poskytovať možnosť platby prostredníctvom inkasa, pričom táto možnosť by mala byť ponúkaná pri všetkých službách. Ďalej, inštitúcie využívajúce inkaso by ho mali reálne používať, aby predchádzali vzniku záväzkov po splatnosti.
Hlavné zásady používania inkasa sú dve:
- komfort pre klienta: chcem mať aktivované inkaso a mať pokoj
- istota pre klienta: ak mi inkaso funguje, všetko je v poriadku
Zmena súčasného fungovania tejto platobnej služby je nutná z dôvodu, aby ľuďom zbytočne alebo dokonca neoprávnene nevznikali dlžoby. Vznik dlžôb predstavuje problém predovšetkým pre finančne horšie situované alebo finančne menej gramotné obyvateľstvo. Požiadavka na zmenu inkasa je predpokladom pre efektívnu zmenu sociálneho systému v podmienkach SR, aby sa zabraňovalo neprimeranému zadlžovaniu osôb, pričom ak už zadlženie vznikne, dlhy by mali férovo zanikať.
Jedným z dôsledkov zásad je povinnosť používať inkaso. Inkasant má byť povinný pokúsiť sa svoje pohľadávky inkasovať minimálne raz za dva týždne. Poplatky za omeškanie, zmluvné pokuty, platené upomienky, zmeny zmluvných podmienok, ... za pohľadávky po splatnosti kratšie ako 2 týždne nemajú byť prípustné. Ak inkasant úspešne zrealizoval voči klientovi inkaso, všetky pohľadávky klienta voči inkasantovi sa majú mať za to, že vznikli dátumom posledného inkasa.
Požiadavku na zmenu inkasa rozpracoval Inštitút zamestnanosti aj v rámci publikácie Sociálny systém – skutočnosť a vízia, ktorá vyjde začiatkom novembra a je venovaná problematike sociálnych dávok.
Príklady:
- RTVS musí umožniť platbu inkasom, keďže koncesionárske poplatky sú povinné a individuálny človek nie je schopný určiť ich výšku (sú určené v zákone);
- mestá a obce musia umožniť platby za miestne dane (nehnuteľnosti, pes, ...) formou inkasa. Individuálny človek síce určuje, či má nehnuteľnosť alebo psa, ale výšku dane už neurčuje;
- telekomunikační operátori, dodávatelia energií, životné či neživotné poisťovne, ... musia umožniť platbu inkasom;
- domoví správcovia musia umožniť platbu inkasom, keďže poplatky za jednotlivé služby neurčuje individuálny človek;
- Sociálna poisťovňa musí umožniť živnostníkom platbu inkasom. Živnostník si neurčuje výšku svojich odvodov;
- fitness centrum, ktoré účtuje mesačné poplatky ex-post, musí umožniť platbu inkasom;
- ak sú pri splátkovom predaji zmeny výšky splátok pri oneskorení predošlej, musí umožniť platbu inkasom.
K problematike inkasa sme usporiadali aj tlačovú konferenciu.
Problematike inkasa sa venujeme v rámci projektu Verejné politiky zamestnanosti. Projekt je podporený Islandom, Lichtenštajnskom a Nórskom prostredníctvom programu Aktívne občianstvo a inklúzia, ktorý realizuje Nadácia Ekopolis v spolupráci s Nadáciou pre deti Slovenska a SOCIA – nadácia pre sociálne zmeny.
Sociálny systém – skutočnosť a vízia
Cieľom aktivity je zviditeľniť ucelený obraz o problematike sociálneho systému v podmienkach Slovenska. Hlavným cieľom je začať odbornú diskusiu na tému zásad, cieľov a aktivít sociálneho systému, z ktorého potom môžu vychádzať jednotlivé vykonávacie zákony. Aktivitu realizujeme prostredníctvom projektu Verejné politiky zamestnanosti.. . .
Podobné správy
Štatistiky poberateľov dávok, Zrušenie priestupkovej imunity, Riešenie špecifických prípadov, Prídavky naviazané na hmotnú núdzu, Najväčšie výzvy vlády na roky 2016-2020, Dávky v hmotnej núdzi, Administratívna nenáročnosť, Úloha sociálneho pracovníka, Sabatikal, Tlačová konferencia k problematike inkasa