- O nás»
-
- Učebnica mzdovej kalkulačky
- O mzdovej kalkulačke
- Zmeny v roku 2025
- Zmeny v roku 2024
- O koľko stúpne čistý príjem, ak stúpne hrubá mzda o 1 €?
- Nevýhody práce na čierno
- Exekučná kalkulačka
- Študovať sa oplatí
- Často kladené otázky
- Minimálna mzda
-
- 30 grafov o starnutí pacientov, lekárov a sestier
- Zubári
- Sestry
- Farmácia
- Reforma dôchodkového systému
- Dôchodková kalkulačka
- Lekári
- Strieborná ekonomika
-
-
- Nová metodika miery nezamestnanosti
- Regionálne rozdiely vo V4
- Regionálne rozdiely v DHN
- Regionálne rozdiely v nezamestnanosti
- Vývoj NRO12
- Podrobné štatistiky NRO
- Štatistiky najmenej rozvinutých okresov
- Regionálne rozdiely v štruktúre nezamestnaných
-
- Priemerná mzda
- Dávky v hmotnej núdzi
- Výška stravného
- Číselník okresov Slovenska
- Inflácia
- Životné minimum
- Nezamestnanosť Česka a Slovenska
- Číselník NACE
-
- Porovnanie dôb dožitia
- Rodové rozdiely
- Nezamestnanosť mladých a NEET
- Minimálna mzda v EÚ
- Porovnanie nezamestnanosti vekových skupín
- Podiel miezd na HDP
- Dlhodobá nezamestnanosť
- Miera nezamestnanosti
- Miera zamestnanosti
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v noci
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nevzdelávajú
-
- Bratislava a jej spádové okresy
- Kopanice
- Podunajsko
- dolné Považie
- stredné Považie
- horná Nitra
- Dolná Nitra
- Banské mestá
- Kysuce a Orava
- Horné Považie - Liptov
- Spišské mestá
- Horehronie
- Juhoslovenská kotlina
- Košická kotlina - Torysa
- Horný Zemplín
- Dolný Zemplín
- Regióny EÚ
- Kraje Slovenska
- Nezamestnanosť v regiónoch
- Dataset okresných údajov
-
-
- Projekty a aktivity
- Zvýšenie mzdy
-
- Požiadavky na inkluzívne zamestnávanie
- Integračná suma
- Konferencia: Ako dostať na trh práce dlhodobo nezamestnaných
- Zdroje financovania
- Publikácia inkluzívne zamestnávanie
- Kontrolné mechanizmy
- Správy
- Inkluzívni zamestnanci
- Inkluzívne verejné obstarávanie
- Úspory
- Otázky a odpovede
- Komunitné služby
-
- Minimálne mzdové nároky
- Pracovná cesta
- Sporenie na dôchodok
- Príplatky za sobotu, nedeľu alebo noc
- Sociálne benefity
- Odmeňovanie
- Výplata mzdy
- Nároky plynúce zo skončenia pracovného pomeru
- Zodpovednosť za škodu
- Pracovný čas a prestávky v práci
- Dovolenka
- Zákon o službách zamestnanosti
- Projekt SKRS
-
- Sabatikal
- Štatistiky poberateľov dávok
- Úloha sociálneho pracovníka
- Administratívna nenáročnosť
- Riešenie špecifických prípadov
- Zrušenie priestupkovej imunity
- Krátka reakčná doba
- Úvery iba cez účet
- Maximálna ročná percentná miera nákladov
- Osobný bankrot
- Poradenstvo s oddlžovaním
- Obmedzenie dlhodobých a väčších záväzkov
- Zodpovedné narábanie s majetkom
- Jednoduchšie verejné povinnosti
- Bankový účet pre každého
- Osobitný príjemca ako štandard
- Oplatí sa študovať
- Rovnosť príjmov pred zákonom
- Motivačné poistenie v nezamestnanosti
- Pracovať sa oplatí
- Služba namiesto peňazí
- Poberatelia dávok k zamestnaným
- Inkaso
-
- Vzdelávanie nezamestnaných
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nezvdelávajú
- Návrh financovania školstva
- Riešenia nezamestnanosti absolventov
- Zdravotne postihnutí
- Knižnica
-
- Všetky správy
- Mzdová kalkulačka je doplnená o daň z finančných transakcií
- Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku
- Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania
- Mzdová kalkulačka je doplnená o zohľadňovanie exekúcií
- Podpora mobility zo strany zamestnávateľov
- Tlačová konferencia k problematike inkasa
- Aktivačné práce
- Kontakt
Minimálna mzda
Minimálna mzda je nástrojom politiky zamestnanosti, ktorý určuje dolnú hranicu vyplácanej mzdy. Takáto dolná hranica je prítomná vo všetkých vyspelých krajinách, či už ako súčasť rozšíriteľných kolektívnych zmlúv alebo ako samostatný inštitút. Na Slovensku minimálnu mzdu opisuje zákon. Minimálnu mzdu má garantovaný každý zamestnanec a má garantované aj minimálne mzdové nároky.
Ak nemá zamestnanec plný úväzok, mzda tohto človeka je alikvótne nižšia. Od 1. 1. 2013 sa hodinová minimálna mzda vzťahuje aj na dohodárov. Zmena prišla zákonom č. 361/2012 z 25. 10. 2012. Rôzne príplatky, napríklad za noc alebo víkend, sú nad rámec minimálnej mzdy. Teda v prípade práce v noci bude mesačná mzda vyššia, ako je tu uvádzaná. Ak zamestnanec vykonáva náročnejšiu prácu, jeho minimálne mzdové nároky sú vyššie. V súčasnosti je základná výška minimálnej mzdy 750 € mesačne alebo 4,310 €/hod. Výška minimálnej mzdy sa postupne mení.
Platí od | Mesačná minimálna mzda | Suma na hodinu | |
---|---|---|---|
1. 1. 2025 | 816 € | 4,690 €/hod | |
1. 1. 2024 | 750 € | 4,310 €/hod | |
1. 1. 2023 | 700 € | 4,023 €/hod | |
plná história |
Minimálna mzda sa určuje ročne. Zamestnanci a zamestnávatelia sa na úrovni tripartity môžu dohodnúť na výške minimálnej mzdy na nasledujúci rok, čo sa vzhľadom na vysokú infláciu podarilo pri určovaní minimálnej mzdy na rok 2023 a 2024. Ak k dohode nepríde, určí ju vláda na základe vzorca v zákone – teda 60 % z priemernej mzdy spred dvoch rokov (medzi rokmi 2021 a 2024 to bolo 57 % ale spôsob určenia sa v minulosti tiež menil). Minimálna mzda v rôznych krajinách EÚ má rôzne výšky.
Výška minimálnej mzdy nemá vplyv na minimálne odvody živnostníkov (je to polovica priemernej mzdy) či maximálne odvody zamestnancov.
Čistá a hrubá minimálna mzda
Z pohľadu bežného pracovníka nie je dôležitá výška hrubej minimálnej mzdy, ale suma, ktorá mu mesačne príde na účet. Z pohľadu zamestnávateľa je zase dôležité, aké vysoké sú celkové mzdové náklady. Posledné roky sa však rozdiel medzi mzdovými nákladmi a čistou mzdou zvyšuje.
Ako vidno, v roku 2015 boli pri minimálnej mzde 380 € mzdové náklady 509 € a čistá mzda 372 €. Celková daňovo-odvodová sadzba teda bola 26,9 %. V roku 2023 pri hrubej minimálnej mzde 700 € boli mzdové náklady 1000 € a čistá mzda 626 €. Dane a odvody jednotlivca bez detí pri minimálnej mzde teda predstavovali 37,4 %. V roku 2024 pri hrubej minimálnej mzde 750 boli mzdové náklady 1083 € a čistá mzda 677 €. Dane a odvody pri minimálnej mzde teda predstavovali 37,5 %. V roku 2025 pri brutto minimálnej mzde 816 sú mzdové náklady 1179 € a čistá mzda 729 €. Dane a odvody pri minimálnej mzde teda predstavujú 38,2 %.
Minimálna mzda v porovnaní s dávkami a priemernou mzdou
Dôležité je aj porovnanie minimálnej mzdy s inými ukazovateľmi a jej tempo rastu v reálnom vyjadrení po očistení o infláciu. V sledovanom období od roku 2010 výška dávok v hmotnej núdzi v reálnom vyjadrení jemne klesala, väčšie kolísanie je dané oneskorením valorizácie DHN oproti nárastu inflácie.
Priemerná mzda v reálnom vyjadrení od roku 2014 rastie tempom 3 – 5 %, minimálna mzda rastie mierne vyšším tempom. Podiel hrubej minimálnej mzdy na hrubej priemernej mzde za sledované obdobie narástol zo 40 % na 50 %, čo je menej ako 57 % daných v zákone.
Nedostatky minimálnej mzdy
Minimálna mzda sa vzťahuje na zamestnancov podľa Zákonníka práce a od roku 2013 aj na dohodárov. V prípade zamestnancov, minimálna mzda môže byť obchádzaná cez fiktívne čiastkové úväzky.
Minimálna mzda sa nevzťahuje na zastierané pracovné pomery, na prácu na živnosť.
14.12.2024 (link) : Zvyšovanie mzdy – Aké zvýšenie hrubej mzdy by ste mali mať, aby inflácia nepredbehla vašu mzdu? Vypočítajte si . . .
02.02.2022 (link) : Vývoj minimálnej mzdy na Slovensku – Aká je výška minimálnej mzdy a aká bola v minulosti? Ako sa zdaňuje? História minimálnej mzdy od roku 1991 do roku 2022 . . .
22.11.2021 (link) : Minimálna mzda v EÚ – Porovnanie minimálnej mzdy v Európe . . .
18.11.2021 (link) : Výška minimálnej mzdy v € – 3. kvartál 2024 – Výška minimálnej mzdy v € za 3. kvartál 2024 . . .
14.11.2021 (link) : Minimálne mzdové nároky – Minimálne mzdové nároky zo zákona určujú, akú minimálnu výšku mzdy musí zamestnanec poberať v závislosti od náročnosti práce tohto zamestnanca. De-facto ide o minimálnu mzdu podľa typu práce . . .
05.11.2021 (link) : Určenie minimálnej mzdy – Ako ministerstvo práce určuje minimálnu mzdu podľa § 8 zákona o minimálnej mzde . . .
23.08.2018 (link) : Zákon 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde – číslo 663/2007 Z.z., aktuálne znenie . . .
27.01.2018 (link) : Minimálna mzda – Aká je výška minimálnej mzdy a aká bola v minulosti? Ako sa zdaňuje? História minimálnej mzdy od roku 1991 do roku 2025, vrátane porovnania s priemernou mzdou, infláciou a dávkami v hmotnej núdzi . . .
07.11.2012 (link) : Podmienky odmeňovania – Na výšku odmeny zamestnanca pracujúceho v pracovnom pomere sa vzťahuje Zákon o minimálnej mzde, a teda zamestnancovi nebude za prácu vyplatená nižšia suma, ako tá, ktorú mu garantuje zákon . . .
11.08.2009 (link) : Porovnanie minimálnej mzdy na Slovensku a v EÚ – Minimálna mzda sa v Európe líši od krajiny ku krajine. Kým v Bulharsku je to v nominálnom vyjadrení 123 eur za mesiac v Luxembursku je to až 1642 eur. Nominálna minimálna mzda patrí na Slovensku k jedným z najnižších v EÚ, v pomere k priemernej mzde je však štvrtá najvyššia v EÚ. Údaje publikoval Eurostat a sú k januáru 2009 . . .
27.11.2008 (link) : Slovensko má štvrtú najnižšiu nominálnu minimálnu mzdu v EÚ – Slovensko má štvrtú najnižšiu minimálnu mzdu v EÚ meranú v parite kúpnej sily. K 30. júnu 2008 bola výška minimálnej mzdy od 112 eur v Bulharsku po 1610 eur v Luxembursku. V parite kúpnej sily bol tento rozdiel od 232 eur v Rumunsku po 1532 v Luxembursku . . .
11.07.2008 (link) : Pomer minimálnej mzdy a priemernej mzdy v EU 2007 – Eurostat, štatistický úrad Európskej únie zverejnil údaje o minimálnej mzde v jednotlivých krajinách EÚ. Slovensko malo v roku 2007 tretiu najvyššiu minimálnu mzdu v EÚ . . .
11.07.2008 (link) : Pomer minimálnej mzdy a priemernej mzdy v priemysle a službách – rok 2023 – Pomer minimálnej mzdy a priemernej mzdy v priemysle a službách za rok 2023 . . .
27.09.2007 (link) : Stanovisko Inštitútu zamestnanosti k schválenému návrhu zákona o minimálnej mzde – Vláda SR včera prerokovala a schválila návrh zákona o minimálnej mzde. Novelizovaný zákon o minimálnej mzde sa však nezdá byť vo všetkom úplne jasný . . .
24.09.2007 (link) : Stanovisko Inštitútu zamestnanosti k navrhovanej minimálnej mzde – Podľa najnovších informácií by sa minimálna mzda mala od začiatku októbra tohto roku zvýšiť zo súčasných 7 600 Sk na 8 100 Sk. Koncom júla sa na tom dohodli zástupcovia zamestnávateľov, odborári a predstavitelia vlády . . .
29.09.2006 (link) : Popis problematiky minimálnej mzdy – Problematika minimálnej mzdy nie je vôbec jednoduchá, preto Inštitút zamestnanosti vypracoval krátku analýzu problematiky minimálnej mzdy . . .
Citovať ako: PÁLENÍK, M.: Dávkový, daňový a odvodový systém na Slovensku, kapitola 3.1, Inštitút zamestnanosti, Univerzita Komenského v Bratislave, 2023, ISBN: 978-80-223-5755-5, doi:10.5281/zenodo.10403110, strana 51.
Priebežne aktualizované
Na stránke ponúkame priebežne dopĺňané a aktualizované údaje, napríklad o miere nezamestnanosti, dávkach v hmotnej núdzi, či o regionálnych údajov.. . .
Minimálna mzda
Aká je výška minimálnej mzdy a aká bola v minulosti? Ako sa zdaňuje? História minimálnej mzdy od roku 1991 do roku 2025, vrátane porovnania s priemernou mzdou, infláciou a dávkami v hmotnej núdzi.. . .
Dávkový, daňový a odvodový systém na Slovensku
Chcete spoznať mzdovú kalkulačku do hĺbky? Zistiť ako sa hrubá mzda preráta do čistej? Prinášame učebnicu, ktorá vám ukáže podrobnosti dávkového, daňového a odvodového systém na Slovensku a možnosti mzdovej kalkulačky.. . .
Dobrá práca
Pracovná dôstojnosť človeka by mala predstavovať základný determinant pracovnoprávnej regulácie. Skúsenosti z prostredia slovenského trhu práce ale naznačujú, že sa postupne vytvára významný kontrast medzi deklarovaným a skutočným. Prinášame Vám informácie o výhodách a nevýhodách (ne)štandardných foriem pracovného pomeru.. . .