- O nás»
-
- Učebnica mzdovej kalkulačky
- O mzdovej kalkulačke
- Zmeny v roku 2025
- Zmeny v roku 2024
- O koľko stúpne čistý príjem, ak stúpne hrubá mzda o 1 €?
- Nevýhody práce na čierno
- Exekučná kalkulačka
- Študovať sa oplatí
- Často kladené otázky
- Minimálna mzda
-
- 30 grafov o starnutí pacientov, lekárov a sestier
- Zubári
- Sestry
- Farmácia
- Reforma dôchodkového systému
- Dôchodková kalkulačka
- Lekári
- Strieborná ekonomika
-
-
- Nová metodika miery nezamestnanosti
- Regionálne rozdiely vo V4
- Regionálne rozdiely v DHN
- Regionálne rozdiely v nezamestnanosti
- Vývoj NRO12
- Podrobné štatistiky NRO
- Štatistiky najmenej rozvinutých okresov
- Regionálne rozdiely v štruktúre nezamestnaných
-
- Priemerná mzda
- Dávky v hmotnej núdzi
- Výška stravného
- Číselník okresov Slovenska
- Inflácia
- Životné minimum
- Nezamestnanosť Česka a Slovenska
- Číselník NACE
-
- Porovnanie dôb dožitia
- Rodové rozdiely
- Nezamestnanosť mladých a NEET
- Minimálna mzda v EÚ
- Porovnanie nezamestnanosti vekových skupín
- Podiel miezd na HDP
- Dlhodobá nezamestnanosť
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v noci
- Miera zamestnanosti
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nevzdelávajú
- Miera nezamestnanosti
-
- Bratislava a jej spádové okresy
- Kopanice
- Podunajsko
- dolné Považie
- stredné Považie
- horná Nitra
- Dolná Nitra
- Banské mestá
- Kysuce a Orava
- Horné Považie - Liptov
- Spišské mestá
- Horehronie
- Juhoslovenská kotlina
- Košická kotlina - Torysa
- Horný Zemplín
- Dolný Zemplín
- Regióny EÚ
- Kraje Slovenska
- Nezamestnanosť v regiónoch
- Dataset okresných údajov
-
-
- Projekty a aktivity
-
- Požiadavky na inkluzívne zamestnávanie
- Integračná suma
- Konferencia: Ako dostať na trh práce dlhodobo nezamestnaných
- Zdroje financovania
- Publikácia inkluzívne zamestnávanie
- Kontrolné mechanizmy
- Správy
- Inkluzívni zamestnanci
- Inkluzívne verejné obstarávanie
- Úspory
- Otázky a odpovede
- Komunitné služby
-
- Minimálne mzdové nároky
- Pracovná cesta
- Sporenie na dôchodok
- Príplatky za sobotu, nedeľu alebo noc
- Sociálne benefity
- Odmeňovanie
- Výplata mzdy
-
- Potvrdenie o zamestnaní
- Pracovný posudok
- Preplatenie nevyčerpanej dovolenky
- Výplata náhrady mzdy
- Odchodné
- Odstupné
- Zodpovednosť za škodu
- Pracovný čas a prestávky v práci
- Dovolenka
- Zákon o službách zamestnanosti
- Projekt SKRS
-
- Sabatikal
- Štatistiky poberateľov dávok
- Úloha sociálneho pracovníka
- Administratívna nenáročnosť
- Riešenie špecifických prípadov
- Zrušenie priestupkovej imunity
- Krátka reakčná doba
- Úvery iba cez účet
- Maximálna ročná percentná miera nákladov
- Osobný bankrot
- Poradenstvo s oddlžovaním
- Obmedzenie dlhodobých a väčších záväzkov
- Zodpovedné narábanie s majetkom
- Jednoduchšie verejné povinnosti
- Bankový účet pre každého
- Osobitný príjemca ako štandard
- Oplatí sa študovať
- Rovnosť príjmov pred zákonom
- Motivačné poistenie v nezamestnanosti
- Pracovať sa oplatí
- Služba namiesto peňazí
- Poberatelia dávok k zamestnaným
- Inkaso
- Zdravotne postihnutí
- Knižnica
-
- Miesto pre každé dieťa
- Vzdelávanie nezamestnaných
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nezvdelávajú
- Návrh financovania školstva
- Riešenia nezamestnanosti absolventov
-
- Všetky správy
- Mzdová kalkulačka je doplnená o daň z finančných transakcií
- Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku
- Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania
- Mzdová kalkulačka je doplnená o zohľadňovanie exekúcií
- Podpora mobility zo strany zamestnávateľov
- Tlačová konferencia k problematike inkasa
- Aktivačné práce
- Kontakt
Pripomienky k motivačnému príspevku a zákonu o pomoci v hmotnej núdzi
Inštitút zamestnanosti v rámci medzirezortného pripomienkového konania predkladá nasledujúcu pripomienku k návrhu zákona Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 599/2004 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi. Vzhľadom na charakter navrhovaných zmien a dlhodobé dôsledky na trh práce pokladáme pripomienku za zásadnú.
Pripomienka
§ 10 sa dopĺňa odsekmi 9 až 15, ktoré znejú:
„(9) Dávka na účely tohto zákona je za podmienok určených týmto zákonom aj dávka pre dieťa na účely zabezpečenia jeho základných životných podmienok a pomoci v hmotnej núdzi, ak si toto dieťa plní školskú dochádzku podľa osobitného predpisu.20b)
(10) Výška dávky a príspevkov určená podľa § 17 sa zvýši o dávku podľa odseku 9.
(11) Žiaci 1.-4. ročníka základnej školy poberajú dávku podľa odseku 9 v sume 16,60 eura.
(12) Žiaci 5.-9. ročníka (2. stupňa) základnej školy poberajú dávku podľa odseku 9 vo výške vypočítanej podľa vzorca 130 eur krát koeficient školy na druhú delené priemer dosiahnutý v uplynulom polroku. Koeficient školy sa vypočíta ako priemerný počet bodov, ktoré škola dosiahla v monitoringu deviatakov podľa osobitého predpisu v predchádzajúcom školskom roku za všetky sledované predmety delené 100. Koeficient sa zaokrúhli na dve desatinné miesta.
(13) Študenti stredných škôl poberajú dávku podľa odseku 9 vo výške vypočítanej podľa vzorca 1300 eur krát koeficient školy na druhú delené priemer dosiahnutý v uplynulom polroku. Koeficient školy sa získava z externej formy maturitnej skúšky danej školy. Vypočíta sa ako súčet počtu bodov získaných v úrovni A krát dva, počtu bodov získaných v úrovní B a počtu bodov získaných v úrovni C delené dva za všetky sledované predmety vydelený počtom hodnotených testov a číslom sto. Koeficient sa zaokrúhli na dve desatinné miesta.
(14) Ak žiak opakuje ročník, výška dávky podľa odseku 11, 12 alebo 13 sa znižuje na polovicu. Dávka podľa odseku 9 sa poskytuje od začiatku školského roka na príslušný školský rok v období školského vyučovania a školských prázdnin. Dávka podľa odseku 9 sa poskytuje aj pri formách osobitného spôsobu plnenia školskej dochádzky,20c) ak sa tieto osobitné spôsoby plnenia školskej dochádzky vykonávajú na území Slovenskej republiky ako školská dochádzka.
(15) Dávka podľa odseku 9 nepatrí, ak príslušný orgán rozhodol o zastavení výplaty prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa podľa osobitného predpisu.20d) “.
Zdôvodnenie
Predkladaný návrh upravuje výšku nároku na motivačný príspevok pre žiakov škôl, ktorí pochádzajú zo sociálne slabších rodín.
Vládny návrh zákona navrhuje rovnakú výšku dávky pre všetky deti zo sociálne slabších rodín. Takáto dávka by duplikovala ostatné dávky na nezaopatrené deti. V návrhu dávky je zanedbaný akýkoľvek motivačný efekt na výsledky žiaka v škole.
Navrhovaná dávka by finančne odmeňovala časť rodičov za to, že si plnia svoje zákonné povinnosti ohľadom povinnej školskej dochádzky svojich detí. Z pohľadu právnej uvedomelosti a právnej zodpovednosti rodičov a detí je odmeňovanie za plnenie zákonných povinností neprípustné.
V našom návrhu je výška dávky závislá od priemeru žiaka a od kvality školy, ktorú navštevuje. Čím vyšší priemer, tým nižšia dávka, čím vyššia kvalita školy, tým vyšší príspevok. Vzorec by mal tvar suma krát koeficient školy na druhú delené priemer žiaka za posledný polrok. Suma je závislá od typu školy, aby žiaci stredných škôl neboli rodičmi prehlasovaní z klasickej základnej školy na osobitnú, kde žiak dosiahne lepšie výsledky, čím mu vzniká nárok na vyššie štipendium.
Napríklad, žiak s priemerom 2,3 na základnej škole a koeficientom 0,6 dostane 20,78 eur mesačne. Ak žiak navštevuje základnú školu s najhorším dosiahnutým výsledkom z testovania deviatakov v predchádzajúcom roku a má najhorší priemer (4,0), jeho nárok na dávku bude vo výške 5,18 eura mesačne. Najlepší žiak s priemerom 1,0 na najlepšej základnej škole a koeficientom približne 0,8 bude dostávať 87,7 eura mesačne.
Žiak s priemerom 2,3 na strednej škole a koeficientom 0,6 dostane 203 eur mesačne. Toto je porovnateľné so sociálnymi dávkami, ktoré by žiak dostával ako nezamestnaný. Žiak na strednej škole, ktorá má nízky koeficient vypočítaný z výsledkov externej časti maturít, napr. 0,4, bude mať nárok na cca 50 mesačne; a najlepší žiak na najlepšej škole s koeficientom približne 0,7 bude dostávať 637 eur mesačne. Dôvodom zvýšenia súm pre stredoškolákov je najmä zvýšenie záujmu o štúdium sociálne slabších skupín a ich motivácia na zvyšovanie si vzdelania.
Navrhovaným výpočtom výšky dávky sa v prvom rade odstupňuje náročnosť škôl, vďaka čomu nebude mať rovnakú váhu známka dosiahnutá na dobrej, zlej alebo pomocnej škole. Najlepší budú odmenení oveľa viac, ako tí, čo sa menej snažia, alebo dostávajú síce lepšie známky, ale na objektívne horšej škole. Každý žiak v závislosti od priemeru môže dostať individuálnu výšku dávky.
Odstupňovanie dobrých a zlých škôl bude závisieť od výsledkov monitoru deviatakov v predchádzajúcom školskom roku u základných škôl alebo od externej formy maturity u stredných škôl. To znamená, že dve porovnateľné školy podľa počtu žiakov, ale rozdielne podľa výsledkov v testovaní budú rozdeľovať iné finančné prostriedky.
Účelom navrhovaných zmien je zvýšenie motivácie detí zo sociálne slabších rodín učiť sa a dosahovať lepšie výsledky v škole. Inštitút zamestnanosti má za to, že odmeňovať žiakov iba na základe skutočnosti, že si ich rodičia plnia svoju zákonnú povinnosť, je kontraproduktívne, a deti zo sociálne znevýhodneného prostredia nemotivuje učiť sa.
Návrh, ktorý predložilo MPSVR do medzirezortného pripomienkového konania, môže spôsobiť, že lepší žiaci budú demotivovaní tým, že dostanú rovnakú dávku ako tí, ktorí do školy síce chodia, avšak nedosahujú žiadne výsledky. Nebude ich ani motivovať chodiť do školy pravidelnejšie aj kvôli tomu, že už v súčasnosti je systém nastavený tak, že ak majú istý počet absencií v škole, úrad práce, sociálnych vecí a rodiny po konzultácii so školou má možnosť odobrať rodičom napríklad prídavky na dieťa.
Z pohľadu trhu práce je dôležitejšie motivovať všetkých žiakov snažiť sa dosahovať čo najlepšie výsledky, ako iba podporovať ich dochádzku do školy, ktorá je i tak 10 rokov povinná zo zákona. Prihliadnuc na koncepciu celoživotného vzdelávania je návrh Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny nesystémový a nemotivuje žiaka v škole dosahovať čo najlepšie výsledky. Celoživotné vzdelávanie je pre súčasný trh práce kľúčový pojem, preto treba aj súčasnú generáciu mladých ľudí viesť k jeho princípom.
Z pohľadu finančných vplyvov nepredpokladáme zvýšený vplyv na štátny rozpočet oproti pôvodnému návrhu Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR. U dávky pre žiakov stredných škôl predpokladáme presun z ostatných dávok na predmetnú dávku bez dodatočného zvýšenia.
Sociálny systém – skutočnosť a vízia
Cieľom aktivity je zviditeľniť ucelený obraz o problematike sociálneho systému v podmienkach Slovenska. Hlavným cieľom je začať odbornú diskusiu na tému zásad, cieľov a aktivít sociálneho systému, z ktorého potom môžu vychádzať jednotlivé vykonávacie zákony. Aktivitu realizujeme prostredníctvom projektu Verejné politiky zamestnanosti.. . .
Podobné správy
zakon 5 pripomienky k novele august 2007 (pdf) .pdf .odt .doc, Návrhy na zlepšenie podnikateľského prostredia, Tlačová konferencia Inštitútu zamestnanosti k novele zákona o hmotnej núdzi, Pripomienky k zákonu o verejnom obstarávaní, august 2017, Pripomienky k zákonu o sociálnej ekonomike, Reforma dôchodkového systému, Tlačová správa k novele zákona o hmotnej núdzi, Prvý polrok 2019, Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania, Pripomienky podané v novembri 2018