- O nás»
-
- Učebnica mzdovej kalkulačky
- O mzdovej kalkulačke
- Zmeny v roku 2025
- Zmeny v roku 2024
- O koľko stúpne čistý príjem, ak stúpne hrubá mzda o 1 €?
- Nevýhody práce na čierno
- Exekučná kalkulačka
- Študovať sa oplatí
- Často kladené otázky
- Minimálna mzda
-
- 30 grafov o starnutí pacientov, lekárov a sestier
- Zubári
- Sestry
- Farmácia
- Reforma dôchodkového systému
- Dôchodková kalkulačka
- Lekári
- Strieborná ekonomika
-
-
- Nová metodika miery nezamestnanosti
- Regionálne rozdiely vo V4
- Regionálne rozdiely v DHN
- Regionálne rozdiely v nezamestnanosti
- Vývoj NRO12
- Podrobné štatistiky NRO
- Štatistiky najmenej rozvinutých okresov
- Regionálne rozdiely v štruktúre nezamestnaných
-
- Priemerná mzda
- Dávky v hmotnej núdzi
- Výška stravného
- Číselník okresov Slovenska
- Inflácia
- Životné minimum
- Nezamestnanosť Česka a Slovenska
- Číselník NACE
-
- Porovnanie dôb dožitia
- Rodové rozdiely
- Nezamestnanosť mladých a NEET
- Minimálna mzda v EÚ
- Porovnanie nezamestnanosti vekových skupín
- Podiel miezd na HDP
- Dlhodobá nezamestnanosť
- Miera nezamestnanosti
- Miera zamestnanosti
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nevzdelávajú
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v noci
-
- Bratislava a jej spádové okresy
- Kopanice
- Podunajsko
- dolné Považie
- stredné Považie
- horná Nitra
- Dolná Nitra
- Banské mestá
- Kysuce a Orava
- Horné Považie - Liptov
- Spišské mestá
- Horehronie
- Juhoslovenská kotlina
- Košická kotlina - Torysa
- Horný Zemplín
- Dolný Zemplín
- Regióny EÚ
- Kraje Slovenska
- Nezamestnanosť v regiónoch
- Dataset okresných údajov
-
-
- Projekty a aktivity
-
- Požiadavky na inkluzívne zamestnávanie
- Integračná suma
- Konferencia: Ako dostať na trh práce dlhodobo nezamestnaných
- Zdroje financovania
- Publikácia inkluzívne zamestnávanie
- Kontrolné mechanizmy
- Správy
- Inkluzívni zamestnanci
- Inkluzívne verejné obstarávanie
- Úspory
- Otázky a odpovede
- Komunitné služby
-
- Minimálne mzdové nároky
- Pracovná cesta
- Sporenie na dôchodok
- Príplatky za sobotu, nedeľu alebo noc
- Sociálne benefity
- Odmeňovanie
- Výplata mzdy
-
- Potvrdenie o zamestnaní
- Pracovný posudok
- Preplatenie nevyčerpanej dovolenky
- Výplata náhrady mzdy
- Odchodné
- Odstupné
- Zodpovednosť za škodu
- Pracovný čas a prestávky v práci
- Dovolenka
- Zákon o službách zamestnanosti
- Projekt SKRS
-
- Sabatikal
- Štatistiky poberateľov dávok
- Úloha sociálneho pracovníka
- Administratívna nenáročnosť
- Riešenie špecifických prípadov
- Zrušenie priestupkovej imunity
- Krátka reakčná doba
- Úvery iba cez účet
- Maximálna ročná percentná miera nákladov
- Osobný bankrot
- Poradenstvo s oddlžovaním
- Obmedzenie dlhodobých a väčších záväzkov
- Zodpovedné narábanie s majetkom
- Jednoduchšie verejné povinnosti
- Bankový účet pre každého
- Osobitný príjemca ako štandard
- Oplatí sa študovať
- Rovnosť príjmov pred zákonom
- Motivačné poistenie v nezamestnanosti
- Pracovať sa oplatí
- Služba namiesto peňazí
- Poberatelia dávok k zamestnaným
- Inkaso
- Zdravotne postihnutí
- Knižnica
-
- Miesto pre každé dieťa
- Vzdelávanie nezamestnaných
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nezvdelávajú
- Návrh financovania školstva
- Riešenia nezamestnanosti absolventov
-
- Všetky správy
- Mzdová kalkulačka je doplnená o daň z finančných transakcií
- Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku
- Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania
- Mzdová kalkulačka je doplnená o zohľadňovanie exekúcií
- Podpora mobility zo strany zamestnávateľov
- Tlačová konferencia k problematike inkasa
- Aktivačné práce
- Kontakt
Tlačová správa k novele zákona o hmotnej núdzi
Inštitút zamestnanosti nesúhlasí s návrhom Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny, aby všetky deti zo sociálne slabších rodín dostávali rovnaký príspevok len preto, že chodia do školy.
V súčasnom platnom systéme deti zo sociálne slabších rodín dostávajú motivačný príspevok v závislosti od priemeru alebo od zlepšenia priemeru aspoň o 0,5. Výška motivačného príspevku sa pohybuje od 200 do 500 Sk a vypláca ho škola mesačne.
Súčasný návrh ministerstva predpokladá zrušenie tohto motivačného príspevku a nahradenie ho paušálnou dávkou vo výške 500 Sk. Podľa údajov ministerstva by sa mala týkať 60 000 detí. Jedinou podmienkou na získanie tejto dávky je plnenie povinnej školskej dochádzky a žitie v sociálne slabšej rodine. Hlavným dôvodom na takúto zmenu je podľa ministerstva práce značné administratívne zaťažovanie škôl.
Zmena doterajšieho systému motivačných príspevkov pre deti zo sociálne slabších rodín, ktorú má nahradiť nová dávka vo výške 500 Sk, neprinesie pozitívny prínos pre trh práce. Podľa Inštitútu zamestnanosti nie je najvhodnejšie poskytovať časti obyvateľstva finančné prostriedky len za dodržiavanie zákona, v tomto prípade za plnenie povinnej školskej dochádzky. Taktiež takáto dávka duplikuje iné dávky.
Inštitút zamestnanosti preto nesúhlasí v návrhom Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny, podľa ktorého sa má ustanoviť nová dávka pre deti z rodín v hmotnej núdzi, ktoré si riadne plnia povinnú školskú dochádzku, a ktorá má nahradiť motivačný príspevok poskytovaný podľa Výnosu zo dňa 5. decembra 2007 č. 29775/2007-II/1 a preto podal k návrhu ministerstva v rámci pripomienkového konania zásadnú pripomienku týkajúcu sa dávok pre deti v škole. V tomto návrhu je dávka závislá od priemeru žiaka a od kvality školy. Kvalita školy je meraná cez výsledky monitoringu deviatakov alebo cez výsledky externej formy maturít. Presný vzorec je suma krát koeficient školy na druhú delené priemer žiaka za posledný polrok. V prípade opakovania ročníka sa dávka znižuje na polovicu. Suma je závislá od typu školy, tak aby žiaci neboli rodičmi prehlasovaní z klasickej základnej školy na osobitnú, kde žiak dosiahne lepšie výsledky a tým mu vzniká nárok na vyššiu dávku a aby deti po skončení povinnej školskej dochádzky neutekali zo školy kvôli poberaniu dávok.
Priemerný žiak s priemerom napríklad 2,3 na základnej škole s koeficientom 0,6 dostane 20,78 eur mesačne. Ak žiak navštevuje základnú školu s najhorším dosiahnutým výsledkom z testovania deviatakov v predchádzajúcom roku a má najhorší priemer (4,0), jeho nárok na dávku bude vo výške 5,18 eura mesačne, najlepší žiak s priemer s 1,0 na najlepšej základnej škole s koeficientom približne 0,8 bude dostávať 87,7 eura mesačne.
Priemerný študent s priemerom napríklad 2,3 na strednej škole s koeficientom 0,6 dostane 203 eur mesačne. Toto je porovnateľné s sociálnymi dávkami, ktoré by študent dostával ako nezamestnaný. Študent na strednej škole, ktorá má nízky koeficient vypočítaný z výsledkov externej časti maturít, napr. 0,4 bude mať nárok na cca 50 mesačne a najlepší študent na najlepšej škole s koeficientom približne 0,7 bude dostávať 637 eur mesačne. Dôvodom zvýšenia súm pre stredoškolákov je najmä zvýšenie záujmu o štúdium sociálne slabších skupín a ich motivácia na zvyšovanie si vzdelania.
Takáto výška dávok pre študentov stredných škôl sa môže zdať vysoká, avšak treba brať do úvahy úmyselný odchod študentov stredných škôl do stavu nezamestnanosti za účelom poberania sociálnych dávok keďže toto je pre nich z krátkodobého hľadiska výhodnejšie. Ako je známe, vzdelanie je kľúčom k získaniu práce. Miera nezamestnanosti ľudí s nízkym vzdelaním 64 % (vo vekovej kategórii 15-39 rokov, u žien dokonca 70 %), čo je najviac v EÚ. Druhá v poradí je Česká republika s 28 %. Miera nezamestnanosti osôb so stredným vzdelaním je pod 10 %. Návrh ministerstva práce tento nelichotivý stav konzervuje, keďže nijak nemotivuje sociálne slabších vzdelávať sa a zvyšovať si vzdelanie.
Takáto relatívne vysoká investícia do vzdelania je pre verejné financie ekonomicky výhodná keďže jeden dlhodobo nezamestnaný stojí verejné financie vyše 10 000 Sk mesačne (330 eur). Pre štát je výhodnejšie tieto peniaze dať osobe ako študentovi ako osobe ako nezamestnanému.
Návrh Inštitútu zamestnanosti určuje výšku dávky pre žiakov a študentov závislú od kvality školy a priemeru. Týmto ponechá finančnú motiváciu žiakov učiť sa, zhruba tak ako je v súčasnosti avšak zamedzí umelému presúvaniu žiakov medzi školami za účelom dosiahnutia lepšieho priemeru napriek horšej objektívnej úrovni školy. Tento návrh tiež dá reálnu finančnú alternatívu študentom stredných škôl oproti sociálnym dávkam, na ktoré majú nárok. Z pohľadu dopadu na štátny rozpočet má návrh Inštitútu zamestnanosti rovnaký vplyv ako návrh ministerstva práce.
Sociálny systém – skutočnosť a vízia
Cieľom aktivity je zviditeľniť ucelený obraz o problematike sociálneho systému v podmienkach Slovenska. Hlavným cieľom je začať odbornú diskusiu na tému zásad, cieľov a aktivít sociálneho systému, z ktorého potom môžu vychádzať jednotlivé vykonávacie zákony. Aktivitu realizujeme prostredníctvom projektu Verejné politiky zamestnanosti.. . .
Podobné správy
Mobilná aplikácia mzdovej kalkulačky, Najčastejšie mýty o exekúciách a Učebnica mzdovej kalkulačky, TK: reforma dlhodobej starostlivosti, TK: Reforma dôchodkového systému, Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku - príklady dobrej praxe, Tlačová konferencia Inštitútu zamestnanosti k novele zákona o hmotnej núdzi, Pripomienky k motivačnému príspevku a zákonu o pomoci v hmotnej núdzi, Tlačová konferencia k problematike inkasa, Odpratávanie snehu: Unikátna príležitosť pre inklúziu znevýhodnených uchádzačov o prácu, Mzdová kalkulačka je doplnená o daň z finančných transakcií
Rýchla navigácia
- Správy a novinky
- Projekty a aktivity
- Údaje o okresoch
- Regióny Slovenska
- Inkluzívne zamestnávanie
- Starnutie populácie
- Náhodný región: Rakúsko, Západné Rakúsko, Horné Rakúsko, Steyr-Kirchdorf