- O nás»
-
- Učebnica mzdovej kalkulačky
- O mzdovej kalkulačke
- Zmeny v roku 2025
- Zmeny v roku 2024
- O koľko stúpne čistý príjem, ak stúpne hrubá mzda o 1 €?
- Nevýhody práce na čierno
- Exekučná kalkulačka
- Študovať sa oplatí
- Často kladené otázky
- Minimálna mzda
-
- 30 grafov o starnutí pacientov, lekárov a sestier
- Zubári
- Sestry
- Farmácia
- Reforma dôchodkového systému
- Dôchodková kalkulačka
- Lekári
- Strieborná ekonomika
-
-
- Nová metodika miery nezamestnanosti
- Regionálne rozdiely vo V4
- Regionálne rozdiely v DHN
- Regionálne rozdiely v nezamestnanosti
- Vývoj NRO12
- Podrobné štatistiky NRO
- Štatistiky najmenej rozvinutých okresov
- Regionálne rozdiely v štruktúre nezamestnaných
-
- Priemerná mzda
- Dávky v hmotnej núdzi
- Výška stravného
- Číselník okresov Slovenska
- Inflácia
- Životné minimum
- Nezamestnanosť Česka a Slovenska
- Číselník NACE
-
- Porovnanie dôb dožitia
- Rodové rozdiely
- Nezamestnanosť mladých a NEET
- Minimálna mzda v EÚ
- Porovnanie nezamestnanosti vekových skupín
- Podiel miezd na HDP
- Dlhodobá nezamestnanosť
- Miera nezamestnanosti
- Miera zamestnanosti
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nevzdelávajú
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v noci
-
- Bratislava a jej spádové okresy
- Kopanice
- Podunajsko
- dolné Považie
- stredné Považie
- horná Nitra
- Dolná Nitra
- Banské mestá
- Kysuce a Orava
- Horné Považie - Liptov
- Spišské mestá
- Horehronie
- Juhoslovenská kotlina
- Košická kotlina - Torysa
- Horný Zemplín
- Dolný Zemplín
- Regióny EÚ
- Kraje Slovenska
- Nezamestnanosť v regiónoch
- Dataset okresných údajov
-
-
- Projekty a aktivity
-
- Požiadavky na inkluzívne zamestnávanie
- Integračná suma
- Konferencia: Ako dostať na trh práce dlhodobo nezamestnaných
- Zdroje financovania
- Publikácia inkluzívne zamestnávanie
- Kontrolné mechanizmy
- Správy
- Inkluzívni zamestnanci
- Inkluzívne verejné obstarávanie
- Úspory
- Otázky a odpovede
- Komunitné služby
-
- Minimálne mzdové nároky
- Pracovná cesta
- Sporenie na dôchodok
- Príplatky za sobotu, nedeľu alebo noc
- Sociálne benefity
- Odmeňovanie
- Výplata mzdy
-
- Potvrdenie o zamestnaní
- Pracovný posudok
- Preplatenie nevyčerpanej dovolenky
- Výplata náhrady mzdy
- Odchodné
- Odstupné
- Zodpovednosť za škodu
- Pracovný čas a prestávky v práci
- Dovolenka
- Zákon o službách zamestnanosti
- Projekt SKRS
-
- Sabatikal
- Štatistiky poberateľov dávok
- Úloha sociálneho pracovníka
- Administratívna nenáročnosť
- Riešenie špecifických prípadov
- Zrušenie priestupkovej imunity
- Krátka reakčná doba
- Úvery iba cez účet
- Maximálna ročná percentná miera nákladov
- Osobný bankrot
- Poradenstvo s oddlžovaním
- Obmedzenie dlhodobých a väčších záväzkov
- Zodpovedné narábanie s majetkom
- Jednoduchšie verejné povinnosti
- Bankový účet pre každého
- Osobitný príjemca ako štandard
- Oplatí sa študovať
- Rovnosť príjmov pred zákonom
- Motivačné poistenie v nezamestnanosti
- Pracovať sa oplatí
- Služba namiesto peňazí
- Poberatelia dávok k zamestnaným
- Inkaso
- Zdravotne postihnutí
- Knižnica
-
- Miesto pre každé dieťa
- Vzdelávanie nezamestnaných
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nezvdelávajú
- Návrh financovania školstva
- Riešenia nezamestnanosti absolventov
-
- Všetky správy
- Mzdová kalkulačka je doplnená o daň z finančných transakcií
- Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku
- Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania
- Mzdová kalkulačka je doplnená o zohľadňovanie exekúcií
- Podpora mobility zo strany zamestnávateľov
- Tlačová konferencia k problematike inkasa
- Aktivačné práce
- Kontakt
Daňové priznanie k nehnuteľnostiam? V 21. storočí zbytočnosť.
Začiatkom každého roka sú média plné informácií o tom, ako správne vyplniť daňové priznanie k dani z nehnuteľností. Popisujú ako vypísať tlačivo, ktorú kolónku z listu vlastníctva vpísať do ktorej kolónky daňového priznania. Občan tak má povinnosť robiť poštára medzi dvoma inštitúciami verejného sektora – Úradom geodézie, kartografie a katastra SR a svojou obcou.
V dvadsiatom prvom storočí, v období elektronizácie služieb verejného sektora, by táto povinnosť mala byť zbytočná.
Preto sme v marci 2014 poslali pripomienku, ktorá zbavuje obyvateľov povinnosti podávať daňové priznanie k dani z nehnuteľností. Katastrálny úrad by poslal každej obci podklady na daň z nehnuteľností. Táto potom nemusí prepisovať údaje do svojho informačného systému ručne, ale vie to urobiť nárazovo a elektronicky.
Takáto proaktívna služba e-governmentu by mala viacero pozitív: ubudla by zbytočná povinnosť občanom, znížili by sa pokuty a tým aj sociálne problémy ľudí, zamestnanci obcí by mohli robiť niečo užitočnejšie ako prehadzovať papiere vidlami, znížením množstva papierov by sa prospelo k udržateľnému rastu v zmysle stratégie Európa 2020, … Na rozporových konaniach v októbri 2014 Úrad geodézie, kartografie a katastra SR túto pripomienku zamietol, nezvolal ani jedno spoločné rokovanie v rámci krížových pripomienok.
Aj v súčasnosti majú obce a mestá možnosť výrazne odbremeniť svojich občanov z povinností podávať toto daňové priznanie. Rovnako ako po podaní daňového priznania kontrolujú či je v súlade s údajmi v katastri, môžu toto robiť aj vopred a majiteľom, ktorí majú nové nehnuteľnosti poslať už vyplnené daňové priznania na podpis. V návrhu zákona sme navrhovali, aby daňovník mal povinnosť podávať daňové priznanie iba vtedy, ak sa líši od tohto automaticky vygenerovaného.
Do e-governmentu sa každoročne pumpuje množstvo prostriedkov. Väčšina z nich ale končí ako elektronizácia existujúcich papierových záznamov bez výraznejších pozitívnych efektov v oblasti synergického efektu v prepájaní jednotlivých databáz. Proaktívne služby, odbremenenie občanov z povinností poštára sú nanešťastie stále hudbou budúcnosti.
znenie časti pripomienky podanej Spoločnosťou pre otvorené informačné technológie (SOIT), Inštitútom zamestnanosti (IZ), Geoinfromatika.sk a Freemap Slovakia:
K čl. V: Tento článok žiadame premenovať na čl. V a doplniť nový čl. IV nasledovného znenia:
"Čl. IV Zákon č. 582/2004 o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov sa mení takto:
1. Do § 99 sa vkladajú nové body, ktoré znejú:
(8) Obec, ktorá prevádzkuje elektronické služby podľa § 98b, umožní daňovníkovi vykonať registráciu na zasielanie avíza ku dani z nehnuteľností a pre registrovaného daňovníka umožní odhlásenie z tejto registrácie.
(9) Avízo ku dani z nehnuteľností obsahuje údaje o daňovej povinnosti predpokladanej pre daňovníka pre určité daňové obdobie na základe údajov z priznaní k dani z nehnuteľností za predchádzajúce daňové obdobia a údajov o zmene vlastníckych vzťahov k nehnuteľnostiam. (10) Obec, ako správca dane z nehnuteľností, zašle daňovníkovi registrovanému podľa ods.8 avízo ku dani z nehnuteľností do 10.1. zdaňovacieho obdobia. Ak daňovník nepodá daňové priznanie z nehnuteľností do termínu stanoveného týmto zákonom, má sa za to, že podal priznanie s údajmi zhodnými so zaslaným avízom ku dani z nehnuteľností pre príslušné daňové obdobie.
(11) Správca katastra nehnuteľností do 3.1. zdaňovacieho obdobia zašle obci, ktorá je správcom dane z nehnuteľností, elektronický odpis údajov o zmene vlastníckych vzťahov k nehnuteľnostiam v území príslušnom tomuto správcovi dane. Odpis údajov sa zasiela vo formáte vhodnom na strojové spracovanie. "
Odôvodnenie: Veľakrát sme už počuli o tzv. proaktívnych službách e-governmentu, ich realizácia však absentuje. Na druhej strane vidíme, že údajová základňa (v tomto prípade elektronické evidencia údajov katastra) je z väčšej časti priravená. Súčasne pozorujeme zvláštnu skutočnosť, že pri realizácii projektov e-governmentu sa legislatívne úpravy, ktoré tieto zmeny kodifikujú, prijímajú až v záverečnej fáze projektov (ako je tomu napr. pri predkladaných návrhoch zákonov o katastri nehnuteľností a o geodézii a kartografii). Sme presvedčení, že tento prístup je nesprávny a určite je z ekonomického hľadiska nesmierne neefektívny. Preto proaktívne navrhujeme zmenu zákona o miestnych daniach a poplatkoch prinášajúcu proaktívnu službu avíza ku dani z nehnuteľností. Cieľom tejto služby je čo najviac zjednodušiť väčšine daňovníkov splnenie povinnosti priznania tejto dane tak, že správca dane bude vopred zasielať tzv. avízo, v ktorom uvedie údaje o daňovej povinnosti predpokladanej na základe dostupných evidencií. Ak daňovník nepodá priznanie, predpokladá sa, že platia údaje uvedené v avíze. Ak aj je potrebné niektoré údaje zmeniť, má takto daňovník k dispozícii predvyplnený formulár (na základe údajov z avíza), čo mu zjednodušuje prácu a zvyšuje istotu že údaje vyplnil správne (napr. že nezabudol na niektoré zmeny). Zároveň realizácia povinnosti zasielania avíza nie je pre správcu dane zaťažujúca – vďaka elektronickej evidencii všetkých údajov môže avíza generovať automatizovaným spôsobom.
Výsledok rozporového konania:
Pripomienka neakceptovaná.
Rozpor trvá.
Pripomienku sme podávali v rámci projektu Verejné politiky zamestnanosti. Projekt je podporený Islandom, Lichtenštajnskom a Nórskom prostredníctvom Programu Aktívne občianstvo a inklúzia, ktorý realizuje Nadácia Ekopolis v spolupráci s Nadáciou pre deti Slovenska a SOCIA – nadácia pre sociálne zmeny
Projekt Verejné politiky zamestnanosti
Inštitút zamestnanosti realizuje projekt Verejné politiky zamestnanosti cez Program podpory mimovládnych organizácií v rámci Finančného mechanizmu Európskeho hospodárskeho priestoru. Projekt je podporený Islandom, Lichtenštajnskom a Nórskom prostredníctvom Programu Aktívne občianstvo a inklúzia, ktorý realizuje Nadácia Ekopolis v spolupráci s Nadáciou pre deti Slovenska a SOCIA – nadácia pre sociálne zmeny. Prinášame Vám podrobnosti o realizovanom projekte.. . .
Podobné správy
Úvery iba cez účet, Dochádzanie za prácou, Maximálna ročná percentná miera nákladov, Zrušenie priestupkovej imunity, Riešenie špecifických prípadov, Tlačová konferencia k pripomienke k návrhu zákona o katastri nehnuteľností, Administratívna nenáročnosť, Úloha sociálneho pracovníka, Krátka reakčná doba, Hromadná pripomienka z zákonom o katastri, geodézii a katrografii .pdf .odt .doc