- O nás»
-
- Učebnica mzdovej kalkulačky
- O mzdovej kalkulačke
- Zmeny v roku 2025
- Zmeny v roku 2024
- O koľko stúpne čistý príjem, ak stúpne hrubá mzda o 1 €?
- Nevýhody práce na čierno
- Exekučná kalkulačka
- Študovať sa oplatí
- Často kladené otázky
- Minimálna mzda
-
- 30 grafov o starnutí pacientov, lekárov a sestier
- Zubári
- Sestry
- Farmácia
- Reforma dôchodkového systému
- Dôchodková kalkulačka
- Lekári
- Strieborná ekonomika
-
-
- Nová metodika miery nezamestnanosti
- Regionálne rozdiely vo V4
- Regionálne rozdiely v DHN
- Regionálne rozdiely v nezamestnanosti
- Vývoj NRO12
- Podrobné štatistiky NRO
- Štatistiky najmenej rozvinutých okresov
- Regionálne rozdiely v štruktúre nezamestnaných
-
- Priemerná mzda
- Dávky v hmotnej núdzi
- Výška stravného
- Číselník okresov Slovenska
- Inflácia
- Životné minimum
- Nezamestnanosť Česka a Slovenska
- Číselník NACE
-
- Porovnanie dôb dožitia
- Rodové rozdiely
- Nezamestnanosť mladých a NEET
- Minimálna mzda v EÚ
- Porovnanie nezamestnanosti vekových skupín
- Podiel miezd na HDP
- Dlhodobá nezamestnanosť
- Miera nezamestnanosti
- Miera zamestnanosti
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v noci
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nevzdelávajú
-
- Bratislava a jej spádové okresy
- Kopanice
- Podunajsko
- dolné Považie
- stredné Považie
- horná Nitra
- Dolná Nitra
- Banské mestá
- Kysuce a Orava
- Horné Považie - Liptov
- Spišské mestá
- Horehronie
- Juhoslovenská kotlina
- Košická kotlina - Torysa
- Horný Zemplín
- Dolný Zemplín
- Regióny EÚ
- Kraje Slovenska
- Nezamestnanosť v regiónoch
- Dataset okresných údajov
-
-
- Projekty a aktivity
- Zvýšenie mzdy
-
- Požiadavky na inkluzívne zamestnávanie
- Integračná suma
- Konferencia: Ako dostať na trh práce dlhodobo nezamestnaných
- Zdroje financovania
- Publikácia inkluzívne zamestnávanie
- Kontrolné mechanizmy
- Správy
- Inkluzívni zamestnanci
- Inkluzívne verejné obstarávanie
- Úspory
- Otázky a odpovede
- Komunitné služby
-
- Minimálne mzdové nároky
- Pracovná cesta
- Sporenie na dôchodok
- Príplatky za sobotu, nedeľu alebo noc
- Sociálne benefity
- Odmeňovanie
- Výplata mzdy
- Nároky plynúce zo skončenia pracovného pomeru
- Zodpovednosť za škodu
- Pracovný čas a prestávky v práci
- Dovolenka
- Zákon o službách zamestnanosti
- Projekt SKRS
-
- Sabatikal
- Štatistiky poberateľov dávok
- Úloha sociálneho pracovníka
- Administratívna nenáročnosť
- Riešenie špecifických prípadov
- Zrušenie priestupkovej imunity
- Krátka reakčná doba
- Úvery iba cez účet
- Maximálna ročná percentná miera nákladov
- Osobný bankrot
- Poradenstvo s oddlžovaním
- Obmedzenie dlhodobých a väčších záväzkov
- Zodpovedné narábanie s majetkom
- Jednoduchšie verejné povinnosti
- Bankový účet pre každého
- Osobitný príjemca ako štandard
- Oplatí sa študovať
- Rovnosť príjmov pred zákonom
- Motivačné poistenie v nezamestnanosti
- Pracovať sa oplatí
- Služba namiesto peňazí
- Poberatelia dávok k zamestnaným
- Inkaso
-
- Vzdelávanie nezamestnaných
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nezvdelávajú
- Návrh financovania školstva
- Riešenia nezamestnanosti absolventov
- Zdravotne postihnutí
- Knižnica
-
- Všetky správy
- Mzdová kalkulačka je doplnená o daň z finančných transakcií
- Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku
- Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania
- Mzdová kalkulačka je doplnená o zohľadňovanie exekúcií
- Podpora mobility zo strany zamestnávateľov
- Tlačová konferencia k problematike inkasa
- Aktivačné práce
- Kontakt
Mobilita pracovného trhu
Mobilita na trhu práce odráža schopnosť prispôsobovania pracovného trhu, ktorá má vplyv aj na pružnosť ekonomiky ako takej. Rozlišujeme priestorovú a štrukturálnu mobilitu. Priestorová mobilita súvisí s dochádzaním zamestnancov do práce, štrukturálna mobilita odráža schopnosť pracovnej sily meniť zamestnania medzi odbormi, či inak sa prispôsobovať novej práci a kvalifikácii.
Všeobecne prijímaná téza nízkej pracovnej mobility slovenského pracovného trhu je pravdepodobne spôsobená nízkou cenou práce a vysokými priamymi nákladmi na cestu do zamestnania. Ďalej možno predpokladať, že historická orientácia Slovenska na poľnohospodárstvo podmienila spätosť ľudí s pôdou, čo má za následok nízky objem predajov nehnuteľností a celkovo nízku úroveň sťahovania.
Neexistencia alebo len veľmi malé možnosti nájomného bývania, ktoré zároveň indukujú jeho vysokú cenu v parite k výške miezd, je jednou z prekážok vyššej pracovnej mobility. Cena za nájomné tiež koreluje s ekonomickou silou a atraktívnosťou regiónu naviazanou na výšku priemerných miezd. Rovnako ako aj zhoršovanie a oslabovanie podpory hromadnej dopravy v rurálnych regiónoch a slabé objektívne informácie o trhu nehnuteľností a nízky objem obchodu s nimi kladú isté prekážky pri sťahovaní sa za prácou.
V zmysle negatív ovplyvňujúcich pracovnú mobilitu v porovnaní zo zahraničím (najmä krajinami starej EU) je to pomer nákladov na cestovanie/mzda, horšie služby na poli dopravy, viac a väčšie rurálne oblasti a tiež menšie zastúpenie mestského obyvateľstva.
Z regionálneho pohľadu je najvyššia mobilita za prácou meraná ako podiel dochádzajúcich k ekonomicky aktívnym vykazovaná v okresoch Senec (51,4 %), Pezinok (46,6 %), Malacky (44,3 %) a Košice okolie (43,5). Táto skutočnosť je spôsobená blízkosťou ku ekonomicky silným centrám Bratislavy a Košíc, ktoré tvoria prirodzené spádové územie pre pracovnú silu. Naopak najnižšia je v okresoch Juhoslovenskej kotliny a Horného Zemplína, Banská Bystrica (22 %), Komárno (22 %) Rimavská Sobota (21,3 %). Zlá situácia v okresoch Juhoslovenskej kotliny a Horného Zemplína je dôsledkom nedostatku a nízkej ceny práce v tomto regióne, keď sa ľudom neoplatí za prácou dochádzať, ako aj vyššou nezamestnanosťou.
Za regióny, v ktorých sa očakáva rast pracovnej mobility považujeme regióny, ktoré susedia so vznikajúcimi silnými ekonomickými centrami podporenými priamymi zahraničnými investíciami, ako Trnava či Žilina, ale aj celý región Považia.
Podpora a zlacnenie hromadnej dopravy, hustejšia a optimalizovaná sieť podporená súčasným rastom ekonomiky, môžu prispieť k zlepšeniu tohoto faktora. Investície do vedomostnej ekonomiky a orientácia na produkciu s vyššou pridanou hodnotou, ktoré samozrejme musia byť podporené zvyšovaním vedomostnej úrovne zamestnancov, povedú k rastu miezd a vyššej aktivite zamestnancov, ktorá vyvolá aj vyššiu pracovnú mobilitu. Na tomto poli môže významnú úlohu zohrať telecommuting, teda práca z domu, ktorá má vo vedomostnej ekonomike zmysel a zároveň eliminuje negatíva, ktoré prináša vysoká pracovná mobilita, ako dopravné problémy a hlavne vyššia záťaž životného prostredia spôsobená dopravou.
Časť práce bola použitá v denníku Pravda dňa 22.4.2006, Kariéra strana 22.
Dochádzanie za prácou
V kontexte značných rozdielov v ekonomickej výkonnosti jednotlivých regiónov Slovenska sa ako problematická ukazuje podpora pracovnej mobility, ktorá má potenciál prispievať k rastu zamestnanosti, avšak vo svojej súčasnej podobe k tomuto rastu veľmi neprispieva. Zákon o službách zamestnanosti v súčasnosti definuje príspevky, ktorých cieľom je podporovať dochádzanie či presťahovanie za prácou na území Slovenska. Príspevok na dochádzku za prácou je relatívne využívaný. Príspevok na podporu mobility za prácou a príspevok na presťahovanie za prácou využije ročne pár sto ľudí.. . .
Podobné správy
§53 Príspevok na dochádzku za prácou, Príspevok na dochádzku za prácou, Európsky týždeň mobility, Vývoj príspevku na dochádzku, §53b Príspevok na dopravu do zamestnania, Dochádzanie za prácou, Kalkulačka príspevku na dochádzku za prácou, Podpora mobility zo strany zamestnávateľov: uskladnenie bicyklov, §53a Príspevok na podporu mobility za prácou