- O nás»
-
- Učebnica mzdovej kalkulačky
- O mzdovej kalkulačke
- Zmeny v roku 2025
- Zmeny v roku 2024
- O koľko stúpne čistý príjem, ak stúpne hrubá mzda o 1 €?
- Nevýhody práce na čierno
- Exekučná kalkulačka
- Študovať sa oplatí
- Často kladené otázky
- Minimálna mzda
-
- 30 grafov o starnutí pacientov, lekárov a sestier
- Zubári
- Sestry
- Farmácia
- Reforma dôchodkového systému
- Dôchodková kalkulačka
- Lekári
- Strieborná ekonomika
-
-
- Nová metodika miery nezamestnanosti
- Regionálne rozdiely vo V4
- Regionálne rozdiely v DHN
- Regionálne rozdiely v nezamestnanosti
- Vývoj NRO12
- Podrobné štatistiky NRO
- Štatistiky najmenej rozvinutých okresov
- Regionálne rozdiely v štruktúre nezamestnaných
-
- Priemerná mzda
- Dávky v hmotnej núdzi
- Výška stravného
- Číselník okresov Slovenska
- Inflácia
- Životné minimum
- Nezamestnanosť Česka a Slovenska
- Číselník NACE
-
- Porovnanie dôb dožitia
- Rodové rozdiely
- Nezamestnanosť mladých a NEET
- Minimálna mzda v EÚ
- Porovnanie nezamestnanosti vekových skupín
- Podiel miezd na HDP
- Dlhodobá nezamestnanosť
- Miera nezamestnanosti
- Miera zamestnanosti
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v noci
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nevzdelávajú
-
- Bratislava a jej spádové okresy
- Kopanice
- Podunajsko
- dolné Považie
- stredné Považie
- horná Nitra
- Dolná Nitra
- Banské mestá
- Kysuce a Orava
- Horné Považie - Liptov
- Spišské mestá
- Horehronie
- Juhoslovenská kotlina
- Košická kotlina - Torysa
- Horný Zemplín
- Dolný Zemplín
- Regióny EÚ
- Kraje Slovenska
- Nezamestnanosť v regiónoch
- Dataset okresných údajov
-
-
- Projekty a aktivity
- Zvýšenie mzdy
-
- Požiadavky na inkluzívne zamestnávanie
- Integračná suma
- Konferencia: Ako dostať na trh práce dlhodobo nezamestnaných
- Zdroje financovania
- Publikácia inkluzívne zamestnávanie
- Kontrolné mechanizmy
- Správy
- Inkluzívni zamestnanci
- Inkluzívne verejné obstarávanie
- Úspory
- Otázky a odpovede
- Komunitné služby
-
- Minimálne mzdové nároky
- Pracovná cesta
- Sporenie na dôchodok
- Príplatky za sobotu, nedeľu alebo noc
- Sociálne benefity
- Odmeňovanie
- Výplata mzdy
- Nároky plynúce zo skončenia pracovného pomeru
- Zodpovednosť za škodu
- Pracovný čas a prestávky v práci
- Dovolenka
- Zákon o službách zamestnanosti
- Projekt SKRS
-
- Sabatikal
- Štatistiky poberateľov dávok
- Úloha sociálneho pracovníka
- Administratívna nenáročnosť
- Riešenie špecifických prípadov
- Zrušenie priestupkovej imunity
- Krátka reakčná doba
- Úvery iba cez účet
- Maximálna ročná percentná miera nákladov
- Osobný bankrot
- Poradenstvo s oddlžovaním
- Obmedzenie dlhodobých a väčších záväzkov
- Zodpovedné narábanie s majetkom
- Jednoduchšie verejné povinnosti
- Bankový účet pre každého
- Osobitný príjemca ako štandard
- Oplatí sa študovať
- Rovnosť príjmov pred zákonom
- Motivačné poistenie v nezamestnanosti
- Pracovať sa oplatí
- Služba namiesto peňazí
- Poberatelia dávok k zamestnaným
- Inkaso
-
- Vzdelávanie nezamestnaných
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nezvdelávajú
- Návrh financovania školstva
- Riešenia nezamestnanosti absolventov
- Zdravotne postihnutí
- Knižnica
-
- Všetky správy
- Mzdová kalkulačka je doplnená o daň z finančných transakcií
- Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku
- Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania
- Mzdová kalkulačka je doplnená o zohľadňovanie exekúcií
- Podpora mobility zo strany zamestnávateľov
- Tlačová konferencia k problematike inkasa
- Aktivačné práce
- Kontakt
Nízkopríjmové skupiny v EÚ
Eurostat, štatistický úrad Európskej únie, publikoval správu o rozdieloch v príjmoch. Táto publikácia poukazuje na fakt, že priemerný príjem nie je jediný ukazovateľ trhu práce. V priemere až 17 percent pracujúcich v EÚ má príjem nižší ako dve tretiny mediánu ročného príjmu pracujúcich v danej krajine. Štatistiky únie ich tak zaraďujú ku skupine s najnižším príjmom.
Na Slovensku je takýchto pracujúcich podľa Eurostatu 17,4 %, čo je až 225 tisíc zamestnancov z 1,2 milióna pracujúcich a znamená to príjem na úrovni 302 eur mesačne. Desať percent najchudobnejších pracujúcich u nás pritom zarába 3,5 krát menej ako desať percent najlepšie zarábajúcich zamestnancov.
Ku krajinám, kde je podiel nízkopríjmových pracujúcich nízky patria Fínsko (6 %), Belgicko (7 %), Dánsko (8 %) a Francúzsko (9 %). Krajiny, ktoré majú naopak tento podiel vysoký sú Lotyšsko (31 %), Litva (28 %), Bulharsko a Rumunsko (27 %), Maďarsko, Poľsko a Veľká Británia (22 %).
K nízkopríjmovým skupinám v EÚ patria najmä ženy, nízkokvalifikovaní a tí, ktorí majú zmluvy na dobu určitú. V priemere až 23,1 % zo všetkých pracujúcich žien má v EÚ nízky príjem a 13,5 % mužov. To že väčšinou majú nízke príjmy ženy platí vo všetkých členských krajinách okrem Maďarska. Najviac nízkopríjmových žien je na Cypre (33,4 %), v Lotyšsku (32,3 %), Veľkej Británii (30,6 %) a Litve (30,1 %). Najnižší podiel je vo Fínsku (8,8 %), Francúzsku (10,6 %), v Dánsku (11,6 %) a Belgicku (12,8 %).
Na Slovensku je podiel žien s nízkym príjmom až 25 %, pričom mužov je len 10,8 %. Podiel menej vzdelaných je u nás viac ako 50 %, čo je najviac z celej EÚ, a so zmluvou na dobu určitú 25,3 %. Podiel nízkovzdelaných je priemerne v EÚ 28,3 % a tých, čo majú zmluvy na dobu určitú je 30,5 %.
Rozdelenie skupín obyvateľstva podľa príjmových úrovní ukazuje, že slovenský trh práce vykazuje priemerné hodnoty voči EÚ. Aj keď miera nerovnosti rozloženia príjmov nepatrí na Slovensku k vysokým, je to skôr spôsobené celkovou nízkou úrovňou príjmov, ako i regionálnymi rozdielmi na trhu práce. Priemerný príjem v Bratislave je o niekoľko desiatok percent vyšší ako v ostatných častiach Slovenska.
Ako zo správy tiež vyplynulo, nízkoprímovú skupinu tvoria najmä zamestnanci s nižším vzdelaním, až 50 %. Zároveň sa táto skupina pracovnej sily podieľa najviac na dlhodobej nezamestnanosti, až viac ako 60 % zo všetkých dlhodobo nezamestnaných. Na Slovensku je preto z pohľadu Inštitútu zamestnanosti potrebné nachádzať formy a spôsoby ako nezamestnaných nízkokvalifikovaných opätovne uviesť na trh práce a to efektívnym vzdelávaním a rekvalifikáciami v súlade s potrebami trhu práce.