- O nás»
-
- Učebnica mzdovej kalkulačky
- O mzdovej kalkulačke
- Zmeny v roku 2025
- Zmeny v roku 2024
- O koľko stúpne čistý príjem, ak stúpne hrubá mzda o 1 €?
- Nevýhody práce na čierno
- Exekučná kalkulačka
- Študovať sa oplatí
- Často kladené otázky
- Minimálna mzda
-
- 30 grafov o starnutí pacientov, lekárov a sestier
- Zubári
- Sestry
- Farmácia
- Reforma dôchodkového systému
- Dôchodková kalkulačka
- Lekári
- Strieborná ekonomika
-
-
- Nová metodika miery nezamestnanosti
- Regionálne rozdiely vo V4
- Regionálne rozdiely v DHN
- Regionálne rozdiely v nezamestnanosti
- Vývoj NRO12
- Podrobné štatistiky NRO
- Štatistiky najmenej rozvinutých okresov
- Regionálne rozdiely v štruktúre nezamestnaných
-
- Priemerná mzda
- Dávky v hmotnej núdzi
- Výška stravného
- Číselník okresov Slovenska
- Inflácia
- Životné minimum
- Nezamestnanosť Česka a Slovenska
- Číselník NACE
-
- Porovnanie dôb dožitia
- Rodové rozdiely
- Nezamestnanosť mladých a NEET
- Minimálna mzda v EÚ
- Porovnanie nezamestnanosti vekových skupín
- Podiel miezd na HDP
- Dlhodobá nezamestnanosť
- Miera nezamestnanosti
- Miera zamestnanosti
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nevzdelávajú
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v noci
-
- Bratislava a jej spádové okresy
- Kopanice
- Podunajsko
- dolné Považie
- stredné Považie
- horná Nitra
- Dolná Nitra
- Banské mestá
- Kysuce a Orava
- Horné Považie - Liptov
- Spišské mestá
- Horehronie
- Juhoslovenská kotlina
- Košická kotlina - Torysa
- Horný Zemplín
- Dolný Zemplín
- Regióny EÚ
- Kraje Slovenska
- Nezamestnanosť v regiónoch
- Dataset okresných údajov
-
-
- Projekty a aktivity
-
- Požiadavky na inkluzívne zamestnávanie
- Integračná suma
- Konferencia: Ako dostať na trh práce dlhodobo nezamestnaných
- Zdroje financovania
- Publikácia inkluzívne zamestnávanie
- Kontrolné mechanizmy
- Správy
- Inkluzívni zamestnanci
- Inkluzívne verejné obstarávanie
- Úspory
- Otázky a odpovede
- Komunitné služby
-
- Minimálne mzdové nároky
- Pracovná cesta
- Sporenie na dôchodok
- Príplatky za sobotu, nedeľu alebo noc
- Sociálne benefity
- Odmeňovanie
- Výplata mzdy
-
- Potvrdenie o zamestnaní
- Pracovný posudok
- Preplatenie nevyčerpanej dovolenky
- Výplata náhrady mzdy
- Odchodné
- Odstupné
- Zodpovednosť za škodu
- Pracovný čas a prestávky v práci
- Dovolenka
- Zákon o službách zamestnanosti
- Projekt SKRS
-
- Sabatikal
- Štatistiky poberateľov dávok
- Úloha sociálneho pracovníka
- Administratívna nenáročnosť
- Riešenie špecifických prípadov
- Zrušenie priestupkovej imunity
- Krátka reakčná doba
- Úvery iba cez účet
- Maximálna ročná percentná miera nákladov
- Osobný bankrot
- Poradenstvo s oddlžovaním
- Obmedzenie dlhodobých a väčších záväzkov
- Zodpovedné narábanie s majetkom
- Jednoduchšie verejné povinnosti
- Bankový účet pre každého
- Osobitný príjemca ako štandard
- Oplatí sa študovať
- Rovnosť príjmov pred zákonom
- Motivačné poistenie v nezamestnanosti
- Pracovať sa oplatí
- Služba namiesto peňazí
- Poberatelia dávok k zamestnaným
- Inkaso
- Zdravotne postihnutí
- Knižnica
-
- Miesto pre každé dieťa
- Vzdelávanie nezamestnaných
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nezvdelávajú
- Návrh financovania školstva
- Riešenia nezamestnanosti absolventov
-
- Všetky správy
- Mzdová kalkulačka je doplnená o daň z finančných transakcií
- Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku
- Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania
- Mzdová kalkulačka je doplnená o zohľadňovanie exekúcií
- Podpora mobility zo strany zamestnávateľov
- Tlačová konferencia k problematike inkasa
- Aktivačné práce
- Kontakt
Stanovisko k programovým tézam
Na Slovensku je momentálne bez práce podľa údajov Eurostatu 13,9 % aktívnej populácie, čo je dlhodobo jedno z najvyšších čísel v EÚ. Okrem toho náš trh práce trpí najvyššou dlhodobou nezamestnanosťou, keď viac ako 50 % nezamestnaných je bez práce viac ako rok. Výdavky na politiku trhu práce dosahujú len 0,59 % HDP, pričom krajiny ako Belgicko, či Dánsko vynakladajú až okolo 3 % HDP. Toto všetko sú problémy, s ktorými sa musí novovznikajúca vláda popasovať.
Za pozitívum predstavených téz novej vlády považujeme jednoznačnú vôľu zrušiť sociálnu pascu zavedením medzitrhu práce. V súčasnosti je totiž pre viaceré skupiny nezamestnaných ekonomicky nevýhodné pracovať. Za ďalšie pozitívne kroky môžme označiť zavádzanie neštátnych služieb zamestnanosti, motivačné príspevky pre deti zo sociálne slabších rodín alebo spružnenie trhu práce.
Na druhej strane, v tézach chýba vízia na prepojenie školstva a trhu práce, keď v súčasnosti školy často vychovávajú absolventov neuplatniteľných na trhu práce a školy nie sú nijak motivované prispôsobiť svoje výstupy potrebám trhu práce. V tézach sú tiež náznaky systému flexicurity, avšak chýba tam ucelený pohľad na tento systém. Taktiež chýba jednoznačná vôľa zvýšiť výdavky na APTP, ktoré sú dlhodobo jedny z najnižších v EÚ, a nie je deklarovaná vôla zrušiť aktivačné práce, ktoré sú najmenej efektívnym nástrojom APTP a deformujú pracovný trh.
Zverejnené tézy by mali byť zatiaľ iba podnetom na širokú odbornú diskusiu na výber konkrétnych nástrojov a opatrení na efektívne dosiahnutie týchto cieľov. Preto vyzývame nastupujúcu vládu, aby túto diskusiu otvorila a prihliadala na odborné názory a skúsenosti aj od subjektov mimo svojho rezortu, aby sa podarilo predísť nesystémovým a neefektívnym opatreniam z minulých rokov.