- O nás»
-
- Učebnica mzdovej kalkulačky
- O mzdovej kalkulačke
- Zmeny v roku 2025
- Zmeny v roku 2024
- O koľko stúpne čistý príjem, ak stúpne hrubá mzda o 1 €?
- Nevýhody práce na čierno
- Exekučná kalkulačka
- Študovať sa oplatí
- Často kladené otázky
- Minimálna mzda
-
- 30 grafov o starnutí pacientov, lekárov a sestier
- Zubári
- Sestry
- Farmácia
- Reforma dôchodkového systému
- Dôchodková kalkulačka
- Lekári
- Strieborná ekonomika
-
-
- Nová metodika miery nezamestnanosti
- Regionálne rozdiely vo V4
- Regionálne rozdiely v DHN
- Regionálne rozdiely v nezamestnanosti
- Vývoj NRO12
- Podrobné štatistiky NRO
- Štatistiky najmenej rozvinutých okresov
- Regionálne rozdiely v štruktúre nezamestnaných
-
- Priemerná mzda
- Dávky v hmotnej núdzi
- Výška stravného
- Číselník okresov Slovenska
- Inflácia
- Životné minimum
- Nezamestnanosť Česka a Slovenska
- Číselník NACE
-
- Porovnanie dôb dožitia
- Rodové rozdiely
- Nezamestnanosť mladých a NEET
- Minimálna mzda v EÚ
- Porovnanie nezamestnanosti vekových skupín
- Podiel miezd na HDP
- Dlhodobá nezamestnanosť
- Miera nezamestnanosti
- Miera zamestnanosti
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nevzdelávajú
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v noci
-
- Bratislava a jej spádové okresy
- Kopanice
- Podunajsko
- dolné Považie
- stredné Považie
- horná Nitra
- Dolná Nitra
- Banské mestá
- Kysuce a Orava
- Horné Považie - Liptov
- Spišské mestá
- Horehronie
- Juhoslovenská kotlina
- Košická kotlina - Torysa
- Horný Zemplín
- Dolný Zemplín
- Regióny EÚ
- Kraje Slovenska
- Nezamestnanosť v regiónoch
- Dataset okresných údajov
-
-
- Projekty a aktivity
-
- Požiadavky na inkluzívne zamestnávanie
- Integračná suma
- Konferencia: Ako dostať na trh práce dlhodobo nezamestnaných
- Zdroje financovania
- Publikácia inkluzívne zamestnávanie
- Kontrolné mechanizmy
- Správy
- Inkluzívni zamestnanci
- Inkluzívne verejné obstarávanie
- Úspory
- Otázky a odpovede
- Komunitné služby
-
- Minimálne mzdové nároky
- Pracovná cesta
- Sporenie na dôchodok
- Príplatky za sobotu, nedeľu alebo noc
- Sociálne benefity
- Odmeňovanie
- Výplata mzdy
-
- Potvrdenie o zamestnaní
- Pracovný posudok
- Preplatenie nevyčerpanej dovolenky
- Výplata náhrady mzdy
- Odchodné
- Odstupné
- Zodpovednosť za škodu
- Pracovný čas a prestávky v práci
- Dovolenka
- Zákon o službách zamestnanosti
- Projekt SKRS
-
- Sabatikal
- Štatistiky poberateľov dávok
- Úloha sociálneho pracovníka
- Administratívna nenáročnosť
- Riešenie špecifických prípadov
- Zrušenie priestupkovej imunity
- Krátka reakčná doba
- Úvery iba cez účet
- Maximálna ročná percentná miera nákladov
- Osobný bankrot
- Poradenstvo s oddlžovaním
- Obmedzenie dlhodobých a väčších záväzkov
- Zodpovedné narábanie s majetkom
- Jednoduchšie verejné povinnosti
- Bankový účet pre každého
- Osobitný príjemca ako štandard
- Oplatí sa študovať
- Rovnosť príjmov pred zákonom
- Motivačné poistenie v nezamestnanosti
- Pracovať sa oplatí
- Služba namiesto peňazí
- Poberatelia dávok k zamestnaným
- Inkaso
- Zdravotne postihnutí
- Knižnica
-
- Miesto pre každé dieťa
- Vzdelávanie nezamestnaných
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nezvdelávajú
- Návrh financovania školstva
- Riešenia nezamestnanosti absolventov
-
- Všetky správy
- Mzdová kalkulačka je doplnená o daň z finančných transakcií
- Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku
- Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania
- Mzdová kalkulačka je doplnená o zohľadňovanie exekúcií
- Podpora mobility zo strany zamestnávateľov
- Tlačová konferencia k problematike inkasa
- Aktivačné práce
- Kontakt
Zhrnutie APTP v programoch politických strán
Zhrnutie APTP v programoch politických strán zhrnutie programov politických strán .pdf .sxw .doc, Známkovanie politických strán, Aktívna politika trhu práce v programoch politických strán
Aktívne politiky trhu práce vo volebných programoch politických strán
V pondelok 5.júna 2006 sa v kongresovej sále Hotela Tatra uskutočnila konferencia s názvom Aktívne politiky trhu práce v programoch politických strán. Organizátorom bola nezisková mimovládna organizácia Inštitút zamestnanosti. Cieľom konferencie bolo oboznámiť širokú odbornú verejnosť so spôsobom, akým sa politické strany zhostili témy zamestnanosti a aktívnej politiky trhu práce vo svojich volebných programoch a zároveň vytvoriť platformu pre korektnú odbornú diskusiu.
Na konferenciu boli pozvané všetky politické strany. Ich zástupcovia tak mali možnosť sami prezentovať svoj volebný program k danej téme. Program konferencie bol rozdelený na 4 panely, v každom paneli bolo 5-6 strán v poradí aké si vylosovali v predvolebnej kampani. Po každom paneli nasledovala moderovaná diskusia k odprezentovaným volebným programom a konferenciu ukončila všeobecná diskusia. Program politických strán, ktoré nevyslali na konferenciu zástupcu boli prezentované garantom príslušného panelu.
Aktívne sa zúčastnili zástupcovia deviatich politických strán z celého politického spektra a 30 účastníkov z radov odbornej verejnosti od zástupcov akademickej obce, odborov, zamestnávateľov, po pracovníkov štátnej správy. Bolo na škodu veci, že súčasné koaličné strany nevyužili možnosť zúčastniť sa diskusií.
Napriek rastu zamestnanosti v posledných rokoch zostáva veľká skupina dlhodobo nezamestnaných, ktorá ma dokonca tendenciu zväčšovania. Slovensko má najvyššiu mieru dlhodobej nezamestnanosti z celej Európskej únie. Počas konferencie nikto z účastníkov nespochybnil závažnosť a zložitosť danej témy. To bol zrejme hlavný dôvod odbornej diskusie, ktorá bola tým, že sa konala počas plnej volebnej kampane, mimoriadne korektná.
Niektoré politické strany sa tejto téme vo svojich volebných programoch nevenujú vôbec, niektoré okrajovo či deklaratívne, viaceré majú zaujímavé a aj inovatívne návrhy, ktoré si vyžiadajú konkretizáciu a komplexné posúdenie. Program žiadnej politickej strany v oblasti aktívnej politiky trhu práce a riešenia dlhodobej nezamestnanosti nie je komplexný a plne odpovedajúci ambícii dostať Slovensko na priemer Európskej únie v tejto oblasti.
Preto odporúčame, aby voliči pri voľbách mali túto tému na pamäti a aby sa pri formovaní povolebnej koalície téme riešenia špecifických otázok dlhodobej nezamestnanosti venovala zo strany politikov vecná a komplexná pozornosť. Ideálnym riešením by bola širšia odborná diskusia
s celým politickým spektrom a odbornou verejnosťou.
Panel 1 – garant Viliam Páleník
1 Ľavicový blok (ĽB)
Vo svojom volebnom programe „garantuje ... viac pracovných príležitostí“, konštatuje že „nezamestnanosť ... je kritický sociálno – ekonomický problém“ a medzi priority patrí „riešiť zamestnanosť“. Konkrétne nástroje a spôsoby sa vôbec nespomínajú.
2 Strana občianskej solidarity (S.O.S)
Vo svojom stručnom volebnom programe (necelá strana) zverejnenom na webe sa problematike zamestnanosti, ani aktívnej politike na trhu práce nevenuje. Deklaruje vôľu na vytvorenie funkčného programu boja proti nezamestnanosti a riešenia sociálnej situácie a zamestnanosti Rómov.
3 Misia 21
- zástupca: Doc. Dr. Emil Komárik, člen operačného štábu
4 Strana demokratickej lavice (SDĽ)
V programových tézach strany demokratickej sa ľavice problém zamestnanosti neobjavuje. Nepriamo s aktívnou politikou trhu práce nepriamo súvisí pár téz: „V oblasti školstva sa budeme snažiť, aby každý občan našej krajiny mal rovnaké možnosti v dostupnosti ku kvalitnému vzdelaniu,“ ... „zvýšenie platov pedagogickým pracovníkom o 100 %“.... „presunuli výskumné ústavy pod vysoké školy, čím možno spojiť teóriu s praxou.“ ....“ aby financovanie škôl na všetkých úrovniach bolo výraznejšie viazané na ich kvalitu a menej na kvantitu.“
5 Združenie robotníkov slovenska (ZRS)
Združenie robotníkov Slovenska vo svojom programe (pol. strany) uvádza obvyklé tézy: „v snahe zlikvidovať nezamestnanosť, štát prevezme plnú zodpovednosť za oživenie stavebníctva...“...“vrátiť odchod do dôchodku na 60 rokov“...“Zabezpečíme nárast minimálnej mzdy, od ktorej sa odvíja výška vašej mzdy, aby občan mohol dôstojne žiť.“ Objavila sa aj prekvapivá téza „...zastaviť odchod potenciálnych mozgov...“ z ktorej nie je jasné, či tam spadajú aj tvorcovia povestných „grafov z ktorých sa my robotníci nenajeme...“
6 Kresťanskodemokratické hnutie (KDH)
KDH chce v oblasti zamestnanosti a trhu práce presadzovať znižovanie celkového odvodového a daňového zaťaženia o 7 percentuálnych bodov, zjednodušiť podmienky na podnikanie odstránením administratívnych bariér, cielene prepojiť priame zahraničné investície s regiónmi s vysokou nezamestnanosťou. Program deklaruje aj podporu skráteným úväzkom, osobitne vo forme dohody o vykonaní práce rodiča v rozsahu 20 hodín týždenne tak, aby zamestnávateľ neplatil odvody. Podpora medziregionálnej mobility pracovnej sily má byť realizovaná výstavbou nájomných a sociálnych bytov pre zamestnancov. Program počíta so zmenami v oblasti služieb zamestnanosti. Okrem možného odštátnenia, decentralizácie a liberalizácie týchto služieb aj zrušenie územných úradov práce, rodiny a sociálnych vecí a prenos ich kompetencií na samosprávne kraje.
Panel 2 – garant Michal Páleník
7 Slovenská národná koalícia – Slovenská vzájomnosť (SLNKO)
- zástupca: RNDr. Jozef Prokeš, CSc., podpredseda
8 Aliancia nového občana (ANO)
V programe figuruje zmena zákona o službách zamestnanosti, aby rekvalifikácia uchádzačov o zamestnanie bola bezplatná. Plánuje podporiť a zlepšiť vzdelávanie a prípravu pre trh práce, čo má viesť k vytvoreniu lepších podmienok pre domácich a zahraničných zamestnávateľov. Plánuje presadzovať pružnejšie formy zamestnávania prostredníctvom pracovných úväzkov na dobu určitú a kratšie pracovné úväzky. Venujú sa tiež problematike zamestnávania znevýhodnených skupín obyvateľov, pomocou príspevkov pre zamestnávateľov a podporou chránených dielní a pracovísk.
9 Hnutie za demokraciu (HZD)
- zástupca: PhDr. Marta Aibeková, podpredsedníčka
10 Strana maďarskej koalície – Magyar Koalíció Pártja (SMK-MKP)
Strana Maďarskej koalície je v oblasti politiky zamestnanosti presvedčená, že zvýšenie zamestnanosti sa dá dosiahnuť podporou malých a stredných podnikov. Podporiť (pomocou Sociálneho fondu) zamestnanie osôb s problematickým prístupom na trh práce. Snahou SMK je vytvorenie pružnejšieho pracovného trhu s podporou nových foriem pracovných zmlúv. Zdôrazňujú, že celoživotné vzdelávanie a rekvalifikácia má vplyv na konkurencieschopnosť ekonomiky a tým aj na pracovný trh. Tiež chcú podporovať mobilitu pracovnej sily (najmä v južných regiónoch) a zlúčiteľnosť rodiny a práce (jasle a materské školy). Ako jedna z mála strán hovoria o konkrétnom znížení miery nezamestnanosti na úroveň 10-11 % v roku 2010 (pravdepodobne podľa výberového zisťovania pracovných síl).
11 Slobodné fórum (SF)
Slobodné fórum v oblasti zamestnanosti a politiky trhu práce hľadá rovnováhu medzi politikou zamestnanosti a sociálnou politikou prostredníctvom podpory „produktívnej zamestnanosti“ a modernizácie služieb pre trh práce, orientovanú na zvýšenie konkurencieschopnosti subjektov pôsobiacich v službách na trhu práce. Táto nosná téma je mierne podrobnejšie rozobratá mimo volebného programu. Vo volebnom programe hovoria tiež o celoživotnom vzdelávaní a prepojení vzdelávania a trhu práce a o finančnom ocenení starostlivosti o deti a starých (napríklad rodičovský príspevok do výšky minimálnej mzdy).
Panel 3- garant Karol Morvay
12 Občianska konzervatívna strana (OKS)
- zástupca: Ondrej Dostál, podpredseda
Predstaviteľ OKS Ondrej Dostál síce deklaroval, že je to program na 4 roky, realizácia programu si však vyžaduje tak zásadnú zmenu princípov fungovania ekonomiky, ktorá je realizovateľná iba v dlhodobom horizonte.
13 Prosperita Slovenska (PS)
- zástupca: A.F. Zvrškovec, predseda
14 Ľudová strana- Hnutie za demokratické Slovensko (ĽS- HZDS)
- zástupca: PhDr. Marián Klenko, špecialista pre oblasť sociálnej politiky
Tak ako väčšina strán, aj ĽS- HZDS uznáva potrebu zníženia odvodového zaťaženia, ale bez bližšieho vysvetlenia. Originálnym prvkom je prísľub zavedenia mechanizmu vopred garantovanej sumy, z ktorej sa bude určovať výška odvodov pre samostatne zárobkovo činné osoby, aby na ich výšku nemalo vplyv pravidelné zvyšovanie minimálnej mzdy.
Strana chce podporiť rozšírenie verejnoprospešných prác predovšetkým v regiónoch s vysokou mierou nezamestnanosti, ako aj vzdelávanie uchádzačov o zamestnanie.
Objavuje sa aj návrh na posilňovanie stability v pracovno- právnych vzťahoch a upevňovanie pocitu istoty u zamestnancov. V záujme toho majú byť stanovené časové limity pre pracovné pomery na dobu určitú (min. 6 mesiacov, najviac na dva roky).
15 Agrárna strana vidieka (ASV)
V preambule svojho programu hovorí o potrebe znižovania vysokej miery nezamestnanosti, ktorá „na vidieku demoralizuje obyvateľstvo“ a mnohých núti hľadať si často „podradné živobytie v cudzine“. Takisto je tu kritike podrobené demotivujúce nepružné pracovné právo a vysoké odvody.
V samotnej návrhovej časti programu sa však stretávame skôr so zahmlenými cieľmi a frázovitými výrokmi. Bez vysvetlenia sa hovorí o „primeranosti“ odvodov, „primeranosti“ platov vo verejnej správe alebo o „racionalizácii“ daňového systému a odvodov. Blok „zamestnanosť a sociálne otázky“ sa obmedzil na frázy typu „sústavne riešiť problémy zamestnanosti vidieckeho obyvateľstva...podporovať zvyšovanie ceny práce...podieľať sa na vytváraní pracovných príležitostí pre nezamestnaných občanov na vidieku....vytvárať účinnejšie podmienky pre tvorbu pracovných miest na vidieku.“ Ide o menovanie všeobecne prijateľných hesiel bez bližšieho vysvetlenia spôsobu ich dosiahnutia.
16 Komunistická strana Slovenska (KSS)
- zástupca: Jana Staroselská
KSS zdôrazňuje potrebu dôslednej kontroly dodržiavania pracovných podmienok v súkromných firmách a potrebu vyvodzovania prísnych postihov pri nedodržaní príslušných zákonov zo strany zamestnávateľa.
KSS podrobuje kritike spôsob činnosti úradov práce (v zmysle ich fungovania ako pasívneho administrátora) a požaduje vyššiu aktivitu pri skutočných aktivitách zameraných na sprostredkovanie práce. Pre zvýšenie priestorovej mobility KSS navrhuje výstavbu ubytovní pre pracovníkov dochádzajúcich za prácou. Pozoruhodná je požiadavka na úzku spoluprácu s tretím sektorom, ktorý má „výborné projekty na rekvalifikáciu pracovnej sily“.
KSS však má nepochopiteľný veľmi ambiciózny zámer na zníženie štátneho aparátu- a to až o jednu tretinu. To rozhodne silno zaťaží trh práce. Zvláštnosť tejto požiadavky tkvie v tom, že súčasne KSS podstatne rozširuje rolu štátu v ekonomike a navyšuje funkcie štátnych orgánov.
Stojí však rozhodne za pozornosť, že viaceré konkrétne návrhy KSS prednesené na konferencii IZ, ktoré boli bez ideologického nánosu prítomného vo volebnom programe, boli v podstate konformné s trhovými princípmi a nenarážali na ideologické bariéry. Písaná verzia programu je podstatne viac ideologicky poznačená.
Panel 4- garant Rastislav Noška
17 Slovenská ľudová strana (SĽS)
Slovenská ľudová strana sa vo svojom programe venuje prevažne národnostným a etnickým otázkam a téma zamestnanosti, či dokonca aktívnej politiky trhu práce je jej cudzia. Najbližšie k téme zamestnanosť v jej programe má vyhlásenie podpory reformy stredného i vysokého školstva. To sa má zamerať na kvalitu, aby ponúkané špecializácie odpovedali potrebám trhu práce. Spomína sa zavedenie obecného inštitútu nariadenia verejno-prospešných povinných prác.
18 Slovenská demokratická a kresťanská únia – demokratická strana (SDKÚ-DS)
Nosnou myšlienkou k problematike zamestnanosti v programe SDKÚ – DS je tvorba medzitrhu práce. Má ísť o systém, ktorý zabezpečí dostatočný príjem za prácu kombináciou sociálnej dávky a mzdy. Podľa neho by občan prijal akúkoľvek prácu, pričom by mu štát garantoval, že kombináciou mzdy a sociálnej dávky, by jeho čistý príjem nemohol klesnúť pod životné minimum. SDKÚ – DS počíta s tým, že takýto systém bude fungovať najmä pre dlhodobo nezamestnaných, absolventov či starších občanov.
SDKÚ – DS plánuje zvýšiť ochranu nízkopríjmových rodín projektmi služieb zamestnanosti, aktiváciou nezamestnaných, podporou ich ďalšej kvalifikácie. V oblasti ktorá súvisí aj zo školstvom je deklarované odhodlanie podporiť celoživotné vzdelávanie, najmä štátnym zásahom do procesu uznávania kvalifikácií v celom spektre vzdelávacích foriem (formálne a neformálne vzdelávanie a ich modularizácia)
V zmysle podpory zlučiteľnosti rodiny a práce je treba podľa SDKÚ – DS dobudovať sieť predškolských zariadení a voľnočasových aktivít.
19 SMER-Sociálna Demokracia (SMER-SD)
- zástupca: PaedDr.. Ján Siheľský
SMER vníma ako osobitne dôležité zvýšenie zdrojov na aktívnu politiku zamestnanosti vo vzťahu k dlhodobo nezamestnaným osobám, nezamestnaným v zaostávajúcich regiónoch a ku znevýhodneným skupinám. Prioritným nástrojom má byť rozvoj ľudských zdrojov zameraný na schopnosti ľudí zapojiť sa do ekonomických aktivít v poznatkovej ekonomike pomocou cielených vzdelávacích programov zohľadňujúcich trh práce v danom území. SMER sa chce pri riešení nezamestnanosti opierať o tripartitný vzťah a aktívnu spoluprácu so samosprávou. Uvažuje o vytvorení verejno -právnej inštitúcie, ktorá by sa venovala špeciálne len službám zamestnanosti a mala by svoje pobočky v regiónoch a opierala by sa o využitie zdrojov Európskeho sociálneho fondu. Sociálne dávku chcú viazať na verejno prospešné práce.
20 Slovenská národná strana (SNS)
Slovenská národná strana sa v programe odhodlala znížiť nezamestnanosť na 8,5 %, hoci bez konkrétneho termínu. Prostriedkami majú byť podpora pracovnej mobility a úprava minimálnej mzdy (nespomína sa, či zvýšenie alebo zníženie).
Okrem toho Slovenská národná strana volá po efektívnom využití zdrojov určených na rekvalifikáciu nezamestnaných a trvá na zreálnení činnosti okresných úradov práce tak, aby prostriedky určené na rekvalifikáciu boli použité len na základe vopred dohodnutých potrieb hospodárskej sféry. (túto podmienku platný zákon riešiaci rekvalifikácie obsahuje) SNS ďalej požaduje reštrukturalizáciu úradov práce s cieľom pôsobiť aj aktívne pri hľadaní a obsadzovaní pracovných miest.
21 NÁDEJ
- zástupca: RNDr. Jozef Miháľ
Ako prezentoval zástupca strany NÁDEJ, dr. Jozef Miháľ, k znižovaniu nezamestnanosti má viesť reforma školstva, ale hlavne odvodový bonus, ktorý bude najväčšou motiváciou zamestnať sa. Jeho podstatou je však aj to, že štát už nebude vynakladať účelové prostriedky na podporné programy, a teda APTP nebudú mať byť z čoho financované.
Zhrnutie APTP v programoch politických strán zhrnutie programov politických strán .pdf .sxw .doc, Známkovanie politických strán, Aktívna politika trhu práce v programoch politických strán
Viliam Páleník
RNDr. Viliam Páleník, PhD., h. doc., prezident a odborný garant Inštitútu zamestnanosti. . .
Podobné správy
Aktívna politika trhu práce v programoch politických strán, Vplyv starnutia na zdravotnícky systém Slovenska .pdf .epub, Konferencia o aktivnej politike trhu práce, Známkovanie politických strán, Viliam Páleník, Tlačová konferencia o aktívnej politike trhu práce, O nás , Program konferencie aktívna politika trhu práce v programocha politických strán, Inklúzia ekonomicko neaktívnych do zamestnania projektom SKRS .pdf .odp, Pozvánka a program konferencie
Rýchla navigácia
- Správy a novinky
- Projekty a aktivity
- Údaje o okresoch
- Regióny Slovenska
- Inkluzívne zamestnávanie
- Starnutie populácie
- Náhodný región: Poľsko, Severný makroregión, Varmsko-mazurské vojvodstvo, Elcki