- O nás»
-
- Učebnica mzdovej kalkulačky
- O mzdovej kalkulačke
- Zmeny v roku 2025
- Zmeny v roku 2024
- O koľko stúpne čistý príjem, ak stúpne hrubá mzda o 1 €?
- Nevýhody práce na čierno
- Exekučná kalkulačka
- Študovať sa oplatí
- Často kladené otázky
- Minimálna mzda
-
- 30 grafov o starnutí pacientov, lekárov a sestier
- Zubári
- Sestry
- Farmácia
- Reforma dôchodkového systému
- Dôchodková kalkulačka
- Lekári
- Strieborná ekonomika
-
-
- Nová metodika miery nezamestnanosti
- Regionálne rozdiely vo V4
- Regionálne rozdiely v DHN
- Regionálne rozdiely v nezamestnanosti
- Vývoj NRO12
- Podrobné štatistiky NRO
- Štatistiky najmenej rozvinutých okresov
- Regionálne rozdiely v štruktúre nezamestnaných
-
- Priemerná mzda
- Dávky v hmotnej núdzi
- Výška stravného
- Číselník okresov Slovenska
- Inflácia
- Životné minimum
- Nezamestnanosť Česka a Slovenska
- Číselník NACE
-
- Porovnanie dôb dožitia
- Rodové rozdiely
- Nezamestnanosť mladých a NEET
- Minimálna mzda v EÚ
- Porovnanie nezamestnanosti vekových skupín
- Podiel miezd na HDP
- Dlhodobá nezamestnanosť
- Miera nezamestnanosti
- Miera zamestnanosti
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nevzdelávajú
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v noci
-
- Bratislava a jej spádové okresy
- Kopanice
- Podunajsko
- dolné Považie
- stredné Považie
- horná Nitra
- Dolná Nitra
- Banské mestá
- Kysuce a Orava
- Horné Považie - Liptov
- Spišské mestá
- Horehronie
- Juhoslovenská kotlina
- Košická kotlina - Torysa
- Horný Zemplín
- Dolný Zemplín
- Regióny EÚ
- Kraje Slovenska
- Nezamestnanosť v regiónoch
- Dataset okresných údajov
-
-
- Projekty a aktivity
-
- Požiadavky na inkluzívne zamestnávanie
- Integračná suma
- Konferencia: Ako dostať na trh práce dlhodobo nezamestnaných
- Zdroje financovania
- Publikácia inkluzívne zamestnávanie
- Kontrolné mechanizmy
- Správy
- Inkluzívni zamestnanci
- Inkluzívne verejné obstarávanie
- Úspory
- Otázky a odpovede
- Komunitné služby
-
- Minimálne mzdové nároky
- Pracovná cesta
- Sporenie na dôchodok
- Príplatky za sobotu, nedeľu alebo noc
- Sociálne benefity
- Odmeňovanie
- Výplata mzdy
-
- Potvrdenie o zamestnaní
- Pracovný posudok
- Preplatenie nevyčerpanej dovolenky
- Výplata náhrady mzdy
- Odchodné
- Odstupné
- Zodpovednosť za škodu
- Pracovný čas a prestávky v práci
- Dovolenka
- Zákon o službách zamestnanosti
- Projekt SKRS
-
- Sabatikal
- Štatistiky poberateľov dávok
- Úloha sociálneho pracovníka
- Administratívna nenáročnosť
- Riešenie špecifických prípadov
- Zrušenie priestupkovej imunity
- Krátka reakčná doba
- Úvery iba cez účet
- Maximálna ročná percentná miera nákladov
- Osobný bankrot
- Poradenstvo s oddlžovaním
- Obmedzenie dlhodobých a väčších záväzkov
- Zodpovedné narábanie s majetkom
- Jednoduchšie verejné povinnosti
- Bankový účet pre každého
- Osobitný príjemca ako štandard
- Oplatí sa študovať
- Rovnosť príjmov pred zákonom
- Motivačné poistenie v nezamestnanosti
- Pracovať sa oplatí
- Služba namiesto peňazí
- Poberatelia dávok k zamestnaným
- Inkaso
- Zdravotne postihnutí
- Knižnica
-
- Miesto pre každé dieťa
- Vzdelávanie nezamestnaných
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nezvdelávajú
- Návrh financovania školstva
- Riešenia nezamestnanosti absolventov
-
- Všetky správy
- Mzdová kalkulačka je doplnená o daň z finančných transakcií
- Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku
- Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania
- Mzdová kalkulačka je doplnená o zohľadňovanie exekúcií
- Podpora mobility zo strany zamestnávateľov
- Tlačová konferencia k problematike inkasa
- Aktivačné práce
- Kontakt
Navrhované zmeny v zákone č. 5 o zamestnanosti
Upozornenie na pripomienky Inštitútu zamestnanosti k návrhu zákona č. 5/2004 Z. z. o
službách zamestnanosti v rámci medzirezortného pripomienkového konania Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR
Navrhované zmeny v zákone č. 5 o zamestnanosti
Zmeny v zákone č. 5 o zamestnanosti, ktoré navrhuje Inštitút zamestnanosti, pokrývajú tieto oblasti:
Oblasti
- nie príspevok, ale pôžička
- znevýhodnení UoZ zvýhodnenými
- viac pozornosti individuálnemu akčnému plánu
- spoločný akčný plán
- individuálny akčný plán záväzný pre obidve strany
- rekvalifikačné kurzy priebežne a lacnejšie
- viac typov pôžičiek, príspevkov
- valorizácia
nie príspevok, ale pôžička
Z psychologického hľadiska navrhujeme zmeniť chápanie príspevku poskytovaného uchádzačovi o zamestnanie (UoZ), na pôžičku. V zmluve o jej poskytnutí je ošetrené za akých okolností mu bude pôžička odpustená, resp bude preklasifikovaná na nenávratnú. Ďalším efektom je posunutie daňového efektu na neskoršie obdobie, čím sa znížia prvotné náklady samozamestnaných.
znevýhodnení UoZ zvýhodnenými
Pri pôžičkách poskytovaných UoZ sú v individuálnom akčnom pláne dohodnuté lehoty a podmienky, pri ktorých je pôžička odpustená, resp. preklasifikovaná na nenávratnú. U znevýhodnených uchádzačoch navrhujeme tieto lehoty skrátiť na polovicu.
viac pozornosti individuálnemu akčnému plánu
Individuálny akčný plán má byť základným dokumentom, podľa ktorého sa riadi UoZ i úrad. Keďže poradcovia vedia najlepšie posúdiť individuálnu situáciu a možnosti UoZ, majú mať aj kompetencie prispôsobiť jednotlivé aktívne politiky trhu práce individuálnym potrebám klienta.
Súčasný individuálny akčný plán nepokrýva niekoľko dôležitých oblastí (napr príspevky resp pôžičky), ktoré sú riešené samostatne a nie vždy komplexne. Preto navrhujeme aby individuálny akčný plán obsahoval najmä nasledovné:
- všeobecné informácie o UoZ
- zručnosti a znalosti UoZ (zistenie stavu nezamestnaného)
- opatrenie pre UoZ (kurzy, pôžičky a iné aktívne politiky trhu práce)
- finančný plán (koľko prispeje UoZ, koľko úrad a koľko iné zdroje)
Taktiež navrhujeme, aby individuálny akčný plán bol vypracovávaný skôr (už po štyroch mesiacoch), prípadne aj skôr ak o to UoZ požiada, alebo ak má predpoklady stať sa znevýhodnený UoZ, najmä dlhodobo nezamestnaný.
spoločný akčný plán
Inštitút zamestnanosti navrhuje možnosť vytvárať akčný plán pre skupiny ľudí. Toto sa týka najmä UoZ, ktorí chcú spoločne vykonávať určité činnosti (stavebná čata, družstvo na výrobu menších výrobkov, …). Individuálne akčné plány nepokrývajú možnosť podnikania UoZ v spolupráci s inými (jednočlenná montážna čata nie je životaschopná, štvorčlenná je). UoZ by tak získali možnosť získať pôžičky nielen na seba ako živnostníka, ale aj na družstvo, občianske združenie, … ktorého sú členom.
individuálny akčný plán záväzný pre obidve strany
Individuálny akčný plán je podľa súčasne úpravy záväzný iba pre uchádzača o zamestnanie. Keďže navrhujeme podrobnejší obsah tohto plánu (kurzy, pôžičky), je namieste, aby bol záväzný aj pre úrad. Zákon bude samozrejme obsahovať aj sankcie pre úrad ak nesplní povinnosti plynúce z individuálneho akčného plánu (napríklad ak neposkytne kurzy, ktoré odporúča pre UoZ), ako i pre UoZ (napr. ak sa nezúčastní daných kurzov). Na odsúhlasenie individuálneho akčného plánu, z ktorého vyplývajú pre úrad vyššie záväzky, bude odsúhlasovať odborná komisia.
rekvalifikačné kurzy priebežne a lacnejšie
Navrhujeme opatrenia, podľa ktorých by pre úrad vyplývala povinnosť poskytovať kurzy, a poskytovať ich priebežne a nie iba počas niektorých mesiacov (ako je tomu v súčasnosti). Taktiež navrhujeme znížiť spolufinancovanie kurzov zo strany UoZ. Toto spolufinancovanie bude v prípade individuálneho akčného plánu ošetrené v časti 4 o financovaní (úrad bude financovať až do 95 %, prípadne 100 % po odsúhlasení komisiou), bez individuálneho akčného plánu bude financovanie úradom nižšie.
viac typov aktívnych politík
Navrhujeme zaviesť viac typov pôžičiek alebo príspevkov. Predpokladáme, že tieto nástroje sú veľmi individuálne a preto môžu byť aj veľmi málo využívané. Okrem iných navrhujeme pôžičku, ktorá by umožňovala dochádzanie na týždňovky. Táto pôžička by pokrývala nielen časť výdavkov na dopravu, ale aj na ubytovanie. Inštitút zamestnanosti navrhuje opäť zaviesť pôžičku na presťahovanie za prácou. Táto ba bola poskytovaná jednorázovo, pri presťahovaní UoZ do iného regiónu. Taktiež navrhujeme vytvoriť kompetencie jednotlivým úradom vytvárať vlastné aktívne politiky trhu práce.
valorizácia
Popri iných opatreniach navrhujeme valorizáciu rôznych dávok a pôžičiek, zvýšenie niektorých (najmä absolventská prax), ako i diferenciáciu pre znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie. Navrhujeme naviazať viaceré sumy používané v kritériách pre UoZ na minimálnu mzdu. Vzhľadom na uvedené predpokladáme radikálne zvýšenie prostriedkov na aktívnu politiku trhu práce.
Podobné správy
Dochádzanie za prácou, Porovnanie výdavkov na APTP a nezamestnanosti, Hospodárska a sociálna rada prerokovala zákon o službách zamestnanosti, Modelovanie poistenia v nezamestnanosti 2005 - 2010, Návrhy a odporúčania pre zefektívnenie politiky trhu práce v čase krízy, Pripomienky k presťahovaniu za prácou návrh Inštitútu zamestnanosti, Pripomienky k aktivačným prácam, 2007, Expertný systém, Pripomienky k individuálnemu akčnému plánu, Pripomienky Inštitútu zamestnanosti k návrhu zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti
Rýchla navigácia
- Správy a novinky
- Projekty a aktivity
- Údaje o okresoch
- Regióny Slovenska
- Inkluzívne zamestnávanie
- Starnutie populácie
- Náhodný región: Rakúsko, Južné Rakúsko, Štajersko, Westliche Obersteiermark