- O nás»
-
- Učebnica mzdovej kalkulačky
- O mzdovej kalkulačke
- Zmeny v roku 2025
- Zmeny v roku 2024
- O koľko stúpne čistý príjem, ak stúpne hrubá mzda o 1 €?
- Nevýhody práce na čierno
- Exekučná kalkulačka
- Študovať sa oplatí
- Často kladené otázky
- Minimálna mzda
-
- 30 grafov o starnutí pacientov, lekárov a sestier
- Zubári
- Sestry
- Farmácia
- Reforma dôchodkového systému
- Dôchodková kalkulačka
- Lekári
- Strieborná ekonomika
-
-
- Nová metodika miery nezamestnanosti
- Regionálne rozdiely vo V4
- Regionálne rozdiely v DHN
- Regionálne rozdiely v nezamestnanosti
- Vývoj NRO12
- Podrobné štatistiky NRO
- Štatistiky najmenej rozvinutých okresov
- Regionálne rozdiely v štruktúre nezamestnaných
-
- Priemerná mzda
- Dávky v hmotnej núdzi
- Výška stravného
- Číselník okresov Slovenska
- Inflácia
- Životné minimum
- Nezamestnanosť Česka a Slovenska
- Číselník NACE
-
- Porovnanie dôb dožitia
- Rodové rozdiely
- Nezamestnanosť mladých a NEET
- Minimálna mzda v EÚ
- Porovnanie nezamestnanosti vekových skupín
- Podiel miezd na HDP
- Dlhodobá nezamestnanosť
- Miera nezamestnanosti
- Miera zamestnanosti
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v noci
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nevzdelávajú
-
- Bratislava a jej spádové okresy
- Kopanice
- Podunajsko
- dolné Považie
- stredné Považie
- horná Nitra
- Dolná Nitra
- Banské mestá
- Kysuce a Orava
- Horné Považie - Liptov
- Spišské mestá
- Horehronie
- Juhoslovenská kotlina
- Košická kotlina - Torysa
- Horný Zemplín
- Dolný Zemplín
- Regióny EÚ
- Kraje Slovenska
- Nezamestnanosť v regiónoch
- Dataset okresných údajov
-
-
- Projekty a aktivity
- Zvýšenie mzdy
-
- Požiadavky na inkluzívne zamestnávanie
- Integračná suma
- Konferencia: Ako dostať na trh práce dlhodobo nezamestnaných
- Zdroje financovania
- Publikácia inkluzívne zamestnávanie
- Kontrolné mechanizmy
- Správy
- Inkluzívni zamestnanci
- Inkluzívne verejné obstarávanie
- Úspory
- Otázky a odpovede
- Komunitné služby
-
- Minimálne mzdové nároky
- Pracovná cesta
- Sporenie na dôchodok
- Príplatky za sobotu, nedeľu alebo noc
- Sociálne benefity
- Odmeňovanie
- Výplata mzdy
- Nároky plynúce zo skončenia pracovného pomeru
- Zodpovednosť za škodu
- Pracovný čas a prestávky v práci
- Dovolenka
- Zákon o službách zamestnanosti
- Projekt SKRS
-
- Sabatikal
- Štatistiky poberateľov dávok
- Úloha sociálneho pracovníka
- Administratívna nenáročnosť
- Riešenie špecifických prípadov
- Zrušenie priestupkovej imunity
- Krátka reakčná doba
- Úvery iba cez účet
- Maximálna ročná percentná miera nákladov
- Osobný bankrot
- Poradenstvo s oddlžovaním
- Obmedzenie dlhodobých a väčších záväzkov
- Zodpovedné narábanie s majetkom
- Jednoduchšie verejné povinnosti
- Bankový účet pre každého
- Osobitný príjemca ako štandard
- Oplatí sa študovať
- Rovnosť príjmov pred zákonom
- Motivačné poistenie v nezamestnanosti
- Pracovať sa oplatí
- Služba namiesto peňazí
- Poberatelia dávok k zamestnaným
- Inkaso
-
- Vzdelávanie nezamestnaných
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nezvdelávajú
- Návrh financovania školstva
- Riešenia nezamestnanosti absolventov
- Zdravotne postihnutí
- Knižnica
-
- Všetky správy
- Mzdová kalkulačka je doplnená o daň z finančných transakcií
- Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku
- Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania
- Mzdová kalkulačka je doplnená o zohľadňovanie exekúcií
- Podpora mobility zo strany zamestnávateľov
- Tlačová konferencia k problematike inkasa
- Aktivačné práce
- Kontakt
Diskusia o otvorení trhu práce pre Bulharsko a Rumunsko
Predpokladaný vstup Bulharska a Rumunska do EÚ
Európska komisia vníma ekonomický vývoj Rumunska a Bulharska pomerne kladne a ak sa štatút trhovej ekonomiky štátov nezmení do 26. septembra 2006, bude Rumunsko a Bulharsko 1. 1. 2007 prijaté medzi nové členské krajiny EÚ. V prípade, že sa tak nestane, vstup týchto krajín sa odloží na rok 2008.
Problém otvárania trhu práce pre nové členské krajiny EÚ
V súčasnosti Európska komisia odštartovala rok mobility pracovných síl, svedčí o tom fakt, že k 1. máju 2006, nám a ostatným novým členským štátom Európskej únie, otvorili svoj pracovný trh, spolu 5 starých členských krajín EÚ. K Veľkej Británii, Írsku, Švédsku sa tak pripojili krajiny Španielsko, Portugalsko, Fínsko, Grécko a o čosi neskôr aj Taliansko. Úplne, prípadne čiastočne uzatvorený pracovný trh má pre nové členské krajiny EÚ 7 významných európskych krajín: Francúzsko, Belgicko, Holandsko, Dánsko, Nemecko, Rakúsko a Luxembursko. V budúcnosti, a to najneskôr do roku 2011, by sa mali odstrániť všetky uplatňované reštrikcie vo voľnom pohybe v rámci súčasnej EÚ25.
Tabuľka: Otvorenie alebo predpokladané budúce otvorenie trhu práce v krajinách EÚ
členské krajiny EÚ 25 | Stav po roku 2004 | Súčasný stav v roku 2006 | Otvorenie trhu prace pre nové členské štáty EÚ |
---|---|---|---|
Francúzsko | Uzatvorený TP | Uzatvorený TP | rok 2009 |
Belgicko | Uzatvorený TP | Uzatvorený TP | rok 2009 |
Holandsko | Uzatvorený TP | Uzatvorený TP | 1. januára 2007 |
Dánsko | Uzatvorený TP | Uzatvorený TP | rok 2009 |
Nemecko | Uzatvorený TP | Uzatvorený TP | rok 2011 |
Rakúsko | Uzatvorený TP | Uzatvorený TP | rok 2009 |
Luxembursko | Uzatvorený TP | Uzatvorený TP | rok 2009 |
Veľká Británia | Otvorený TP | Otvorený TP | rok 2004 |
Írsko | Otvorený TP | Otvorený TP | rok 2004 |
Taliansko | Uzatvorený TP | Otvorený TP | 21. júla 2006 |
Švédsko | Otvorený TP | Otvorený TP | rok 2004 |
Španielsko | Uzatvorený TP | Otvorený TP | 1. máj 2006 |
Portugalsko | Uzatvorený TP | Otvorený TP | 1. máj 2006 |
Fínsko | Uzatvorený TP | Otvorený TP | 1. máj 2006 |
Grécko | Uzatvorený TP | Otvorený TP | 1. máj 2006 |
Cyprus | Otvorený TP | Otvorený TP | 1.máj 2004 |
Malta | Otvorený TP | Otvorený TP | 1.máj 2004 |
Slovinsko | Otvorený TP | Otvorený TP | 1.máj 2004 |
Estónsko | Otvorený TP | Otvorený TP | 1.máj 2004 |
Lotyšsko | Otvorený TP | Otvorený TP | 1.máj 2004 |
Litva | Otvorený TP | Otvorený TP | 1.máj 2004 |
Poľsko | Otvorený TP | Otvorený TP | 1.máj 2004 |
Česká republika | Otvorený TP | Otvorený TP | 1.máj 2004 |
Slovensko | - | - | - |
Maďarsko | Otvorený TP | Otvorený TP | 1.máj 2004 |
Bilancia | Uzatvorený TP – 12 krajín | Uzatvorený TP – 7 krajín | |
Otvorený TP – 12 krajín | Otvorený TP – 17 krajín |
zdroj: http://www.euroinfo.gov.sk/index/go.php?id=973
Najdôležitejšou otázkou však zostáva, či otvoriť alebo neotvoriť svoje pracovné trhy pre Bulharsko a Rumunsko – ako najpravdepodobnejšie novovstupujúce krajiny do Európskej únie.
Ak by sme sa inšpirovali minulosťou, po vstupe 10 nových štátov do EÚ v roku 2004, nám otvorili svoj pracovný trh len 3 krajiny (Veľká Británia, Írsko a Švédsko) z 15-tich krajín EÚ. Podľa hospodárskych novín, je v týchto 3 krajinách vnímaný prílev pracovníkov ako úspech, ktorý napomôže k ekonomickému rastu krajiny.
Ostatné krajiny sa pravdepodobne obávali zaplavenia svojho pracovného trhu a rizika prílevu nízko kvalifikovanej, lacnej pracovnej sily z novopristupujúcich krajín (NM10). Preto tieto krajiny zvolili metódu postupného otvárania svojho trhu práce, podľa stanovených kritérií úniou.
Podľa Hospodárskych novín sa katastrofické scenáre o vysokej migrácii pracovníkov do starých členských štátov nevyplnili, tiež vyhlásili, že zamestnanci z nových členských krajín nepredstavujú hrozbu zaplavenia týchto pracovných trhov. Migrácia pracovníkov pred a po rozšírení zostala relatívne stabilná.
Bruselský týždenník European Voice vyhlásil (in HN), že Rumunsko a Bulharsko budú vo veľmi podobnej situácii, ako boli nové členské krajiny EÚ v prvých rokoch po vstupe do únie. Dá sa teda predpokladať, že staré členské krajiny únie zvolia podobný postup a svoje pracovné trhy nesprístupnia, avšak na nejaké definitívne stanovisko si ešte budeme musieť počkať.
Postoj Slovenskej republiky
Podobne je tomu aj na Slovensku, minulá vláda zastávala neoficiálne stanovisko, „že Slovenská republika by mala byť jednotná v názore. A to teda, ak žiadala uvoľnenie trhu práce zo strany EU15 pre nové členské štáty, tak by mala rovnako otvoriť trh práce pre ďalších nových členov, vrátane Rumunska a Bulharska" ako sa pre Inštitút zamestnanosti vyjadril pán P. Juhás, druhý tajomník pre zamestnanosť, sociálnu politiku a zdravotníctvo.
Avšak konečné rozhodnutie o tom, či otvoriť alebo uzavrieť pracovný trh na Slovensku pre Bulharsko a Rumunsko bude mať až nová súčasná vláda. Pre Hospodárske noviny sa vyjadril Pavol Paška (Smer-SD), súčasný predseda NR SR, ktorý vyhlásil, že v prípade, že 1. januára 2007 sa stanú Bulharsko a Rumunsko členskými krajinami, mali by sme uvažovať o ochrane slovenského pracovného trhu.
Porovnanie ekonomík
Pracovná sila v Rumunsku a Bulharsku je oveľa lacnejšia ako u nás, svedčí o tom evidovaná minimálna mzda. Zatiaľ čo v roku 2005 poľa Eurostatu malo Slovensko minimálnu mzdu 148 eur, Rumunsko malo 69 eur a Rumunsko len 61 eur.
Ďalším problémom by mohla byť vzdelanostná úroveň obyvateľstva Rumunska a Bulharska. Podľa rôznych názorov Rumunsko a ani Bulharsko nedisponujú prebytkami vysokokvalifikovaných odborníkov, ktorí by napomohli rastu ekonomiky v krajine.
Poslednými otázkami na zváženie zostávajú: jazyková adaptabilita Bulharska a Rumunska a geografická vzdialenosť týchto krajín k jednotlivým pracovným trhom EÚ25.
Podľa sčítania obyvateľstva v roku 2002 sa v Rumunsku k slovenskej národnosti prihlásilo vyše 17 tisíc osôb z celkového počtu 21 698 181 obyvateľov Rumunska. Tiež tu žije pomerne silná maďarská, ale aj česká menšina.
Slovensko | Bulharsko | Rumunsko | |
---|---|---|---|
počet obyvateľov | 5 384 800 | 7 761 000 | 21 658 500 |
slovenská národnosť | 4 614 854 | 17 000 | |
česká národnosť | 44 620 | ||
maďarská národnosť | 520 528 | ||
miera nezamestnanosti | 16,30% | 10,10% | 7,70 % |
miera dlhodobej nezamestnanosti | 11,70% | 6,00% | 4,40 % |
minimálna mzda v euro (2004) | 148 | 61 | 69 |
priemerná mzda v euro (2002) | 475 | 157 | 193 |
priemerná mzda v PPS (2002) | 1 094 | 387 | 470 |
miera inflácie | 2,8 | 5 | 9 |
HDP/ 1 obyvateľa v pps | 55 | 32 | 34 |
Zdroj: Eurostat za rok 2004, 2005,2006, SODB SR 2001,
Mobilita pracovného trhu, závisí od politickej a sociálno-ekonomickej situácie v každej členskej krajine EÚ, ale tiež od solidárnosti členských krajín vžiť sa do situácie nových členských krajín.
Prezentácia
- prezentácia z odborného seminára, ktorú vypracoval Inštitút zamestnanosti: Vstup B a R do EU (pdf) .pdf .sxi .ppt
Závery semináru
Podobné správy
Otváranie pracovných trhov pre novovstupujúce krajiny do EÚ, Problematika otvárania trhu práce pre občanov Bulharska a Rumunska , Stanovisko k postoju MZV k otvoreniu trhu práce pre novovstupujúce krajiny do EÚ, Zmeny v Európskej únii po vstupe Bulharska a Rumunska, MZV a MPSVaR sú za otvorenie nášho trhu práce pre Bulharsko a Rumunsko, Výsledky odborného seminára o otvorení trhu práce