- O nás»
-
- Učebnica mzdovej kalkulačky
- O mzdovej kalkulačke
- Zmeny v roku 2025
- Zmeny v roku 2024
- O koľko stúpne čistý príjem, ak stúpne hrubá mzda o 1 €?
- Nevýhody práce na čierno
- Exekučná kalkulačka
- Študovať sa oplatí
- Často kladené otázky
- Minimálna mzda
-
- 30 grafov o starnutí pacientov, lekárov a sestier
- Zubári
- Sestry
- Farmácia
- Reforma dôchodkového systému
- Dôchodková kalkulačka
- Lekári
- Strieborná ekonomika
-
-
- Nová metodika miery nezamestnanosti
- Regionálne rozdiely vo V4
- Regionálne rozdiely v DHN
- Regionálne rozdiely v nezamestnanosti
- Vývoj NRO12
- Podrobné štatistiky NRO
- Štatistiky najmenej rozvinutých okresov
- Regionálne rozdiely v štruktúre nezamestnaných
-
- Priemerná mzda
- Dávky v hmotnej núdzi
- Výška stravného
- Číselník okresov Slovenska
- Inflácia
- Životné minimum
- Nezamestnanosť Česka a Slovenska
- Číselník NACE
-
- Porovnanie dôb dožitia
- Rodové rozdiely
- Nezamestnanosť mladých a NEET
- Minimálna mzda v EÚ
- Porovnanie nezamestnanosti vekových skupín
- Podiel miezd na HDP
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nevzdelávajú
- Miera zamestnanosti
- Miera nezamestnanosti
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v noci
- Dlhodobá nezamestnanosť
-
- Bratislava a jej spádové okresy
- Kopanice
- Podunajsko
- dolné Považie
- stredné Považie
- horná Nitra
- Dolná Nitra
- Banské mestá
- Kysuce a Orava
- Horné Považie - Liptov
- Spišské mestá
- Horehronie
- Juhoslovenská kotlina
- Košická kotlina - Torysa
- Horný Zemplín
- Dolný Zemplín
- Regióny EÚ
- Kraje Slovenska
- Nezamestnanosť v regiónoch
- Dataset okresných údajov
-
-
- Projekty a aktivity
- Zvýšenie mzdy
-
- Požiadavky na inkluzívne zamestnávanie
- Integračná suma
- Konferencia: Ako dostať na trh práce dlhodobo nezamestnaných
- Zdroje financovania
- Publikácia inkluzívne zamestnávanie
- Kontrolné mechanizmy
- Správy
- Inkluzívni zamestnanci
- Inkluzívne verejné obstarávanie
- Úspory
- Otázky a odpovede
- Komunitné služby
-
- Minimálne mzdové nároky
- Pracovná cesta
- Sporenie na dôchodok
- Príplatky za sobotu, nedeľu alebo noc
- Sociálne benefity
- Odmeňovanie
- Výplata mzdy
- Nároky plynúce zo skončenia pracovného pomeru
- Zodpovednosť za škodu
- Pracovný čas a prestávky v práci
- Dovolenka
- Zákon o službách zamestnanosti
- Projekt SKRS
-
- Sabatikal
- Štatistiky poberateľov dávok
- Úloha sociálneho pracovníka
- Administratívna nenáročnosť
- Riešenie špecifických prípadov
- Zrušenie priestupkovej imunity
- Krátka reakčná doba
- Úvery iba cez účet
- Maximálna ročná percentná miera nákladov
- Osobný bankrot
- Poradenstvo s oddlžovaním
- Obmedzenie dlhodobých a väčších záväzkov
- Zodpovedné narábanie s majetkom
- Jednoduchšie verejné povinnosti
- Bankový účet pre každého
- Osobitný príjemca ako štandard
- Oplatí sa študovať
- Rovnosť príjmov pred zákonom
- Motivačné poistenie v nezamestnanosti
- Pracovať sa oplatí
- Služba namiesto peňazí
- Poberatelia dávok k zamestnaným
- Inkaso
- Knižnica
- Zdravotne postihnutí
-
- Vzdelávanie nezamestnaných
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nezvdelávajú
- Návrh financovania školstva
- Riešenia nezamestnanosti absolventov
-
- Všetky správy
- Mzdová kalkulačka je doplnená o daň z finančných transakcií
- Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku
- Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania
- Mzdová kalkulačka je doplnená o zohľadňovanie exekúcií
- Podpora mobility zo strany zamestnávateľov
- Tlačová konferencia k problematike inkasa
- Aktivačné práce
- Kontakt
Problematika otvárania trhu práce pre občanov Bulharska a Rumunska
Pripravili sme prehľad krajín EÚ-25, ktoré 1. januára 2007 otvorili svoj trh práce, resp. si uplatnili prechodné opatrenia na trhu práce voči obyvateľom Rumunska a Bulharska.
Medzi krajiny, ktoré otvorili trh práce pre nové členské štáty EÚ (Bulharsko a Rumunsko) sa zaradilo celkom 10 krajín: Cyprus, Česká republika, Estónsko, Fínsko, Litva, Lotyšsko, Poľsko, Slovenská republika, Slovinsko a Švédsko.
Krajiny EÚ-25, ktoré sa rozhodli uplatniť si prechodné opatrenia na trhu práce pre občanov Bulharska a Rumunska je v súčasnosti 15 : Belgicko, Dánsko, Francúzsko, Grécko, Holandsko, Írsko, Luxembursko, Maďarsko, Malta, Nemecko, Portugalsko, Rakúsko, Španielsko, Taliansko a Veľká Británia.
Krajiny EU25 – ktoré otvorili trh práce
Krajina EÚ | Poznámka |
---|---|
Cyprus | rozhodnutie vlády z 12.12.2006 |
Česká republika | rozhodnutie vlády z 30.11.2006, V prípade ohrozenia pracovného trhu, ministerstvo práce pripravuje novelu zákona o zamestnanosti, ktorá by umožnila vláde režim sprísniť |
Estónsko | rozhodnutie vlády z 28.9.2006 |
Fínsko | rozhodnutie vlády z 16.4.2006 |
Litva | - |
Lotyšsko | rozhodnutie vlády z 19.12.2006 |
Poľsko | rozhodnutie vlády s výhradou možného prehodnotenia a zároveň nariadenie ministra práce a sociálnej politiky o zrušení recipročných opatrení voči tým členským štátom, ktoré voči občanom Poľska uplatňujú reštrikcie |
Slovensko | rozhodnutie vlády z 11.10. 2006 |
Slovinsko | rozhodnutie vlády z 20.12. 2006 |
Švédsko | vláda si vyhradila právo na základe monitorovania situácie na pracovnom trhu (v prípade nadmernej pracovnej migrácie) svoje rozhodnutie zmeniť;aj vzhľadom na geografickú vzdialenosť a v poslednom čase dosť kritizovanú pracovnú diskrimináciu cudzincov vo Švédsku nie je predpoklad enormného nárastu pracovníkov z Bulharska a Rumunska |
Krajiny EU25 – ktoré si uplatnili prechodné opatrenia na trhu práce
Krajina EÚ | Poznámka |
---|---|
Belgicko | pre občanov Bulharska a Rumunska budú platiť tie isté pravidlá ako pre občanov EÚ-8, t.j. budú mať obmedzený prístup na pracovný trh a bude potrebné vystaviť pracovné povolenie; na niektoré vybrané profesie sa však bude vzťahovať skrátená päťdňová procedúra vydávania pracovných povolení |
Dánsko | predstavitelia politických strán zastúpených v Dánskom parlamente na stretnutí 25.10.2006, potvrdili zavedenie prechodného obdobia pre obyvateľov Bulharska a Rumunska |
Francúzsko | Francúzsko udelilo obom krajinám rovnaké výnimky, aké dostali občania EÚ-8 až po novom dvojročnom prechodnom období (k 1.5.2006); ide o 61 povolaní v 7 sektoroch |
Grécko | V Grécku pretrvávajú obavy z masívneho prílevu občanov z Bulharska,;na trhu práce sa nachádza asi 250 tisíc ekonomických migrantov z Bulharska a Rumunska |
Holandsko | rozhodnutie vlády z 24.11.2006 |
Írsko | rozhodnutie vlády z 24.10.2006 na základe veľkého prílevu pracovníkov z členských štátov EÚ-8 |
Luxembursko | pre občanov Bulharska a Rumunska budú platiť tie isté pravidlá ako pre občanov EÚ-8 |
Maďarsko | hlavným dôvodom zavedenia prechodných opatrení je pomerne veľký počet občanov Rumunska pôsobiacich na maďarskom trhu práce (asi 86 tisíc + asi 80 tisíc nelegálne);vláda však zároveň rozhodla o automatickom vydávaní pracovných povolení pre občanov Bulharska a Rumunska v 219 odboroch s trvalým nedostatkom pracovnej sily (stavebníctvo, potravinárstvo, textilný priemysel, zdravotníctvo) a zachovaní doterajšieho systému kvót pre sezónne práce (8000 pracovníkov ročne) a výkon činnosti praktikanta (700 praktikantov ročne);vláda chce uvedené rozhodnutie každoročne prehodnocovať |
Malta | podľa informácie vlády adresovanej EK dňa 15.12.2006 bude pokračovať režim pracovných povolení |
Nemecko | |
Portugalsko | Portugalské ministerstvo vnútra odhaduje, že v súčasnosti sa na území krajiny nachádza 60 až 80 tisíc občanov Rumunska, z ktorých len 28 tisíc má pobyt legalizovaný; v prípade Bulharska ide o nižší, ale nie zanedbateľný počet |
Rakúsko | jedinou výnimkou môže byť oblasť ošetrovateľstva / opatrovateľstva; zástupcovia sociálnych demokratov a ľudovcov sa 24.10. 2006 na koaličných rokovaniach dohodli na nariadení, na základe ktorého bude doposiaľ ilegálnym spôsobom zamestnávaným opatrovateľkám z nových členským štátom na území Rakúska povolená legálna činnosť |
Španielsko | rozhodnutie vlády z 31.10. 2006; podľa oficiálnych údajov v súčasnosti žije v španielsku okolo 400 tisíc Rumunov (tretia najpočetnejšia migračná komunita) a 160-tisíc Bulharov, z čoho asi len polovica legálne |
Taliansko | rozhodnutie vlády z 27.12. 2006; rozhodnutie sa netýka pracovníkov v riadiacich resp. vysoko kvalifikovaných funkciách, v poľnohospodárstve, stavebníctve, strojárstve, v turistických a hotelových zariadeniach, pracovníkov vykonávajúcich domáce práce, osobných asistentov a sezónnych robotníkov;v ostatných odvetviach budú uplatňované prechodné opatrenia, bude však zavedená zjednodušená procedúra;rozhodnutie IT vlády je v rozpore s pozitívnymi signálmi, ktorými IT v nedávnej minulosti naznačovalo zámer otvoriť trh práce |
Veľká Británia | rozhodnutie vlády z 24.10. 2006 o zavedení prechodných opatrení po dobu najmenej jedného roka;uvedené opatrenie je podľa ministra vnútra J. Reida prevenciou na pracovnom trhu Veľkej Británie po skúsenostiach s rozsiahlou pracovnou migráciou od roku 2004 (v súčasnosti vo Veľkej Británii pracuje 427 tisíc občanov nových členských štátov, z nich asi 20 % pracovalo v krajine už pred rozšírením, najviac migrantov pochádza z Poľska (264 tisíc), Litvy (50 tisíc), Slovenskej republiky (44 tisíc));opatrenia sa nevzťahujú na vysoko kvalifikovaných zamestnancov (sú zamestnávaní prostredníctvom špeciálnych programov), študentov študujúcich v UK a pracujúcich zároveň na čiastočné úväzky, na sezónne druhy práce najmä v potravinárskom spracovateľskom priemysle a na poľnohospodárske práce, kde je pracovný trh otvorený od začiatku aj „menej kvalifikovaným“ (less skilled) zamestnancom (20 tisíc pracovných miest);na získanie pracovných povolení v ostatných oblastiach kvantitatívne obmedzených kvótami má byť zavedený bodový hodnotiaci systém (point scoring system) spočívajúci v bodovom hodnotení pracovných zručnosti uchádzača |
Zdroj: Permanent Representation of the Slovak Republic to the EU, Employment and Social Policy
Podobné správy
Stanovisko k postoju MZV k otvoreniu trhu práce pre novovstupujúce krajiny do EÚ, MZV a MPSVaR sú za otvorenie nášho trhu práce pre Bulharsko a Rumunsko, Otváranie pracovných trhov pre novovstupujúce krajiny do EÚ, Zmeny v Európskej únii po vstupe Bulharska a Rumunska, Výsledky odborného seminára o otvorení trhu práce, Diskusia o otvorení trhu práce pre Bulharsko a Rumunsko