- O nás»
-
- Učebnica mzdovej kalkulačky
- O mzdovej kalkulačke
- Zmeny v roku 2025
- Zmeny v roku 2024
- O koľko stúpne čistý príjem, ak stúpne hrubá mzda o 1 €?
- Nevýhody práce na čierno
- Exekučná kalkulačka
- Študovať sa oplatí
- Často kladené otázky
- Minimálna mzda
-
- 30 grafov o starnutí pacientov, lekárov a sestier
- Zubári
- Sestry
- Farmácia
- Reforma dôchodkového systému
- Dôchodková kalkulačka
- Lekári
- Strieborná ekonomika
-
-
- Nová metodika miery nezamestnanosti
- Regionálne rozdiely vo V4
- Regionálne rozdiely v DHN
- Regionálne rozdiely v nezamestnanosti
- Vývoj NRO12
- Podrobné štatistiky NRO
- Štatistiky najmenej rozvinutých okresov
- Regionálne rozdiely v štruktúre nezamestnaných
-
- Priemerná mzda
- Dávky v hmotnej núdzi
- Výška stravného
- Číselník okresov Slovenska
- Inflácia
- Životné minimum
- Nezamestnanosť Česka a Slovenska
- Číselník NACE
-
- Porovnanie dôb dožitia
- Rodové rozdiely
- Nezamestnanosť mladých a NEET
- Minimálna mzda v EÚ
- Porovnanie nezamestnanosti vekových skupín
- Podiel miezd na HDP
- Dlhodobá nezamestnanosť
- Miera nezamestnanosti
- Miera zamestnanosti
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v noci
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nevzdelávajú
-
- Bratislava a jej spádové okresy
- Kopanice
- Podunajsko
- dolné Považie
- stredné Považie
- horná Nitra
- Dolná Nitra
- Banské mestá
- Kysuce a Orava
- Horné Považie - Liptov
- Spišské mestá
- Horehronie
- Juhoslovenská kotlina
- Košická kotlina - Torysa
- Horný Zemplín
- Dolný Zemplín
- Regióny EÚ
- Kraje Slovenska
- Nezamestnanosť v regiónoch
- Dataset okresných údajov
-
-
- Projekty a aktivity
- Zvýšenie mzdy
-
- Požiadavky na inkluzívne zamestnávanie
- Integračná suma
- Konferencia: Ako dostať na trh práce dlhodobo nezamestnaných
- Zdroje financovania
- Publikácia inkluzívne zamestnávanie
- Kontrolné mechanizmy
- Správy
- Inkluzívni zamestnanci
- Inkluzívne verejné obstarávanie
- Úspory
- Otázky a odpovede
- Komunitné služby
-
- Minimálne mzdové nároky
- Pracovná cesta
- Sporenie na dôchodok
- Príplatky za sobotu, nedeľu alebo noc
- Sociálne benefity
- Odmeňovanie
- Výplata mzdy
- Nároky plynúce zo skončenia pracovného pomeru
- Zodpovednosť za škodu
- Pracovný čas a prestávky v práci
- Dovolenka
- Zákon o službách zamestnanosti
- Projekt SKRS
-
- Sabatikal
- Štatistiky poberateľov dávok
- Úloha sociálneho pracovníka
- Administratívna nenáročnosť
- Riešenie špecifických prípadov
- Zrušenie priestupkovej imunity
- Krátka reakčná doba
- Úvery iba cez účet
- Maximálna ročná percentná miera nákladov
- Osobný bankrot
- Poradenstvo s oddlžovaním
- Obmedzenie dlhodobých a väčších záväzkov
- Zodpovedné narábanie s majetkom
- Jednoduchšie verejné povinnosti
- Bankový účet pre každého
- Osobitný príjemca ako štandard
- Oplatí sa študovať
- Rovnosť príjmov pred zákonom
- Motivačné poistenie v nezamestnanosti
- Pracovať sa oplatí
- Služba namiesto peňazí
- Poberatelia dávok k zamestnaným
- Inkaso
-
- Vzdelávanie nezamestnaných
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nezvdelávajú
- Návrh financovania školstva
- Riešenia nezamestnanosti absolventov
- Zdravotne postihnutí
- Knižnica
-
- Všetky správy
- Mzdová kalkulačka je doplnená o daň z finančných transakcií
- Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku
- Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania
- Mzdová kalkulačka je doplnená o zohľadňovanie exekúcií
- Podpora mobility zo strany zamestnávateľov
- Tlačová konferencia k problematike inkasa
- Aktivačné práce
- Kontakt
Pripomienky k zákonu o službách zamestnanosti: zavedenie inkluzívneho podniku a zlepšenie absolventskej praxe
Inštitút zamestnanosti podal v rámci medzirezortného pripomienkového konania pripomienky k zákonu o službách zamestnanosti: zavedenie inkluzívneho podniku a zlepšenie absolventskej praxe. Veríme, že zavedenie inkluzínveho trhu pomôže vytvoriť desaťtisíce pracovných miest a zlepšenie absolventskej praxe umožní reálne zapojenie absolventov na trh práce.
Pripomienky
Inkluzívny trh
Na Slovensku je obrovská skupina dlhodobo nezamestnaných, každý ôsmy ekonomicky aktívny už dlhodobo nepracuje. V tomto ukazovateli sme suverénne najhorší v Európe. Väčšina z týchto dlhodobo nezamestnaných sú nízkovzdelaní na vidieku.
Súčasné nastavenie vytvárania nových pracovných miest je veľmi zlé a neosvedčilo sa. Pri návrhu inkluzívneho trhu, ktorý sme pripravovali niekoľko rokov, sme vychádzali zo situácie na Slovensku, skúseností zo zahraničia, ako i dobrých aj zlých výsledkov jednotlivých opatrení a nástrojov.
Nastavenie cez inkluzívne podniky a inkluzívne verejné obstarávanie umožní použiť odskúšané prostriedky: dodávateľsko-odberateľské zmluvy, verejné obstarávanie, zákonník práce, dane a odvody. Takisto kontrolné mechanizmy sú odskúšané: inšpektorát práce, daňové úrady, Sociálna poisťovňa, UPSVaR, a najmä odberatelia kontrolujúci, či boli práce vykonané.
- Vplyv na verejné financie: pri nastavení na 50 000 pracovných miest je požadovaný cashflow na úrovni 700 mil €, čo predstavuje približne 2 % verejného rozpočtu. Hneď v prvom roku sa však 70 % vráti do verejného rozpočtu vo forme daní, odvodov a ušetrených dávok. V desiatom roku budú priame prínosy už vo výške 106 % nákladov. Teda v prvom roku sú reálne náklady vo výške 210 mil €, avšak za tieto prostriedky sa zlepší prostredie, čo nie je kvantifikované.
- Vplyv na zamestnanosť: pri nastavení 50 000 inkluzívnych zamestnancov z 300-tisícovej cieľovej skupiny predpokladáme v horizonte 10 rokov zvýšenie miery zamestnanosti o 3,7 percentuálne body, zníženie miery nezamestnanosti o 5 p.b. Toto je pri realistickom predpoklade umiestnení na otvorenom trhu práce 10 – 20 % z inkluzívnych zamestnancov.
- Vplyv na životné prostredie: predpokladáme, že veľká časť projektov bude spojená so životným prostredím (upratovanie lesov a turistických chodníkov, protipovodňová ochrana, čistenie, …), čím sa životné prostredie jednoznačne zlepší. Takisto priamym zainteresovaním cieľovej skupiny na čistení sa zlepší povedomie o potrebe ochrany životného prostredia.
Absolventská prax
V zmysle zosúladenia so zákonníkom práce je potrebné podporovať najmä štandardné pracovnoprávne vzťahy a pracovnoprávnu istotu pracovníkov.
Jedným z najväčších nedostatkov absolventskej praxe je, že sa pri ich výkone nedostatočne, resp. vôbec nekontrolujú výstupy. Jediná kontrola sa uskutočňuje prostredníctvom prezenčných listín alebo zmlúv. To, či dotyčné osoby v rámci absolventskej praxe niečo reálne vykonávajú, je už len vďaka samotnému nastaveniu systému otázne: zamestnávatelia nemajú žiadnu motiváciu reálne vykonávať práce, pri iba formálnom vykonávaní nič nestratia.
Zo strany zamestnávateľa neexistuje legálna možnosť zvýšiť odmenu absolventovi, ak svoju prácu vykonáva veľmi dobre.
V neposlednom rade súčasné nastavenie absolventskej praxe kladie administratívne prekážky na zachovanie si absolventa. Skôr by mali byť kladené prekážky na prepustenie zamestnanca.
Vzhľadom na uvedené navrhujeme nahradiť súčasný systém absolventskej praxe systémom krátkodobého dotovania pracovných miest, ktoré boli uzatvorené na dobu neurčitú. Počas skúšobnej doby si zamestnávateľ môže nového zamestnanca dostatočne odskúšať. Počas prvých šiestich mesiacov dostane dotáciu na kompenzáciu časti mzdových nákladov spôsobených nižšou produktivitou práce alebo výpadkami práce spôsobenými školeniami. Keďže dotácia nepokrýva všetky priame náklady zamestnávateľa, bude sa musieť finančne zúčastniť na praxi, čo zvýši jeho angažovanosť. Zmluva na dobu neurčitú zabezpečí zachovanie pracovného miesta aj po skončení dotácie, administratívne prekážky sú kladené na prepustenie zamestnanca, nie na jeho udržanie. Prepustenie zamestnanca by sa muselo vykonať v súlade so zákonníkom práce.
- Vplyv na verejné financie: vzhľadom na štandardný pracovný pomer, z ktorého sa platia odvody a dane, bude pri výške dotácie maximálne vo výške odvodov vplyv na verejné financie pozitívny.
- Vplyv na zamestnanosť: vzhľadom na administratívne opatrenia sa nezamestnanosť zníži. Vzhľadom na lepšie nastavenie sa zvýši aj udržateľnosť pracovníkov v týchto pracovných miestach.
Iné pripomienky
Služby zamestnanosti by si zaslúžili aj iné zmeny, za účelom zvýšenia efektivity aktívnej politiky trhu práce. Tieto sú napríklad:
- sfunkčnenie individuálneho akčného plánu
- celkové prehodnotenie nadväznosti nástrojov APTP
- správanie k nezamestnaným tesne pred nástupom do zamestnania
- práca s čerstvo nezamestnanými
- sfunkčnenie poistenia v nezamestnanosti
- lepšie prepojenie so systémom dávok v hmotnej núdzi
- sfunkčnenie osobného bankrotu
Vzhľadom na obsiahlosť problematiky sme tieto pripomienky nepredkladali. Mali by však byť súčasťou väčšej novely zákonov.
Inkluzívne zamestnávanie - implementácia sociálnej ekonomiky
Inkluzívne zamestnávanie je implementácia sociálnej ekonomiky, ktorá zabezpečuje dlhodobé financovanie integrácie ľudí dlhodobo bez práce cez integračnú sumu ako sociálnych aspektov verejného obstarávania. Inkluzívne podniky sú druh integračných sociálnych podnikov, zameraný na pracovnú integráciu dlhodobo nezamestnaných.. . .
Školstvo a trh práce
Slovensko dlhodobo trpí slabým prepojením trhu práce a školstva, čo má za dôsledok vysokú nezamestnanosť absolventov a mladých ľudí. Až dve tretiny absolventov končia humanitne zamerané odbory (ekonómia, právo či sociálna práca), pričom na trhu práce sa v súčasnosti uplatnia najmä absolventi technického zamerania (programátori, elektrotechnici), ktorých je nedostatok. Ide o zlú komunikáciu medzi školstvom a trhom práce.. . .
Podobné správy
Miesto pre každé dieťa, Návrh inkluzívneho príspevku hladovým dolinám, Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania, Pripomienka k záruke pre mladých, Hromadná pripomienka k zákonu o službách zamestnanosti, Otvorený list s návrhmi legislatívnych zmien .pdf .odt .doc, Návrh zavedenia inkluzívneho trhu do Zákona o podpore najmenej rozvinutých okresov .pdf .odt .doc, Miesto pre každé dieťa, november 2016, Pripomienky k zákonu o verejnom obstarávaní, august 2017, Pripomienky k zákonu o sociálnej ekonomike