- O nás»
-
- Učebnica mzdovej kalkulačky
- O mzdovej kalkulačke
- Zmeny v roku 2025
- Zmeny v roku 2024
- O koľko stúpne čistý príjem, ak stúpne hrubá mzda o 1 €?
- Nevýhody práce na čierno
- Exekučná kalkulačka
- Študovať sa oplatí
- Často kladené otázky
- Minimálna mzda
-
- 30 grafov o starnutí pacientov, lekárov a sestier
- Zubári
- Sestry
- Farmácia
- Reforma dôchodkového systému
- Dôchodková kalkulačka
- Lekári
- Strieborná ekonomika
-
-
- Nová metodika miery nezamestnanosti
- Regionálne rozdiely vo V4
- Regionálne rozdiely v DHN
- Regionálne rozdiely v nezamestnanosti
- Vývoj NRO12
- Podrobné štatistiky NRO
- Štatistiky najmenej rozvinutých okresov
- Regionálne rozdiely v štruktúre nezamestnaných
-
- Priemerná mzda
- Dávky v hmotnej núdzi
- Výška stravného
- Číselník okresov Slovenska
- Inflácia
- Životné minimum
- Nezamestnanosť Česka a Slovenska
- Číselník NACE
-
- Porovnanie dôb dožitia
- Rodové rozdiely
- Nezamestnanosť mladých a NEET
- Minimálna mzda v EÚ
- Porovnanie nezamestnanosti vekových skupín
- Podiel miezd na HDP
- Dlhodobá nezamestnanosť
- Miera nezamestnanosti
- Miera zamestnanosti
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nevzdelávajú
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v noci
-
- Bratislava a jej spádové okresy
- Kopanice
- Podunajsko
- dolné Považie
- stredné Považie
- horná Nitra
- Dolná Nitra
- Banské mestá
- Kysuce a Orava
- Horné Považie - Liptov
- Spišské mestá
- Horehronie
- Juhoslovenská kotlina
- Košická kotlina - Torysa
- Horný Zemplín
- Dolný Zemplín
- Regióny EÚ
- Kraje Slovenska
- Nezamestnanosť v regiónoch
- Dataset okresných údajov
-
-
- Projekty a aktivity
-
- Požiadavky na inkluzívne zamestnávanie
- Integračná suma
- Konferencia: Ako dostať na trh práce dlhodobo nezamestnaných
- Zdroje financovania
- Publikácia inkluzívne zamestnávanie
- Kontrolné mechanizmy
- Správy
- Inkluzívni zamestnanci
- Inkluzívne verejné obstarávanie
- Úspory
- Otázky a odpovede
- Komunitné služby
-
- Minimálne mzdové nároky
- Pracovná cesta
- Sporenie na dôchodok
- Príplatky za sobotu, nedeľu alebo noc
- Sociálne benefity
- Odmeňovanie
- Výplata mzdy
-
- Potvrdenie o zamestnaní
- Pracovný posudok
- Preplatenie nevyčerpanej dovolenky
- Výplata náhrady mzdy
- Odchodné
- Odstupné
- Zodpovednosť za škodu
- Pracovný čas a prestávky v práci
- Dovolenka
- Zákon o službách zamestnanosti
- Projekt SKRS
-
- Sabatikal
- Štatistiky poberateľov dávok
- Úloha sociálneho pracovníka
- Administratívna nenáročnosť
- Riešenie špecifických prípadov
- Zrušenie priestupkovej imunity
- Krátka reakčná doba
- Úvery iba cez účet
- Maximálna ročná percentná miera nákladov
- Osobný bankrot
- Poradenstvo s oddlžovaním
- Obmedzenie dlhodobých a väčších záväzkov
- Zodpovedné narábanie s majetkom
- Jednoduchšie verejné povinnosti
- Bankový účet pre každého
- Osobitný príjemca ako štandard
- Oplatí sa študovať
- Rovnosť príjmov pred zákonom
- Motivačné poistenie v nezamestnanosti
- Pracovať sa oplatí
- Služba namiesto peňazí
- Poberatelia dávok k zamestnaným
- Inkaso
- Zdravotne postihnutí
- Knižnica
-
- Miesto pre každé dieťa
- Vzdelávanie nezamestnaných
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nezvdelávajú
- Návrh financovania školstva
- Riešenia nezamestnanosti absolventov
-
- Všetky správy
- Mzdová kalkulačka je doplnená o daň z finančných transakcií
- Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku
- Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania
- Mzdová kalkulačka je doplnená o zohľadňovanie exekúcií
- Podpora mobility zo strany zamestnávateľov
- Tlačová konferencia k problematike inkasa
- Aktivačné práce
- Kontakt
Hromadná pripomienka k zákonu o službách zamestnanosti
Predkladáme hromadnú pripomienku k novelizácie zákona o službách zamestnanosti. Táto sa týka zlepšenia situácie nezamestnaných pracujúcich na dohodu, zlepšenia situácie ľudí na absolventskej praxi a zlepšenia príspevkov na dochádzanie a presťahovanie za prácou.
podporte pripomienkuPripomienky k návrhu novelizácie zákona o službách zamestnanosti:
UoZ a dohody o vykonaní práce
(10) sa nahrádza za:
„dopĺňa sa nový bod § 36 ods. 7, ktorý znie:
(7) Ak bol uchádzač o zamestnanie vyradený pre porušenie § 6 ods. 2 písmeno a), stáva sa zamestnancom na dobu neurčitú zamestnávateľa, u ktorého má túto dohodu o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru od dňa začiatku tejto dohody.“
zdôvodnenie:
Ministerstvom predkladaný návrh zákona nereflektuje podiel zamestnávateľov na uzatváraní dohôd o vykonaní práce, ktoré porušujú legislatívu. Zároveň, všetky postihy za porušovanie zákona kladie iba na plecia uchádzača o zamestnanie. Uchádzač o zamestnanie, ktorý pracuje na dohodu mimo pracovného pomeru, je v stave podriadenosti voči zamestnávateľovi, ktorý mu dáva príkazy a určuje pracovný čas, napríklad ktoré dni má prísť do roboty. Je úplne nemiestne, aby boli nezamestnaní tlačení do voľby medzi uposlúchnutím svojho nadriadeného alebo uposlúchnutím svojho poradcu na úrade práce. Presun ľudí z stavu sociálnej pasce v dlhodobej nezamestnanosti popisujú aj projekty APVV-15-0722 Sociálna pasca a APVV-371-11 Inkluzívny rast.
Náš návrh dáva primerané postihy zamestnávateľom, ktorí zneužívajú nezamestnaných na prekérne formy práce a vedome im dávajú nesplniteľné príkazy. Ak zmluva s takýmto zamestnávateľom poruší zákon, UoZ sa spätne stáva riadnym zamestnancom tohto zamestnávateľa, so všetkými právami a povinnosťami.
Absolventská prax
body (15) až (18) sa menia na:
§ 51 vrátane nadpisu znie:
„§ 51 – absolventská prax
(1) Zamestnávateľ, ktorý zamestná na riadny pracovný úväzok na dobu neurčitú zamestnanca, ktorý bol znevýhodneným uchádzačom o zamestnanie podľa § 8 (1) a), má nárok na príspevok vo výške 40 % skutočne vynaložených mzdových nákladov, maximálne však v mesačnej výške
- 200 €, ak najvyššie dosiahnuté vzdelanie UoZ je maximálne základoškolské
- 150 €, ak najvyššie dosiahnuté vzdelanie UoZ je maximálne stredoškolské s maturitou, a
- 100 € v ostatných prípadoch.
(2) Nárok na príspevok podľa bodu (1) je maximálne po dobu šiestich mesiacoch.
„
zdôvodnenie:
V súčasnosti je absolventská prax mačkopes: mladý človek síce pracuje, ale zároveň je nezamestnaný. Síce má nejaké pracovné povinnosti, ale zároveň sa na neho nevzťahuje zákonník práce ani minimálna mzda. Odmena za absolventskú prax je od 1.1.2017 119 €, čo predstavuje 1,49 € na hodinu. Minimálna mzda je 2,50 € na hodinu. V súčasnom nastavení teda štát vyberá zamestnávateľov, pre ktorých môžu pracovať ľudia za 60 % minimálnej mzdy. Toto vytvára možnosti pre korupciu a klientelizmus.
Zároveň, je na rozhodnutí úradov práce, komu tento príspevok dajú a komu nie. Nadôvažok, tento príspevok je pre každého človeka rovnaký, bez ohľadu na jeho snahu. Predkladaná novelizácia dokonca zakazuje zamestnávateľom vyplatiť akékoľvek odmeny legálne.
Súčasné nastavenie systému absolventskej praxe neberie na zreteľ investície do vzdelávania a uplatnenia v zamestnaní, ktoré už štát vynaložil (napríklad absolvovanie vysokej školy stojí daňových poplatníkov okolo 10 000 €). Rozdielne formy podpory podľa dosiahnutého vzdelania zmierňujú tieto rozdiely. Preto navrhujeme vyššiu formu podpory pre tých, čo nemajú vysokú alebo strednú školu.
Náš návrh orientuje absolventskú prax na riadne zamestnanie: ak zamestnávateľ riadne zamestná, na riadnu pracovnú zmluvu na dobu neurčitú absolventa, počas prvých šesť mesiacov dostane zamestnávateľ príspevok, bez akéhokoľvek odsúhlasovania úradom práce. Je na rozhodnutí zamestnávateľa aká bude mzda absolventa (rešpektujúc platnú legislatívu), aké dá absolventovi motivačné odmeny či školenia. Na absolventa sa vzťahujú všetky práva a povinnosti zamestnanca.
Týmto návrhom sa výrazne zníži administratívne zaťaženie úradov práce.
Dochádzanie do zamestnania:
- pripomienku 21. nechať,
- pripomienku 22. zrušiť.
- pripomienka 23. znie:
§ 53 (3) znie:
„(3) Príspevok sa poskytuje najviac v sume 135 € mesačne v závislosti od vzdialenosti miesta výkonu zamestnania od miesta trvalého pobytu alebo od miesta prechodného pobytu zamestnanca.
„
zdôvodnenie:
Súčasné znenie zákona zbytočne zaťažuje úrady práce byrokraciou s kontrolovaním a uskladňovaním dokladov o cestovaní.
Návrh ministerstva práce pridáva zbytočné rozhodovacie právomoci úradom práce, ktoré ešte viac znížia dostupnosť príspevku na dochádzanie za prácou, a tým znížia mobilitu nezamestnaných. Zároveň návrh ministerstva vytvára možnosti pre korupciu a klientelizmus.
Náš návrh odbúrava zbytočnú byrokraciu a zároveň dáva právnu istotu uchádzačom o zamestnanie, s akou sumou na dochádzanie môžu naozaj rátať pri hľadaní si zamestnania. Zároveň umožňuje čerpanie príspevku aj na dochádzanie v rámci obce. Pri niektorých väčších obciach či mestách sú náklady na dochádzanie vzhľadom na vzdialenosti nemalé. Zároveň tým navrhuje odstrániť nerovnosti, keď jeden zo susedov má nárok na príspevok a druhý, bývajúci cez ulicu, už nie (námatkovo Iliašovská ulica v Smižanoch resp. Spišskej Novej Vsi; Fínska ulica v Martine resp. Vrútkach; časť obyvateľov Solčianok, ktorí vlastne bývajú v Horných Chlebanoch; …).
Návrh výrazne znižuje byrokraciu kladenú na úrady práce.
Presťahovanie za prácou
- zmenu 24. ponechať
- zmena 25. znie: v § 53a sa odsek (5) znie:
„Príspevok sa neposkytne UoZ, ktorý je znevýhodnený podľa § 8 ods (1) písmeno a) a zároveň jeho najvyššie dosiahnuté vzdelanie je aspoň vysokoškolské.“
zmena 26. znie: v § 53a sa pridáva nový odsek (7), ktorý znie:
„Úrad práce, sociálnych veci a rodiny v mieste nového pobytu poskytne pomoc pri zariaďovaní života presťahovanej rodiny v novom mieste.“
zdôvodnenie:
Súčasné znenie zákona výrazne diskriminuje manželov, žiadame túto diskrimináciu odstrániť tak, aby sa ľudia nemuseli účelovo rozvádzať.
Súčasné znenie zákona disproporčne dotuje absolventov vysokých škôl aby zostali pracovať v mieste svojej vysokej školy. Podľa návrhu ministerstva, pár vysokoškolákov dostane 4500 € iba za to, že zostane v mieste kde študovali a nevrátia sa domov. Žiadame odstrániť túto finančnú motiváciu, ktorá podporuje odliv mozgov z tých regiónov, ktoré to najviac potrebujú.
Návrh ministerstva práce pridáva zbytočné rozhodovacie právomoci úradom práce, ktoré ešte viac znížia dostupnosť príspevku na presťahovanie za prácou, a tým znížia mobilitu nezamestnaných.
podporte pripomienku
Pripomienky majú charakter zásadnej pripomienky. V prípade, že ministerstvo nevyhovie hromadnej pripomienke, žiadame uskutočnenie rozporového konania, na ktoré budú písomne pozvaní nižšie uvedení zástupcovia verejnosti.
- Michal Páleník, Povraznícka 11, 811 07 Bratislava
- Miro Pollák, Námestie Majstra Pavla 30, 054 01 Levoča
Školstvo a trh práce
Slovensko dlhodobo trpí slabým prepojením trhu práce a školstva, čo má za dôsledok vysokú nezamestnanosť absolventov a mladých ľudí. Až dve tretiny absolventov končia humanitne zamerané odbory (ekonómia, právo či sociálna práca), pričom na trhu práce sa v súčasnosti uplatnia najmä absolventi technického zamerania (programátori, elektrotechnici), ktorých je nedostatok. Ide o zlú komunikáciu medzi školstvom a trhom práce.. . .
Podobné správy
Dochádzanie za prácou, Pripomienka k záruke pre mladých, Miesto pre každé dieťa, Návrhy a odporúčania pre zefektívnenie politiky trhu práce v čase krízy, Pripomienky k presťahovaniu za prácou návrh Inštitútu zamestnanosti, §53a Príspevok na podporu mobility za prácou, Príspevok na resťahovanie za prácou, Pripomienky k zákonu o službách zamestnanosti: zavedenie inkluzívneho podniku a zlepšenie absolventskej praxe, Presťahovanie za prácou, Miesto pre každé dieťa, november 2016