- O nás»
-
- Učebnica mzdovej kalkulačky
- O mzdovej kalkulačke
- Zmeny v roku 2025
- Zmeny v roku 2024
- O koľko stúpne čistý príjem, ak stúpne hrubá mzda o 1 €?
- Nevýhody práce na čierno
- Exekučná kalkulačka
- Študovať sa oplatí
- Často kladené otázky
- Minimálna mzda
-
- 30 grafov o starnutí pacientov, lekárov a sestier
- Zubári
- Sestry
- Farmácia
- Reforma dôchodkového systému
- Dôchodková kalkulačka
- Lekári
- Strieborná ekonomika
-
-
- Nová metodika miery nezamestnanosti
- Regionálne rozdiely vo V4
- Regionálne rozdiely v DHN
- Regionálne rozdiely v nezamestnanosti
- Vývoj NRO12
- Podrobné štatistiky NRO
- Štatistiky najmenej rozvinutých okresov
- Regionálne rozdiely v štruktúre nezamestnaných
-
- Priemerná mzda
- Dávky v hmotnej núdzi
- Výška stravného
- Číselník okresov Slovenska
- Inflácia
- Životné minimum
- Nezamestnanosť Česka a Slovenska
- Číselník NACE
-
- Porovnanie dôb dožitia
- Rodové rozdiely
- Nezamestnanosť mladých a NEET
- Minimálna mzda v EÚ
- Porovnanie nezamestnanosti vekových skupín
- Podiel miezd na HDP
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nevzdelávajú
- Miera zamestnanosti
- Miera nezamestnanosti
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v noci
- Dlhodobá nezamestnanosť
-
- Bratislava a jej spádové okresy
- Kopanice
- Podunajsko
- dolné Považie
- stredné Považie
- horná Nitra
- Dolná Nitra
- Banské mestá
- Kysuce a Orava
- Horné Považie - Liptov
- Spišské mestá
- Horehronie
- Juhoslovenská kotlina
- Košická kotlina - Torysa
- Horný Zemplín
- Dolný Zemplín
- Regióny EÚ
- Kraje Slovenska
- Nezamestnanosť v regiónoch
- Dataset okresných údajov
-
-
- Projekty a aktivity
- Zvýšenie mzdy
-
- Požiadavky na inkluzívne zamestnávanie
- Integračná suma
- Konferencia: Ako dostať na trh práce dlhodobo nezamestnaných
- Zdroje financovania
- Publikácia inkluzívne zamestnávanie
- Kontrolné mechanizmy
- Správy
- Inkluzívni zamestnanci
- Inkluzívne verejné obstarávanie
- Úspory
- Otázky a odpovede
- Komunitné služby
-
- Minimálne mzdové nároky
- Pracovná cesta
- Sporenie na dôchodok
- Príplatky za sobotu, nedeľu alebo noc
- Sociálne benefity
- Odmeňovanie
- Výplata mzdy
- Nároky plynúce zo skončenia pracovného pomeru
- Zodpovednosť za škodu
- Pracovný čas a prestávky v práci
- Dovolenka
- Zákon o službách zamestnanosti
- Projekt SKRS
-
- Sabatikal
- Štatistiky poberateľov dávok
- Úloha sociálneho pracovníka
- Administratívna nenáročnosť
- Riešenie špecifických prípadov
- Zrušenie priestupkovej imunity
- Krátka reakčná doba
- Úvery iba cez účet
- Maximálna ročná percentná miera nákladov
- Osobný bankrot
- Poradenstvo s oddlžovaním
- Obmedzenie dlhodobých a väčších záväzkov
- Zodpovedné narábanie s majetkom
- Jednoduchšie verejné povinnosti
- Bankový účet pre každého
- Osobitný príjemca ako štandard
- Oplatí sa študovať
- Rovnosť príjmov pred zákonom
- Motivačné poistenie v nezamestnanosti
- Pracovať sa oplatí
- Služba namiesto peňazí
- Poberatelia dávok k zamestnaným
- Inkaso
- Knižnica
- Zdravotne postihnutí
-
- Vzdelávanie nezamestnaných
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nezvdelávajú
- Návrh financovania školstva
- Riešenia nezamestnanosti absolventov
-
- Všetky správy
- Mzdová kalkulačka je doplnená o daň z finančných transakcií
- Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku
- Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania
- Mzdová kalkulačka je doplnená o zohľadňovanie exekúcií
- Podpora mobility zo strany zamestnávateľov
- Tlačová konferencia k problematike inkasa
- Aktivačné práce
- Kontakt
Štatistiky aktivačných prác
Opíšeme si historický vývoj počtu ľudí na aktivačných prácach. Pod týmto pojmom rozumieme poberanie aktivačného príspevku podľa odseku 4 alebo 5 (resp. obdobné odseky v minulých verziách zákona o pomoci v hmotnej núdzi). Ide o odmenu nezamestnanému poberateľovi dávok v hmotnej núdzi za to, že sa zúčastňuje štátom organizovaných prác v rozsahu do 20 hodín, resp. medzi 64 a 80 hodín. V minulosti sa rozsah hodín menil.
V iných častiach sa venujeme opisu aktivačného príspevku za vzdelávanie či za súbeh s pracovným pomerom.
Aktivačný príspevok je súčasťou dávok v hmotnej núdzi. Teda aktivačný príspevok nie je suma, čo dostane človek/domácnosť, ale iba zvyšuje nárok na DHN, ktoré sú potom vyrátané v zmysle legislatívy.
Existujú dva zdroje štatistík o využívaní aktivačných prác. Jednou je vykazovanie UoZ na aktivačných prácach ako dôvod nedisponibility tohto UoZ, teda zo štatistík o počte nezamestnaných. Druhým je vykazovanie zo štatistík o počtoch poberateľov aktivačného príspevku ako súčasti dávok v hmotnej núdzi. Ako vidno z nasledujúcich dvoch tabuliek, počty podľa druhého prístupu sú niekoľkonásobne vyššie. Vzhľadom na spôsob zberu údajov sa prikláňame k druhému zdroju.
Aktivačné práce ako dôvod nedisponibility
región | BA | TT | TN | NR | ZA | BB | PO | KE | NRO12 | NRO20 | SR |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 0,22 | 0,3 | 0,44 | 0,65 | 0,47 | 2,06 | 1,94 | 2,36 | 5,21 | 4,63 | 2,36 |
2014 | 0,72 | 1,41 | 2,08 | 2,74 | 2,22 | 5,18 | 4,13 | 5,95 | 6,53 | 5,82 | 3,7 |
2015 | 0,81 | 1,81 | 2,1 | 2,55 | 2,58 | 6,6 | 4,4 | 6,34 | 7,61 | 6,63 | 4,16 |
2016 | 1,02 | 1,82 | 2,35 | 2,55 | 3,04 | 6,73 | 5,61 | 7,17 | 8,72 | 7,52 | 4,76 |
2017 | 0,76 | 1,21 | 2,2 | 1,91 | 2,12 | 4,55 | 3,88 | 4,98 | 5,7 | 5,11 | 3,42 |
2018 | 1,1 | 1,36 | 2,21 | 1,77 | 1,84 | 4,36 | 3,6 | 4,07 | 5,01 | 4,59 | 3,15 |
2019 | 1,1 | 0,88 | 2,03 | 1,81 | 1,52 | 4,74 | 3,67 | 4,32 | 5,43 | 4,86 | 3,2 |
2020 | 0,69 | 0,4 | 0,86 | 0,88 | 0,7 | 2,69 | 2,02 | 3,44 | 3,37 | 3,17 | 1,88 |
2021 | 0,3 | 0,25 | 0,63 | 0,61 | 0,56 | 2,25 | 1,37 | 2,65 | 2,64 | 2,45 | 1,4 |
2022 | 0,12 | 0,28 | 0,57 | 0,44 | 0,43 | 2,49 | 1,12 | 2,32 | 2,49 | 2,29 | 1,29 |
2023 | 0,03 | 0,2 | 1,16 | 1,34 | 1,09 | 10,38 | 8,02 | 8,6 | 12,47 | 11,1 | 5,72 |
2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Poberanie aktivačného príspevku za aktivačné práce
región | BA | TT | TN | NR | ZA | BB | PO | KE | NRO12 | NRO20 | SR |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2005 | 7,18 | 18,6 | 16,86 | 28,87 | 19,83 | 37,95 | 33,54 | 32,35 | 44,93 | 40,58 | 29,1 |
2006 | 7,14 | 19,93 | 17,64 | 29,62 | 20,95 | 41,79 | 37,85 | 35,49 | 49,07 | 44,93 | 31,89 |
2007 | 7,03 | 21,06 | 18,95 | 31,78 | 23,38 | 45,81 | 39,8 | 38,47 | 52,45 | 48,27 | 34,78 |
2008 | 4,81 | 13,13 | 14,45 | 24,12 | 18,02 | 36,23 | 29,83 | 30,06 | 41,32 | 38,24 | 26,77 |
2009 | 0,72 | 3,45 | 3,96 | 7,18 | 5,84 | 20,75 | 16,95 | 16,84 | 27,18 | 23,7 | 12,63 |
2010 | 0,61 | 3,25 | 3,77 | 7,54 | 5,51 | 23,69 | 19,66 | 19,6 | 32,03 | 27,86 | 13,98 |
2011 | 0,52 | 2,68 | 3,43 | 7,15 | 4,96 | 24,59 | 20,43 | 19,39 | 33,13 | 28,95 | 14,03 |
2012 | 0,47 | 2,66 | 3,52 | 7,3 | 5,01 | 24,64 | 20,13 | 20,3 | 33,37 | 29,23 | 14,1 |
2013 | 0,36 | 2,42 | 3,32 | 6,95 | 4,79 | 23,37 | 19,09 | 19,36 | 31,3 | 27,59 | 13,21 |
2014 | 0,43 | 2,67 | 4,34 | 8,61 | 5,52 | 25,09 | 20,7 | 21,77 | 32,46 | 29,11 | 14,71 |
2015 | 0,37 | 2,55 | 4,31 | 8,15 | 5,24 | 24,68 | 18,18 | 21,96 | 31,01 | 27,79 | 14,24 |
2016 | 0,27 | 2,24 | 3,57 | 7,56 | 4,2 | 23,87 | 17,39 | 21,46 | 29,05 | 26,22 | 13,93 |
2017 | 0,22 | 2,02 | 3,91 | 7,12 | 4,74 | 24,3 | 17,34 | 22,11 | 28,12 | 25,87 | 14,6 |
2018 | 0,19 | 1,39 | 3,01 | 5,37 | 3,55 | 21,21 | 16,32 | 21,05 | 25,61 | 23,91 | 13,4 |
2019 | 0,11 | 1,09 | 2,32 | 3,44 | 2,83 | 21,37 | 15,84 | 20,56 | 25,31 | 23,54 | 12,76 |
2020 | 0,04 | 0,77 | 1,57 | 2,16 | 2,14 | 18,35 | 13,07 | 17,78 | 22,46 | 20,77 | 10,07 |
2021 | 0,03 | 0,61 | 1,46 | 2,02 | 1,87 | 16,51 | 11,63 | 13,29 | 18,82 | 17,13 | 8,4 |
2022 | 0,02 | 0,66 | 1,71 | 2,55 | 2,26 | 19,73 | 14,04 | 17,72 | 23,23 | 21,31 | 10,76 |
2023 | 0,01 | 0,25 | 0,62 | 0,89 | 0,78 | 7,61 | 5,25 | 7,24 | 9,23 | 8,43 | 4,24 |
Podiel účastníkov aktivačných prác na celkovom počte uchádzačov o zamestnanie bol najvyšší po ich zavedení, teda v rokoch 2005 – 2007. Toto je dôsledok hlavného dôvodu zavedenia aktivačných prác – predídenie občianskej vojny. Po roku 2008 podiel aktivačných prác klesal. Minimum dosiahol počas koronakrízy a v súčasnosti sa pohybuje na úrovni 8 % v SR, resp. 18 % v NRO.
Aktivačná činnosť
Aktivačné práce sa na Slovensku úplne minuli účinku a nedosahujú ciele, na ktoré boli určené. . . .
Podobné správy
Zákon 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov, IFP o aktivačnej činnosti, SWOT analýza aktivačnej činnosti, Aktivačný príspevok - legislatíva, Tlačová správa: Predlžovanie aktivačných prác je krokom späť, §52 Príspevok na aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb pre obec alebo formou menších služieb pre samosprávny kraj , Sociálne podniky sú dobrou náhradou za aktivačné práce, Aktivačná činnost - čo píšu iní, Aktivačná činnosť, Zákon 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov