- O nás»
-
- Učebnica mzdovej kalkulačky
- O mzdovej kalkulačke
- Zmeny v roku 2025
- Zmeny v roku 2024
- O koľko stúpne čistý príjem, ak stúpne hrubá mzda o 1 €?
- Nevýhody práce na čierno
- Exekučná kalkulačka
- Študovať sa oplatí
- Často kladené otázky
- Minimálna mzda
-
- 30 grafov o starnutí pacientov, lekárov a sestier
- Zubári
- Sestry
- Farmácia
- Reforma dôchodkového systému
- Dôchodková kalkulačka
- Lekári
- Strieborná ekonomika
-
-
- Nová metodika miery nezamestnanosti
- Regionálne rozdiely vo V4
- Regionálne rozdiely v DHN
- Regionálne rozdiely v nezamestnanosti
- Vývoj NRO12
- Podrobné štatistiky NRO
- Štatistiky najmenej rozvinutých okresov
- Regionálne rozdiely v štruktúre nezamestnaných
-
- Priemerná mzda
- Dávky v hmotnej núdzi
- Výška stravného
- Číselník okresov Slovenska
- Inflácia
- Životné minimum
- Nezamestnanosť Česka a Slovenska
- Číselník NACE
-
- Porovnanie dôb dožitia
- Rodové rozdiely
- Nezamestnanosť mladých a NEET
- Minimálna mzda v EÚ
- Porovnanie nezamestnanosti vekových skupín
- Podiel miezd na HDP
- Dlhodobá nezamestnanosť
- Miera nezamestnanosti
- Miera zamestnanosti
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v noci
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nevzdelávajú
-
- Bratislava a jej spádové okresy
- Kopanice
- Podunajsko
- dolné Považie
- stredné Považie
- horná Nitra
- Dolná Nitra
- Banské mestá
- Kysuce a Orava
- Horné Považie - Liptov
- Spišské mestá
- Horehronie
- Juhoslovenská kotlina
- Košická kotlina - Torysa
- Horný Zemplín
- Dolný Zemplín
- Regióny EÚ
- Kraje Slovenska
- Nezamestnanosť v regiónoch
- Dataset okresných údajov
-
-
- Projekty a aktivity
- Zvýšenie mzdy
-
- Požiadavky na inkluzívne zamestnávanie
- Integračná suma
- Konferencia: Ako dostať na trh práce dlhodobo nezamestnaných
- Zdroje financovania
- Publikácia inkluzívne zamestnávanie
- Kontrolné mechanizmy
- Správy
- Inkluzívni zamestnanci
- Inkluzívne verejné obstarávanie
- Úspory
- Otázky a odpovede
- Komunitné služby
-
- Minimálne mzdové nároky
- Pracovná cesta
- Sporenie na dôchodok
- Príplatky za sobotu, nedeľu alebo noc
- Sociálne benefity
- Odmeňovanie
- Výplata mzdy
- Nároky plynúce zo skončenia pracovného pomeru
- Zodpovednosť za škodu
- Pracovný čas a prestávky v práci
- Dovolenka
- Zákon o službách zamestnanosti
- Projekt SKRS
-
- Sabatikal
- Štatistiky poberateľov dávok
- Úloha sociálneho pracovníka
- Administratívna nenáročnosť
- Riešenie špecifických prípadov
- Zrušenie priestupkovej imunity
- Krátka reakčná doba
- Úvery iba cez účet
- Maximálna ročná percentná miera nákladov
- Osobný bankrot
- Poradenstvo s oddlžovaním
- Obmedzenie dlhodobých a väčších záväzkov
- Zodpovedné narábanie s majetkom
- Jednoduchšie verejné povinnosti
- Bankový účet pre každého
- Osobitný príjemca ako štandard
- Oplatí sa študovať
- Rovnosť príjmov pred zákonom
- Motivačné poistenie v nezamestnanosti
- Pracovať sa oplatí
- Služba namiesto peňazí
- Poberatelia dávok k zamestnaným
- Inkaso
-
- Vzdelávanie nezamestnaných
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nezvdelávajú
- Návrh financovania školstva
- Riešenia nezamestnanosti absolventov
- Zdravotne postihnutí
- Knižnica
-
- Všetky správy
- Mzdová kalkulačka je doplnená o daň z finančných transakcií
- Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku
- Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania
- Mzdová kalkulačka je doplnená o zohľadňovanie exekúcií
- Podpora mobility zo strany zamestnávateľov
- Tlačová konferencia k problematike inkasa
- Aktivačné práce
- Kontakt
Podpora nezamestnaných v čase krízy by mala byť iná
Programy podpory nezamestnaných a ľudí v sociálnej núdzi sa v krajinách OECD stávajú v čase krízy výrazne extenzívnymi. Sú dôležitými nástrojmi pomoci pre domácnosti, ale aj významné makroekonomické stabilizátory. Ich efektívnosť a kapacity sú však v čase krízy veľmi diskutabilné a budú potrebovať prehodnotenie, konštatuje v nedávno vydanej správe OECD.
Problémom sociálnych systémov sú hlavne zmeny na trhu práce, rýchly rast nezamestnaných atď. Napríklad v modeloch sociálneho zabezpečenia treba správne cieliť pasívne politiky trhu práce tak, aby motivovali k hľadaniu zamestnania, inak vedú k pridrahým riešeniam, ako sú predčasné dôchodky, alebo zvyšovania počtu invalidných dôchodcov.
Okrem poskytovania podpory v nezamestnanosti je v čase krízy potrebná aj podpora pracujúcich s nízkymi mzdami. Tá môže byť podľa OECD vhodným nástrojom redistribúcie a to zmierňovaním sociálnych dopadov zníženého príjmu pracujúcich. Takáto podpora pracujúcich môže tiež povzbudiť znevýhodnených zamestnať sa, čo môže skracovať dobu pobytu v nezamestnanosti.
Vo väčšine krajín OECD podpora v nezamestnanosti ako aj ďalšie sociálne dávky s dĺžkou nezamestnanosti klesajú. V krajinách ako Turecko, Kórea a USA strácajú nezamestnaní nárok na podporu po 12 mesiacoch pracovnej neaktivity. Výška sociálnych dávok a doba nezamestnanosti nie sú vždy v pozitívnom vzťahu. Je to aj prípad Slovenska, uvádza OECD.
Výška podpory v nezamestnanosti, neskôr sociálnej dávky v prvom roku v priemere nahrádza u nás 32 % pôvodného príjmu nezamestnaného, v ostatných rokoch je to len okolo 3 %. Slovensko sa tak nachádza na chvoste rebríčka OECD krajín. Najlepšie sú na tom z tohto pohľadu Nóri, Belgičania, Rakúšania a Dáni s náhradou príjmu od 72 do 61 percent. Na opačnom konci sú Taliansko, Kórea a USA, ktoré nahrádzajú príjem nezamestnaným vo výške 37 až 28 percent ale len počas prvého roka nezamestnanost. V ďalších rokoch sa peňažné príjmy rovnajú nule, takýmto nezamestnaným skôr preplácajú výdavky na bývanie, platia zdravotné poistenie a podobne.
OECD zhodnotila ako najvýznamnejšie výzvy v oblasti sociálneho zabezpečenia:
* Zvyšovanie spôsobov vyplácania sociálnych dávok a náhrad, tak aby boli adresnejšie. „Zvyšovanie dostupnosti nevyhnutných zdrojov na živobytie by malo byť prvou prioritou, ak sa chceme vyhnúť zlyhaniam v sociálnych službách, oneskorenému vyplácaniu a zmenšovaniu oprávnených skupín v čase keď to bude najviac potrebné,“ konštatovala OECD.
* Dlhšie doby nezamestnanosti: v čase ekonomickej recesie rastie doba „pobytu“ v nezamestnanosti, čo znamená, že nezamestnaní čelia znižovaniu príjmov. To môže podľa OECD na jednej strane pôsobiť pozitívne v motivácii nezamestnaného hľadať si prácu, na druhej strane môžu byť takto potrestaní tí, ktorí si vhodné pracovné miesto jednoducho nemôžu nájsť. Podľa OEDC je preto dôležité odlíšiť jednotlivé skupiny nezamestnaných, napríklad sledovaním pomeru voľných pracovných miest v danom sektore na počet nezamestnaných.
* Zvyšovanie počtu „problematických“ nezamestnaných: Ide o ľudí, ktorí často menia prácu a v čase recesie, keď je krátkodobých pracovných ponúk ešte menej, nespĺňajú ani nárok na získanie podpory v nezamestnanosti a automaticky sa ocitajú v sociálnej sieti. Napriek snahe vlád riešiť tento problém „zvoľňovaním“ podmienok na nárok podpory v nezamestnanosti, OECD upozorňuje, že toto opatrenie už nepomôže tým, ktorí sú momentálne bez práce. Radikálne zmeny v podmienkach však OECD neodporúča, politiky trhu práce by sa mali skôr zamerať v čase ekonomického poklesu na mechanizmy sociálneho zabezpečenia, ktoré budú menej prepojené s predchádzajúcim zamestnaním.
Podobné správy
Miera nezamestnanosti – 3. kvartál 2024, Aktívna politika trhu práce by mala byť v čase krízy prioritou, Pracovné miesta vzniknuté a zaniknuté v kontexte krízy, Kríza a problémy zamestnanosti, OECD: Nezamestnanosť vzrastie v krajinách OECD do roku 2010 na 10%, Dlhodobá nezamestnanosť bude po kríze veľký problém, Ekonomický prehľad OECD 2007, Nezamestnanosť bude stúpať aj podľa ÚPSVaR aj podľa OECD, Rizikom chudoby sú na Slovensku najviac ohrození nezamestnaní a viac ženy ako muži, Pozvánka na verejnú diskusiu