- O nás»
-
- Učebnica mzdovej kalkulačky
- O mzdovej kalkulačke
- Zmeny v roku 2025
- Zmeny v roku 2024
- O koľko stúpne čistý príjem, ak stúpne hrubá mzda o 1 €?
- Nevýhody práce na čierno
- Exekučná kalkulačka
- Študovať sa oplatí
- Často kladené otázky
- Minimálna mzda
-
- 30 grafov o starnutí pacientov, lekárov a sestier
- Zubári
- Sestry
- Farmácia
- Reforma dôchodkového systému
- Dôchodková kalkulačka
- Lekári
- Strieborná ekonomika
-
-
- Nová metodika miery nezamestnanosti
- Regionálne rozdiely vo V4
- Regionálne rozdiely v DHN
- Regionálne rozdiely v nezamestnanosti
- Vývoj NRO12
- Podrobné štatistiky NRO
- Štatistiky najmenej rozvinutých okresov
- Regionálne rozdiely v štruktúre nezamestnaných
-
- Priemerná mzda
- Dávky v hmotnej núdzi
- Výška stravného
- Číselník okresov Slovenska
- Inflácia
- Životné minimum
- Nezamestnanosť Česka a Slovenska
- Číselník NACE
-
- Porovnanie dôb dožitia
- Rodové rozdiely
- Nezamestnanosť mladých a NEET
- Minimálna mzda v EÚ
- Porovnanie nezamestnanosti vekových skupín
- Podiel miezd na HDP
- Dlhodobá nezamestnanosť
- Miera nezamestnanosti
- Miera zamestnanosti
- Percento zamestnancov zväčša pracujúcich v noci
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nevzdelávajú
-
- Bratislava a jej spádové okresy
- Kopanice
- Podunajsko
- dolné Považie
- stredné Považie
- horná Nitra
- Dolná Nitra
- Banské mestá
- Kysuce a Orava
- Horné Považie - Liptov
- Spišské mestá
- Horehronie
- Juhoslovenská kotlina
- Košická kotlina - Torysa
- Horný Zemplín
- Dolný Zemplín
- Regióny EÚ
- Kraje Slovenska
- Nezamestnanosť v regiónoch
- Dataset okresných údajov
-
-
- Projekty a aktivity
- Zvýšenie mzdy
-
- Požiadavky na inkluzívne zamestnávanie
- Integračná suma
- Konferencia: Ako dostať na trh práce dlhodobo nezamestnaných
- Zdroje financovania
- Publikácia inkluzívne zamestnávanie
- Kontrolné mechanizmy
- Správy
- Inkluzívni zamestnanci
- Inkluzívne verejné obstarávanie
- Úspory
- Otázky a odpovede
- Komunitné služby
-
- Minimálne mzdové nároky
- Pracovná cesta
- Sporenie na dôchodok
- Príplatky za sobotu, nedeľu alebo noc
- Sociálne benefity
- Odmeňovanie
- Výplata mzdy
- Nároky plynúce zo skončenia pracovného pomeru
- Zodpovednosť za škodu
- Pracovný čas a prestávky v práci
- Dovolenka
- Zákon o službách zamestnanosti
- Projekt SKRS
-
- Sabatikal
- Štatistiky poberateľov dávok
- Úloha sociálneho pracovníka
- Administratívna nenáročnosť
- Riešenie špecifických prípadov
- Zrušenie priestupkovej imunity
- Krátka reakčná doba
- Úvery iba cez účet
- Maximálna ročná percentná miera nákladov
- Osobný bankrot
- Poradenstvo s oddlžovaním
- Obmedzenie dlhodobých a väčších záväzkov
- Zodpovedné narábanie s majetkom
- Jednoduchšie verejné povinnosti
- Bankový účet pre každého
- Osobitný príjemca ako štandard
- Oplatí sa študovať
- Rovnosť príjmov pred zákonom
- Motivačné poistenie v nezamestnanosti
- Pracovať sa oplatí
- Služba namiesto peňazí
- Poberatelia dávok k zamestnaným
- Inkaso
-
- Vzdelávanie nezamestnaných
- Nezamestnaní mladí, ktorí sa nezvdelávajú
- Návrh financovania školstva
- Riešenia nezamestnanosti absolventov
- Zdravotne postihnutí
- Knižnica
-
- Všetky správy
- Mzdová kalkulačka je doplnená o daň z finančných transakcií
- Inklúzia Rómov v rámci zelenej ekonomiky na Slovensku
- Návrhy legislatívnych zmien na sfunkčnenie sociálnych aspektov verejného obstarávania
- Mzdová kalkulačka je doplnená o zohľadňovanie exekúcií
- Podpora mobility zo strany zamestnávateľov
- Tlačová konferencia k problematike inkasa
- Aktivačné práce
- Kontakt
Rizikom chudoby sú na Slovensku najviac ohrození nezamestnaní a viac ženy ako muži
Podľa výsledkov SILC 2008 bol v roku 2007 ekvivalentný disponibilný príjem domácností na osobu a na mesiac 14 578 Sk, čo je o 482 Sk viac ako v predchádzajúcom roku. Z regionálneho pohľadu mali najvyšší disponibilný príjem v spomínanom období obyvatelia Bratislavského kraja s 18 671 Sk a najnižší príjem bol v Prešovskom kraji, 13 105 Sk.
Hranica rizika chudoby, ktorá je v krajinách EÚ určená ako 60 % mediánu disponibilného príjmu, bola v roku 2007 na Slovensku 8 093 Sk. Čiže domácnosti, v ktorých na jedného člena rodiny pripadal príjem nižší ako táto suma, sú v štatistikách vykazované ako domácnosti ohrozené chudobou. Na Slovensku bolo takýchto obyvateľov až 11 %, pričom od roku 2004 poklesla táto hodnota len o 2 %.
Podľa základných druhov ekonomickej aktivity sú chudobou ohrození najmä nezamestnaní, až 43 %, ďalej sú to inak neaktívne osoby, 16 %, dôchodcovia, 10 % a pracujúci, 6 %. Podľa typu domácnosti sú rizikom chudoby najviac ohrozené domácnosti s dvoma dospelými a s 3 a viac závislými deťmi. Ďalej sú to aj neúplné domácnosti, teda s jedným rodičom a aspoň jedným závislým dieťaťom. Až 23 % žien, ktoré žijú samé v domácnosti, je ohrozených chudbou, oproti 19 % mužov. Vysoké riziko chudoby je aj u ľudí nad 65 rokov, ktorí žijú sami.
Väčšina ľudí ohrozených chudobou spadá do sociálnej siete a je závislá na sociálnych dávkach a príspevkoch. Ako uviedol v štatistike SILC 2008 ŠÚ SR, miera rizika chudoby pred sociálnymi transfermi by bola až 37 %. Väčšina vymenovaných skupín ohrozených chudobou patrí aj z pohľadu trhu práce k znevýhodneným skupinám, ktoré majú ťažkosti zamestnanť sa a preto by aj aktívna politika trhu práce mala smerovať k zvyšovaniu šancí ich uplatnenia sa. Fakt, že napríklad ženy partia k najväčším skupinám obyvateľstva ohrozených chudobou odráža aj miera ich nezamestnanosti, ktorá je pravidelne vyššia ako miera nezamestnanosti mužov.
V období ekonomickej recesie sa dá očakávať, že prepúšťanie a zvyšovanie miery nezamestnanosti bude smerovať aj k zvyšujúcemu sa percentu ľudí ohrozených chudobou na Slovensku, preto je z pohľadu Inštitútu zamestnanosti stále dôležité zameriavať politiku trhu práce na efektívne nástroje, ktoré reálne pomôžu nezamestnaným uplatniť v zamestnaní.
Podobné správy
Miera nezamestnanosti – 3. kvartál 2024, Aktívna politika trhu práce by mala byť v čase krízy prioritou, Pracovné miesta vzniknuté a zaniknuté v kontexte krízy, Nezamestnanosť v apríli 2020, Kríza a problémy zamestnanosti, Regionálna nezamestnanosť, Miera nezamestnanosti osôb so základným vzdelaním – 3. kvartál 2024, Porovnanie nezamestnanosti vekových skupín, Podpora nezamestnaných v čase krízy by mala byť iná, Pozvánka na verejnú diskusiu